Kopy Goldfields: Kommunike från extra bolagsstämma i Kopy Goldfields, 27 juli 2011

Styrelseval
Extra bolagsstämman beslutade om nyval av styrelseledamöterna Patric Perenius, Johan Österling och Andreas Forssell. Björn Fernström och Ulrika Hagdahl har sedan tidigare lämnat styrelsen på egen begäran. Vidare ställde Claes Levin sin plats till förfogande vid stämman.

Styrelsen består således efter bolagsstämman av Kjell Carlsson, ordförande, Peter Geijerman, Markku Mäkelä, Sergey Petrow, Patric Perenius, Johan Österling och Andreas Forssell.

Patric Perenius har tidigare arbetat inom råvarubranschen bl.a. Svenska Petroleum Exploration och är idag verksam i Commodity Quest. Johan Österling är advokat och delägare i Foyen och har flera styrelseuppdrag, bl.a. i Dragon Mining Sweden AB och LC-Tec Holding AB (publ). Andreas Forssell är VD i Tomsk Refining. Han har tidigare arbetat med finansiella frågor i bl.a. Securities Broker ACH Securities S.A. och Allokton AB.

Incitamentsprogram
Extra bolagsstämman beslutade inrätta Incitamentsprogram 2011/2013 genom emission av högst 276 120 teckningsoptioner, med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt. Teckningsoptionerna emitteras utan vederlag till ett helägt dotterbolag. Teckningsoptionerna ska vidareöverlåtas till ledande befattningshavare och nyckelpersoner i Kopy-koncernen till marknadsvärde. Varje teckningsoption ger rätt att teckna en aktie. Teckningskursen per aktie ska uppgå till 140 procent av den volymviktade genomsnittliga senaste betalkursen för bolagets aktie på NASDAQ OMX First North under perioden från och med den 28 juli 2011 till och med den 16 augusti 2011, dock inte under aktiens kvotvärde.

Skälet till avvikelsen från aktieägarnas företrädesrätt är att styrelsen finner det angeläget och i samtliga aktieägares intresse att skapa ett ägarengagemang för ledande befattningshavare och nyckelpersoner i bolaget och därigenom möjlighet att ta del av och verka för positiv värdeutveckling av bolagets aktier under den period som programmet omfattar samt öka deras känsla av samhörighet med bolaget samtidigt som bolaget minskar övergripande kostnader.

Beslutet var i enlighet med styrelsens förslag vilket finns tillgängligt på bolagets webbplats, www.kopygoldfields.com/corporate/.

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Kopy Goldfields AB (publ) ska offentliggöra enligt gällande regelverk. Informationen lämnades för offentliggörande den 27 juli 2011 klockan 12 pm.

For the complete press release including tables, images and maps see attached document.
För pressmeddelande i sin helhet på svenska se bifogat dokument.

27 juli 2011

För mer information, vänligen kontakta:
Mikhail Damrin, VD, +7 916 808 12 17
Kjell Carlsson, Chairman of the Board, +46 70 588 21 49
Anna Sandgren, Vice VD +46 709 73 71 31

Följande dokument kan hämtas från beQuoted
Kopy Goldfields Kommuniké från extra bolagsstämma (Svenska).pdf
Kopy Goldfields Report from extraordinary shareholders' meeting (English).pdf

Mer information från beQuoted
Nyhetssida Kopy Goldfields

Om Kopy Goldfields AB
Kopy Goldfields AB (publ), listat på NASDAQ OMX First North i Stockholm, är ett guldprospekterings- och produktionsbolag i ett av världens främsta guldmineralområden, Lena Goldfields, Bodaibo, Ryssland. Bolaget innehar till 100% sju berggrundslicenser för både prospektering och produktion. Det långsiktiga målet är att utveckla ett guldprospekterings- och produktionsbolag med guldmineraltillgångar på 5 Moz för att stödja årlig guldproduktion på 0,2 Moz.

Kopy Goldfields påbörjade från och med 3 juni 2011 sin rapportering av mineraltillgångar och malmreserver enligt JORC-koden. SRK Consulting, Reno-kontoret i USA, verkar som konsult och beräknar samt godkänner mineraltillgångarna enligt JORC-koden med kvalificerade konsulten Jeff Volk, Msc, CPG, FA usIMM som oberoende part. Kopy Goldfields tillämpar International Financial Reporting Standards (IFRS), som godkänts av EU. Mangold Fondkommission verkar som Certified Adviser och likviditetsgarant, tel: 08-503 015 50.

Om aktien
Ticker: KOPY