Disciplinnämnden vid NASDAQ OMX Stockholm meddelar Holmen AB en varning

Stockholm, 27 juli 2011 - Disciplinnämnden vid NASDAQ OMX Stockholm AB ("börsen") har funnit att det listade bolaget Holmen AB ("Holmen") har brutit mot börsens regelverk för emittenter avseende informationsgivning till aktiemarknaden.

I ärendet har Holmens åsidosättande av 3.1.5 i regelverket aktualiserats. Enligt disciplinnämnden har Holmen inte offentliggjort sin kvartalsrapport för första kvartalet 2011 på korrekt sätt eftersom rapporten har funnits tillgänglig på bolagets hemsida innan den offentliggjorts genom ett pressmeddelande. För förseelser av den art som här är aktuell har disciplinnämnden enligt sin praxis brukat ålägga vite när överträdelsen berott på bristfälliga system eller rutiner hos företaget men låtit påföljden stanna vid varning då fråga varit om ett tillfälligt misstag i hanteringen och överträdelsen kunnat anses vara av mindre allvarlig karaktär (se t.ex. disciplinnämndens avgöranden 2008:06 och 07).

Disciplinnämnden finner vid en samlad bedömning att överträdelsen i det aktuella fallet kan anses vara av mindre allvarlig karaktär. Påföljden kan då stanna vid en varning.

En utförlig beskrivning av ärendet och disciplinnämndens beslut finns publicerat på: http://nasdaqomx.com/listingcenter/nordicmarket/surveillance/stockholm/disciplinarycommittee

Om Disciplinnämnden

NASDAQ OMX Stockholms disciplinnämnd har till uppgift att pröva ärenden om börsmedlemmars och de noterade bolagens överträdelser av de regler som gäller vid börsen. Om börsen misstänker att en medlem eller ett bolag handlat i strid med regelverket anmäls detta till disciplinnämnden. Börsen utreder och driver ärendet och disciplinnämnden bedömer fallet och fattar beslut om eventuella sanktioner. Sanktioner för ett noterat bolag kan vara varning, vite eller avnotering. Vitesbeloppet kan uppgå till mellan 1 och 15 årsavgifter. Medlemmen kan drabbas av varning, vite eller avslutat medlemskap. De viten som nämnden dömer ut går inte till börsens verksamhet utan till en stiftelse som arbetar med forskning på värdepappersmarknaden. Disciplinnämndens ordförande och vice ordförande ska vara jurister med domarerfarenhet. Av övriga ledamöter ska minst två vara väl insatta i förhållandena på värdepappersmarknaden.

Ledamöter: F.d. justitierådet Johan Munck (ordf), justitierådet Marianne Lundius (v ordf), professor emirita Madeleine Leijonhufvud, direktören Stefan Erneholm och direktören Anders Oscarsson. Suppleanter: F.d. auktoriserade revisorn Bo Magnusson, advokaten Wilhelm Lüning, direktören Jack Junel, civilekonomen Ragnar Boman och civilekonomen Carl Johan Högbom.

Mediakontakt:

Martin Hedensiö