Empire förnyar strategin och satsar på att bli en ännu starkare distributionspartner av varumärken i Norden

Efter ett strategiarbete under våren har styrelsen fattat beslut om Empires strategi för fortsatt offensiv utveckling och expansion av verksamheten fram till och med 2015. En satsning på att bli ännu starkare distributionspartner med fler varumärken, eventuella förvärv av liknande distributionsbolag samt effektivare organisation är huvuddelarna i den nya strategin.

Stockholm, 2011-07-07 08:00 CEST (GLOBE NEWSWIRE) -- Den förnyade strategi som ledning och styrelse nu har beslutat om innebär en mer renodlad och tydlig inriktning för Empire för att möjliggöra fortsatt tillväxt och starkare lönsamhet. Målet är att ytterligare stärka bolagets position som ett av Nordens ledande oberoende distributions-, marknads- & försäljningsbolag inom marknaden för hem- och hushållsprodukter.

”Det är viktigt såväl internt som externt att vi tydligt definierar Empires roll på marknaden och hur vi avser växa framöver. Vår styrka ligger i att vara en effektiv och kraftfull distributionspartner för attraktiva varumärken och här ska vi bli ännu starkare”, säger Empires VD Per Björkman i en kommentar.

Empires satsning att bli distributionspartner åt ännu fler starka varumärken kombineras med tydligare kriterier för dessa varumärken, såsom krav på befintlig volym, kännedom och framtida möjligheter. I framtiden kommer Empire även att kunna erbjuda en rad skräddarsydda tjänster till sina partnerkunder. Den förnyade strategin innebär även att Empire ska utvärdera möjligheter till förvärv av liknande distributions- och försäljningsbolag som ett led i att stärka sin position på nuvarande marknader.

För att optimera den förnyade strategin har ledningen tillsammans med styrelsen beslutat om vissa förändringar i organisationen för Empire – förändringar som delvis redan påbörjats och genomförts. Empires legala struktur förändras till att bli ett nordiskt bolag med en nordisk organisation – att jämföra med den tidigare strukturen med fristående dotterbolag i varje land. Minoritetsandelarna i de övriga nordiska bolagen kommer att förvärvas av Empire AB och betalning kommer att ske med egna aktier. Denna förändring har redan resulterat i viss övertalighet bland personalen och vissa besparingar genom minskad personal. Empires egna varumärke C3 kommer också att bolagiseras.

Empire har på kort tid offentliggjort ett par viktiga affärer i form av förlängt avtal med Sodastream (till och med 2017) och ett helt nytt avtal med Salter som är världsledande inom person- och hushållsvågar.

För mer information kontakta:

Per Björkman, VD Empire AB, telefon + 46 8 586 30 511, + 46 765 47 05 11

E-post: per.bjorkman@empire.se

Om Empire

Empire är en koncern som skapar, förvärvar och saluför hem- och hushållsprodukter för konsumentmarknaden. I sortimentet finns dryckesmaskiner, hushållsprodukter och hårvårdsprodukter, bland annat under varumärkena SodaStream, C3, BaByliss och Cuisinart. Under det egna varumärket C3 marknadsförs sedan 1997 perkolatorer, kaffebryggare och en lång rad andra elartiklar för hushållsbruk. Genom kontinuerlig produktutveckling förser C3 den skandinaviska marknaden med produkter av hög kvalitet, design, säkerhet och användarvänlighet. Företaget är sedan 2 maj 2011 listat på NASDAQ OMX First North Premier med Remium AB som Certified Advisor. www.empire.se