Selskabsmeddelelse nr. 27 / 2011 - Status på stand still-aftaler

Som oplyst i selskabsmeddelelse nr. 26, 30. juni 2011, er nogle af Selskabets tyske datterselskaber i en situation, hvor de ikke er i stand til at foretage visse af betalingerne på nogle af deres lån.

Ledelsen i de relevante datterselskaber er efter tysk ret forpligtet til at registrere insolvensen uden unødigt ophold – svarende til senest 3 uger efter datoen for insolvensen (ude af stand til at betale afdrag, der er forfaldet til betaling) under forudsætning af, at der er indikationer fra bankerne på, at en af aftale om rekonstruering fortsat er opnåelig.

Med hensyn til datterselskaberne Tower 1 Immobilien Dritte GmbH og Tower 1 Immobilien Fünfte GmbH nåede ledelsen i dag frem til den konklusion, at de forhandlinger med Landesbank Hessen Thüringen (Helaba) ikke vil lede til en aftale om restrukturering. Som følge heraf har ledelsen i disse to datterselskaber valgt at registrere insolvensen i dag, den 21. juli 2011. De to datterselskaber repræsenterer 27% af porteføljen.

Retten vil snarest udpege en foreløbig insolvensadministrator, der vil overtage alle ledelsesfunktionerne i datterselskaberne. Som det ser ud nu, antager Selskabet, at denne insolvensadministrator vil fortsætte datterselskabernes ejendomsadministrationsvirksomhed baseret på vore managementkontrakter med Tower Management GmbH. I et langsigtet perspektiv vil administratoren, sammen med långiver, skulle beslutte sig for, hvorledes forvaltningen af de insolvente datterselskaber skal organiseres. Selskabet forventer dog, at administratoren også vil forhandle med långiver og hovedaktionæren om en restrukturering af Selskabet for at søge at tage datterselskaberne ud den konkrete insolvenssituation.

De øvrige tyske datterselskaber, hvor Selskabet har meddelt samme insolvenssituation, er stadig i en forhandlingssituation med positive indikationer fra de øvrige finansierende banker på, at en aftale om rekonstruering kan nås i tide. Ledelsen har været i stand til at nå til enighed med bankerne om nye, kortvarige standstill-aftaler, således at insolvenssituationen, som meddelt i selskabsmeddelelse nr. 26, for tiden ikke er udestående. På baggrund af disse standstill-aftaler vil ledelsen fortsætte forhandlingerne med seniorbankerne for at nå til enighed om en langsigtet aftale vedrørende restruktureringen af Selskabet.

På nuværende tidspunkt, pga. komplikationerne, er ledelsen ikke er i stand til at udtale sig yderligere om konsekvenserne af denne nye situation i forhold til Selskabets forventninger til årets resultat.

Tower Group A/S

Martin Coté

Spørgsmål vedrørende denne meddelelse kan rettes til Martin Coté CEO, på tlf.:

+420 725 716 755.