TIEDON osavuosikatsaus 2/2011 (1.4.-30.6.) - Hyvä kasvu jatkui, kannattavuuden parantamistoimia kiihdytetty

Katsauksen pääkohdat: huhtikesäkuu

• Liikevaihto kasvoi 7 % ja oli 462,3 (431,5) milj. euroa.
  • Uusien tilausten määrä oli 600 (590) milj. euroa.
  • Liikevoitto oli 19,2 (19,5) milj. euroa eli 4,2 % (4,5) liikevaihdosta.
  • Liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä oli 24,5 (21,3) milj. euroa eli 5,3 % (4,9) liikevaihdosta.
  • Voitto verojen jälkeen oli 11,4 (11,7) milj. euroa.
  • Liiketoiminnan rahavirta oli 0,0 (27,5) milj. euroa.

Katsauksen pääkohdat: tammikesäkuu

• Liikevaihto kasvoi 8 % ja oli 923,9 (854,4) milj. euroa.
  • Uusien tilausten määrä oli 1 132 (962) milj. euroa.
  • Liikevoitto oli 42,8 (38,3) milj. euroa eli 4,6 % (4,5) liikevaihdosta.
  • Liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä oli 48,5 (47,9) milj. euroa eli 5,2 % (5,6) liikevaihdosta.
  • Voitto verojen jälkeen oli 24,9 (23,7) milj. euroa.
  • Liiketoiminnan rahavirta oli 38,8 (55,4) milj. euroa.

Vuoden 2011 näkymät ennallaan

Markkina-analyytikot ennakoivat tietotekniikan palvelumarkkinoiden kasvavan Länsi-Euroopassa 2–4 % vuonna 2011. Vuonna 2011 Tieto odottaa liikevaihtonsa seuraavan Länsi-Euroopan tietotekniikan palvelumarkkinoiden yleistä kehitystä. Koko vuoden liikevoiton ilman kertaluonteisia eriä ennustetaan olevan parempi kuin vuonna 2010 (110,0 milj. euroa vuonna 2010).

46/2011 4–6/2010 16/2011 1–6/2010
Liikevaihto, milj. euroa 462,3 431,5 923,9 854,4
Liikevaihdon muutos, % 7 -3 8 -3
Liikevoitto (EBITA), milj. euroa 21,0 21,5 46,5 42,1
Liikevoitto (EBITA), % liikevaihdosta 4,5 5,0 5,0 4,9
Liikevoitto (EBIT), milj. euroa 19,2 19,5 42,8 38,3
Liikevoitto (EBIT), % liikevaihdosta 4,2 4,5 4,6 4,5
Liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä (EBIT), milj. euroa 24,5 21,3 48,5 47,9
Liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä (EBIT), % liikevaihdosta 5,3 4,9 5,2 5,6
Voitto verojen jälkeen, milj. euroa 11,4 11,8 24,9 23,7
Liiketoiminnan rahavirta, milj. euroa 0,0 27,5 38,8 55,4
Osakekohtainen tulos, euroa 0,16 0,17 0,35 0,33
Oman pääoman tuotto, liukuva 12 kk, % 9,6 13,8 9,6 13,8
Sijoitetun pääoman tuotto, liukuva 12 kk, % 14,9 21,1 14,9 21,1
Investoinnit, milj. euroa 13,3 25,2 78,6 48,5
Korollinen nettovelka, milj. euroa 136,4 89,6 136,4 89,6
Nettovelkaantumisaste, % 25,8 17,1 25,8 17,1
Henkilöstö 30.6. 18 071 16 885 18 071 16 885

Väliaikainen toimitusjohtaja Ari Karppinen:

“Myynnin kasvu jatkui toisella neljänneksellä ja solmimmekin useita tärkeitä uusia sopimuksia. Olemme pitäneet kiinteät kulut tiukassa kontrollissa, mutta volyymien kasvu on johtanut alihankkijoiden lisääntyneeseen käyttöön, minkä vuoksi muuttuvat kulut ovat kasvaneet nopeammin kuin liikevaihto. Lisäksi tehokkuus- ja laatukustannukset ovat rasittaneet kannattavuutta. Näiden osalta olemme jo aloittaneet useita kannattavuuden paranemiseen johtavia toimenpiteitä.

Näkemyksemme tietotekniikan palvelumarkkinoiden kehityksestä on ennallaan, vaikka yleinen huolestuneisuus Euroopan talouksien kehityksestä on kasvanut. Pitkittynyt velkakriisi saattaisi kuitenkin vaikuttaa kielteisesti asiakkaidemme liiketoimintaan sekä tietotekniikka markkinoiden tämän hetkiseen hyvään kehitykseen.

Tällä hetkellä tietotekniikkapalveluiden kysyntä kasvaa kaikilla päämarkkinoillamme, ja aiomme tarttua kasvun tuomiin mahdollisuuksiin. Omien resurssien ja osaamisen mahdollisimman tehokas hyödyntäminen on keskeistä, jotta pystymme vastaamaan asiakkaiden kysyntään ja tarjoamaan asiakkaillemme erinomaisia palveluja. Lisäksi jatkamme käynnistettyjä tehostamistoimia ja huolehdimme sisäisten prosessien tarkasta noudattamisesta. Näin vähennämme sisäistä tehottomuutta ja tarpeettomia laatukustannuksia. Luotamme siihen, että nämä toimenpiteet tuottavat tulosta vuoden loppua kohti mentäessä.“

TALOUDELLINEN TULOS HUHTI–KESÄKUUSSA

Taloudellinen tulos markkinasegmenteittäin

Liikevaihto
4­–6/2011,
milj. euroa
Liikevaihto
4–6/2010,
milj. euroa
Muutos, % Liikevoitto 4­–6/2011, % Liikevoitto
4–6/2010,
Suomi ja Baltian maat 178 184 -3 2,4 8,7
Skandinavia 140 118 18 3,7 4,9
Keski-Eurooppa ja Venäjä 33 32 3 -17,1 -13,3
Globaalit asiakkuudet 193 178 8 9,6 9,5
Konsernin sisäiset eliminoinnit -80 -81 0
Yhteensä 462 431 7 4,2 4,5

Lisätietoja:

Lasse Heinonen, talousjohtaja, puh. 02072 66329, 050 393 4950, lasse.heinonen@tieto.com

Reeta Kaukiainen, viestintä- ja sijoittajasuhdejohtaja, puh. 020 726 8711, 050 522 0924, reeta.kaukiainen@tieto.com

Tiedotustilaisuus analyytikoille ja toimittajille järjestetään klo 9.30 paikallista aikaa Tiedon toimitiloissa Helsingissä, osoite Aku Korhosen tie 2‑6. Tilaisuus on englanninkielinen. Tuloksen esittelevät väliaikainen toimitusjohtaja Ari Karppinen ja talousjohtaja Lasse Heinonen.

Tilaisuutta voi seurata osoitteessa www.tieto.com, ja tilaisuuden aikana on mahdollisuus esittää kysymyksiä internetin kautta. Tallenne tilaisuudesta on katsottavissa kokouksen jälkeen.

Konsernin tulostiedotteet julkaistaan suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Tiedotteet löytyvät yhtiön internet-sivuilta välittömästi julkaisemisen jälkeen.

TIETO OYJ

NASDAQ OMX Stockholm

Keskeiset tiedotusvälineet

Tieto on Pohjois-Euroopan johtava tietotekniikka- ja tuotekehityspalveluyhtiö. Pitkälle erikoistuneiden tietotekniikkaratkaisujemme ja -palvelujemme sekä vahvan teknologia-alustamme ansiosta voimme tarjota merkittäviä liiketoimintahyötyjä niin paikallisille kuin kansainvälisesti toimiville asiakkaillemme. Olemme luotettu kumppani liiketoiminnan muutoksessa ja riittävän lähellä asiakkaitamme ymmärtääksemme näiden yksilölliset tarpeet. Palveluksessamme on noin 18 000 tietotekniikan asiantuntijaa, ja yhteisenä tavoitteenamme on olla johtava palveluintegraattori, joka luo parhaita palvelukokemuksia tietotekniikan alueella. www.tieto.fi