Doro förvärvar, i enlighet med sin tillväxtstrategi, teknologi och resurser för Androidutveckling

Lund, 2011-07-11 10:30 CEST (GLOBE NEWSWIRE) -- Doros tillväxtstrategi inkluderar såväl fortsatt geografisk expansion som lansering av strategiska Androidbaserade produkter och tjänster, som kan stärka bolagets erbjudande till seniorer över hela världen.

I enlighet med den strategin har Doro förvärvat det frankrikebaserade bolaget Prylos SAS med tolv anställda. Med förvärvet får Doro en Androidbaserad plattform för sina nya produktlanseringar, samt ett fokuserat utvecklingsteam inom seniora telekom-lösningar. Förvärvet kommer att stärka Doros strategi att växa inom mobile-health; det vill säga hälsolösningar baserade på mobiltelefoni.

Prylos SAS, som bildades 2003, är en pionjär inom mobila applikationer för Androidtelefoner. Bolaget har bland annat utvecklat mobila applikationer för telekom-operatörer som SFR och Ten i Frankrike, samt mobila hälsoapplikationer för INRA och Mobile Health.

Bolaget, som sedan 2010 särskilt fokuserat på den seniora målgruppen, har valts ut av den franska staten för att delta i utvecklingen av det publikt finansierade mobila programmet Proxima. En mobil applikation som erbjuder tjänster för bekvämlighet, assistans och hälsa till seniorer. Tjänsten, som kallas Tel & Age, kommer under juli 2011 att vara tillgänglig i Frankrike.

Prylos intäkter, enbart på den franska marknaden, uppgick till omkring 1,2 miljoner Euro 2010.

Köpeskillingen uppgår till 1,35 miljoner Euro kontant.

“Vi räknar med att vi med förvärvet dels kan öka innehållet i vårt nya konkurrenskraftiga erbjudande och dels öka takten för lanseringen ” säger Jérôme Arnaud, koncernchef och VD för Doro. “Det gläder mig att välkomna Prylos medarbetare, vars kompetens och erfarenhet kommer att bli ett bra komplement till vårt nuvarande team. Framöver kommer vi tillsammans att vara bättre positionerade för att kunna tillgodose behoven hos vår målgrupp - seniorer över hela världen.”

För mer information vänligen kontakta:

VD och koncernchef Jérôme Arnaud, +46 (0) 46 280 50 05,

eller Vice president och CFO Annette Borén, +46 (0)70 630 00 09.

Om Doro

Doro är ett svenskt företag som fokuserar på utveckling, marknadsföring och försäljning av telekomprodukter som riktar sig speciellt till seniorer – en växande grupp människor världen över. Med över 35 års erfarenhet inom telekom och försäljning i över 30 länder på fem kontinenter, är Doro idag det världsledande varumärket inom enkla och användarvänliga mobiltelefoner. Doro skapade kategorin Care Electronics och har under de senaste åren belönats med flera internationellt erkända designpriser. Bolaget omsatte 633 Mkr under 2010. Doro-aktien är noterad på OMX Nasdaq Stockholm, Nordiska listan, Mindre bolag. Läs mer om Doro på www.doro.com eller besök oss gärna på facebook.com/DoroSverige.