NORVESTIA PLACERAR I KOMMUNIKATIONSBYRÅN MILTTON

Helsingfors, Finland, 2011-07-07 11:50 CEST (GLOBE NEWSWIRE) -- Norvestia Abp                        Pressmeddelande 7.7.2011 kl. 12.50

NORVESTIA PLACERAR I KOMMUNIKATIONSBYRÅN MILTTON

Norvestia Abp placerar i kommunikationsbyrån Miltton. Genom arrangemanget uppgår Norvestias ägarandel i Miltton till 50 %. Den andra 50 procenten ägs av Milttons grundare och verkställande direktör Mathias Järnström. Målet med arrangemanget är att skapa förutsättningar för byggandet av Finlands första betydande internationella marknadskommunikationsbyrå samt att ytterligare förstärka Milttons ställning som en föregångare inom branschen.

”Framgång för finska varumärken och exportindustrin kräver ett nytt grepp om internationell kommunikation. Miltton har introducerat ett djärvt tänkande till branschen genom att kombinera marknadsförings- och företagskommunikation samt genom att bygga en verksamhetsmodell, som kan erbjuda det internationaliserade finska näringslivet ett nytt kostnadseffektivt alternativ genom vilket de kan kommunicera på tillväxtmarknader. Speciellt intressant med Miltton är dess starka konceptuella kunnande samt förmågan att utnyttja icke-köpta och egna kommunikationskanaler. Vi vill ytterligare förstärka denna utveckling genom att till Milttons verksamhet medföra kunnande om servicebolag och internationalisering” säger Norvestias styrelseordförande J.T. Bergqvist.

Miltton, som grundades 2001, har snabbt stigit till vårt lands ledande kommunikationsbyrå. Dess kunder är en betydande del av Finlands ledande bolag samt ett antal internationella varumärken. Miltton erbjuder genom sitt självständiga byrånätverk internationella tjänster i över 20 länder till sina finska kunder. Företagets försäljningsbidrag var ca 3,8 miljoner euro år 2010, vilket är en ökning på närmare 20 % från året innan. Bolaget sysselsätter ca 50 personer. Miltton fortsätter förverkligandet av sin starka tillväxtdrivna strategi. Målsättningen i framtiden är att bygga ett eget byrånätverk på sådana marknader där den finska industrin söker tillväxt, såsom Asien och Latinamerika.

”Under 10 år har vi gjort Miltton till en utmanare inom branschen och nått en betydande position i Finland. Vi nöjer oss ändå inte med det. Nu är det dags att bygga de nästa 10 åren, skapa nya modeller för marknadskommunikation, söka internationell tillväxt samt i framtiden binda nyckelpersoner till vår verksamhet. Norvestia är en utmärkt partner på denna resa” berättar Milttons grundare och verkställande direktör Mathias Järnström.

Norvestia deltar i Milttons verksamhet genom aktivt strategiskt styrelsearbete. Mathias Järnström fortsätter som Milttons verkställande direktör.

Tilläggsuppgifter:
Jan Sasse, Executive Advisor, Norvestia Abp, 040-861 9151, jan.sasse@norvestia.fi
Mathias Järnström, verkställande direktör, Miltton, 0400-738 002, mathias.jarnstrom@miltton.fi

Norvestia
Norvestia Abp:s dotterbolag Norvestia Industries Oy är ett industriplaceringsbolag, vars målsättning är att göra långsiktiga placeringar i servicebolag med goda konkurrensmöjligheter på hemmamarknaden och som har möjlighet att utnyttja sina serviceinnovationer även internationellt. Grunden för Norvestias industriplaceringsverksamhet är att i samarbete med andra huvudägare vara en aktiv investerare som genom sitt agerande ökar på målbolagets värde. Detta sker i synnerhet genom definition av strategin som sker i placeringens startskede samt genom styrelsearbete som stöder detta. Placeringarna är långsiktiga och ingen strikt tidsgräns har fastställts för avyttring av dessa.

Miltton
Miltton är en kommunikationsbyrå som grundades 2001. Företagets försäljningsbidrag var ca 3,8 miljoner euro år 2010, vilket var en ökning på närmare 20 % från året innan. Miltton sysselsätter ca 50 personer.