Finnairin lentää tänään biopolttoaineella Amsterdamista Helsinkiin

Finnair lentää tänään toistaiseksi maailman pisimmän kaupallisen lennon biopolttoaineella. Seuraavien viikkojen aikana Finnair lentää yhteensä neljän lennon sarjan käyttäen biopolttoainetta koneen molemmissa moottoreissa.

Finnairille on tärkeää löytää ekologisesti, taloudellisesti ja sosiaalisesti kestävä polttoaineratkaisu ja tämä on yksi askel kohti kestävämpää lentämistä. Biopolttoaineet kehittyvät nykyistä paremmiksi kaikilla edellä mainituilla mittareilla, mutta tämänhetkisillä investoinneilla on tärkeä rooli kehitystyössä.

– Biopolttoaineen käyttö ei vielä ole taloudellisesti kestävää, sillä biopolttoaine on tavallista lentokerosiinia kalliimpaa, eikä laajamittaista tuotantoa tai jakelua ole varmistettu. Finnair ei myöskään saa minkäänlaista tukea biopolttoaineen käytölle, kuten jotkut muut lentoyhtiöt, Finnairin kestävästä kehityksestä vastaava johtaja Kati Ihamäki sanoo.

Lentämisen ympäristövaikutuksesta suurin osa syntyy moottoripäästöistä, joten investointi polttoainevaihtoehtojen tutkimiseen on luonnollinen tapa pyrkiä vähentämään ympäristön kuormitusta. Biopolttoaineella tarkoitetaan uusiutuvasta, orgaanisesta raaka-aineesta valmistettua polttoainetta. Valmistukseen käytetyt kasvit sitovat itseensä hiilidioksidia, joka biopolttoaineen palaessa vapautuu takaisin ilmaan.

Finnair käyttää ensimmäisillä biopolttoainelennoillaan molemmissa moottoreissa SkyNRG:n kierrätetystä biomassasta valmistettua biopolttoainetta. Käytettävässä seoksessa on puolet biopolttoainetta ja puolet tavallista lentokerosiinia. Finnairin käyttämä SkyNRG:n biopolttoaine on valmistettu ravintoloista saadusta käytetystä paistoöljystä.

SkyNRG:n biopolttoaine on tarkoin tutkittua ja täyttää kaikki lentopolttoaineelle asetetut laatu- ja turvallisuusvaatimukset. Käytettävä polttoaineseos on sertifioitu samaan luokkaan kuin tavallinen lentokerosiini.

Finnairin ensimmäinen biopolttoainelento AY846 Amsterdamista Helsinkiin lähtee Amsterdamista klo 18:50 paikallista aikaa ja saapuu Helsinkiin klo 22:10. Lento lennetään Airbus A319 -koneella.

– Toimialamme tavoitteena on löytää biopolttoaineita, jotka eivät ole haitaksi ruoantuotannolle, maankäytölle tai puhtaalle vedelle. Finnairin lennot ovat askel oikeaan suuntaan. Airbus on omalta osaltaan mukana nopeuttamassa biopolttoaineiden kaupallista käyttöönottoa ja nämä matkustajalennot ovat osoitus edistyksestä, Airbusin ympäristöasioista vastaava Andrea Debbane kertoo.

Median edustajille järjestetään tiedotustilaisuus tänään Helsinki-Vantaan lentokentän Congress Centerin Dakota-neuvottelutilassa klo 13. Ilmoittautumisia pyydetään osoitteeseen comms@finnair.com tai p. 09 818 4020. Tervetuloa.

Finnair Oyj
20.7.2011

Lisätiedot:
Finnair Media Desk p. 09 818 4020, comms(a)finnair.fi
Kuvapankki: http://gallery.finnair.com
Finnairin blogi: http://blogit.finnair.fi
Finnair Facebookissa: www.facebook.com/finnair
Finnair konsernisivut: www.finnairgroup.com
Feel Finnair http://feel.finnair.com
via.Helsinki: www.viahelsinki.com
Finnairin mobiilipalvelu: m.finnair.com

SkyNRG
SkyNRG on hollantilainen yritys, jonka missio on auttaa luomaan lentämiselle kestävä tulevaisuus kehittämällä aktiivisesti kestävää tuotanto- ja jakeluketjua vaihtoehtoiselle lentopolttoaineelle. Tällä hetkellä markkina on vasta syntymässä ja SkyNRG ottaa ensiaskeleita vaihtoehtoisen polttoaineen käyttöönotossa.