Operativ uppdatering för andra kvartalet och första halvåret 2011

Alliance Oil Company producerade under andra kvartalet 2011 sammanlagt 3,8 miljoner fat råolja (3,8 miljoner fat under andra kvartalet 2010). Vid Khabarovskraffinaderiet raffinerades preliminärt sammanlagt 6,9 miljoner fat under andra kvartalet (6,0 miljoner fat under andra kvartalet 2010). Under kvartalet såldes preliminärt sammanlagt 3,6 miljoner fat råolja och 7,0 miljoner fat oljeprodukter (3,7 respektive 6,0 miljoner fat under andra kvartalet 2010).

För närvarande produceras omkring 41 000 fat råolja per dag och raffineringsvolymen uppgår till cirka 77 000 fat per dag. Till följd av stark efterfrågan på oljeprodukter har 2011 års volymmål för downstreamsegmentet reviderats upp från 23 miljoner till 25 miljoner fat. Kolvinskoyefältet beräknas att sättas i produktion i början på september.

Under första halvåret 2011 producerade bolaget sammanlagt 8,0 miljoner fat råolja (44 000 fat per dag) och vid Khabarovskraffinaderiet raffinerades preliminärt sammanlagt 13,1 miljoner fat (64 000 fat per dag).

Oljeproduktionen i Volga-Uralregionen och Kazakstan uppgick till 2,0 miljoner fat under andra kvartalet 2011 (2,0 miljoner fat under andra kvartalet 2010). I Timano-Pechoraregionen producerades sammanlagt 1,1 miljoner fat under kvartalet (1,1 miljoner fat). Produktionen i Tomskregionen uppgick till 0,8 miljoner fat (0,7 miljoner fat).

Inom upstreamsegmentet borrades sammanlagt 18 brunnar under andra kvartalet. Hittills har 17 produktionsbrunnar borrats på Kolvinskoyefältet. Slutliga förberedelser pågår inför produktionsstarten av Kolvinskoyefältet och leverans av råolja genom Transnefts pipelinesystem. Den 146 kilometer långa pipeline som förbinder Kolvinskoyefältet med Kharyagaterminalen är färdigställd. Oljebearbetnings- och transportenheter vid fältet beräknas färdigställas under augusti. Produktionsstarten planeras till början av september 2011 med en produktion om 22.000 fat per dag.

I downstreamsegmentet fortsatte efterfrågan på oljeprodukter att öka och kapacitetsutnyttjandet vid Khabarovskraffinaderiet var fortsatt högt. Till följd av detta har volymmålet för downstreamsegmentet ökats från 23 miljoner fat till 25 miljoner fat under 2011.

”Råoljepriset stabiliserades under andra kvartalet och intjäningen inom upstreamsegmentet förbättrades ytterligare. Efterfrågan på oljeprodukter var traditionellt stark. Vi höjer vårt volymmål för downstreamsegmentet och ser fram emot produktionsstarten av Kolvinskoyefältet som förväntas bidra väsentligt till växande råoljeproduktion framöver,” säger Arsen Idrisov, verkställande direktör, Alliance Oil Company.

För ytterligare information:
Arsen Idrisov, VD, Alliance Oil Company Ltd., tel. +7 (495) 777 18 08
Eric Forss
, Styrelseordförande, Alliance Oil Company Ltd., tel (08) 611 49 90

Besök även: www.allianceoilco.com

Alliance Oil Company Ltd är ett ledande självständigt oljeföretag med en vertikalt integrerad verksamhet i Ryssland och Kazakstan. Alliance Oil Company har idag bevisade och sannolika oljereserver om 638 miljoner fat och downstreamverksamhet som inkluderar raffinaderiet i Khabarovsk och ett ledande nätverk av bensinstationer och oljeproduktsdepåer i ryska Fjärran Östern. Bolagets depåbevis handlas på NASDAQ OMX Nordic under symbolen AOIL.