Atria Oyj:n osavuosikatsaus 1.1.-30.6.2011

Seinäjoki, Suomi, 2011-07-28 07:00 CEST (GLOBE NEWSWIRE) -- Atria Oyj Osavuosikatsaus 28.7.2011 klo 8.00

ATRIA OYJ:N OSAVUOSIKATSAUS 1.1. – 30.6.2011

Raaka-ainekustannusten korkea taso ja liian alhaiset myyntihinnat rasittivat Atrian tulosta

- liikevaihto kasvoi edellisvuoteen verrattuna 2,4 prosenttia
- katsauskauden liiketulos oli tappiollinen -5,2 miljoonaa euroa (5,7 milj. euroa)
- konsernin omavaraisuusaste on tavoitetasolla: 40,0 prosenttia (40,4 %)
- Atria antoi katsauskaudella tulosvaroituksen ja tarkisti vuoden 2011 liikevoittoennustettaan

Atria-konserni

Q2 Q2   H1 H1
Milj. € 2011 2010   2011 2010   2010
Liikevaihto 333,6 317,0   637,6 622,9   1 300,9
Liikevoitto -0,9 4,7   -5,2 5,7   9,8
Liikevoitto % -0,3 1,5   -0,8 0,9   0,8
Voitto ennen veroja -4,4 3,5   -10,9 1,7   0,3
Osakekohtainen tulos, € -0,15 0,10   -0,34 0,03   -0,18

Yleiskatsaus

Atria-konsernin liikevaihto alkuvuonna oli 637,6 miljoonaa euroa (622,9 milj. euroa), jossa kasvua oli 2,4 prosenttia. Muuttumattomilla valuuttakursseilla laskettuna liikevaihto oli edellisen vuoden tasolla. Atria Suomessa liikevaihto kasvoi 8,7 prosenttia. Vertailujaksolle Q2/2010 ajoittui työtaistelutoimien aiheuttamia tuotantokatkoksia Suomessa. Atria Skandinavian 5,7 prosentin liikevaihdon lasku johtuu pääosin kuluttajapakatun lihan valmistuksen lopettamisesta kesällä 2010 ja hieman pienentyneistä myyntivolyymeista. Atria Venäjän liikevaihdon lasku oli 3,9 prosenttia, mikä johtui myynnin pienenemisestä Moskovassa. Pietarissa myynnin volyymit ovat pysyneet vakaina. Atria Baltiassa liikevaihto oli edellisen vuoden tasolla.

Atria-konsernin liiketulos laski -5,2 miljoonaan euroon (5,7 milj. euroa), mikä johtui Atria Suomen ja Atria Venäjän heikentyneestä kannattavuudesta. Atria antoi katsauskaudella tulosvaroituksen ja tarkisti vuoden 2011 liikevoittoennustettaan. Yhtiö ennustaa koko vuoden liikevoiton jäävän merkittävästi alhaisemmaksi kuin vuoden 2010 liikevoiton ilman kertaluonteisia eriä (21,6 milj. euroa). Aikaisemman ennusteen mukaan liikevoitto olisi ollut suurempi kuin 21,6 miljoonaa euroa. Liikevaihtoennuste säilyy ennallaan. Liikevaihdon arvioidaan kasvavan jonkin verran vuonna 2011.

Atria Suomen 3,2 miljoonan euron liikevoittoa (10,9 milj. euroa) alensivat korkeana pysyneet raaka-aineiden hinnat ja heikentynyt myynnin rakenne. Raaka-aineiden kohonneita hintoja ei saatu vietyä täysimääräisinä myyntihintoihin. Viennin osuus kokonaismyynnistä on kasvanut edellisvuoteen verrattuna.

Atria Venäjän liiketulosta -11,1 miljoonaa euroa (-4,9 milj. euroa) heikensivät viime vuoden lopulla voimakkaasti nousseet liharaaka-aineiden hinnat ja hitaasti toipuva lihavalmisteiden kysyntä. Katsauskauden tulosta rasittivat myös viime kesänä Pietariin valmistuneen uuden tehtaan kustannukset ja toiminnan uudelleenjärjestelyistä aiheutuneet kustannukset.

Atria Skandinavian liikevoitto oli 5,0 miljoonaa euroa (4,0 milj. euroa). Vertailuvuoden lukuun sisältyi kertaluonteinen kulu 2,0 miljoonaa euroa.

Atria Baltian liiketulos Q2/2011-kaudella nousi voitolliseksi ja koko alkuvuoden tulos oli niukasti positiivinen (-2,1 milj. euroa). Hyvä tuloskehitys johtui katsauskaudella parantuneesta kustannustehokkuudesta ja myynnin rakenteesta sekä toteutuneista kertaluonteisista myyntivoitoista. Q2/2011-kauden liikevoittoon sisältyy kertaluonteisia myyntivoittoja 0,6 miljoonaa euroa. Koko alkuvuoden liikevoittoon sisältyy 0,9 miljoonaa euroa kertaluonteisia myyntivoittoja.

Liiketoiminnan rahavirta oli 8,8 miljoonaa euroa (3,6 milj. euroa) ja investointien rahavirta -17,5 miljoonaa euroa (-28,8 milj. euroa). Konsernin vapaa kassavirta oli -8,7 miljoonaa euroa (-25,2 milj. euroa). Korollinen nettovelka oli 424,4 miljoonaa euroa, jossa oli kasvua vuoden vaihteeseen 13,0 miljoonaa euroa. Atria Skandinavia teki myyntisaamisten myyntiin liittyvän sopimuksen Nordea Finans Sverige AB:n kanssa. Sopimus pienensi yhtiön myyntisaamisten määrää yhteensä 15,0 miljoonalla eurolla katsauskauden lopussa.

Tammikuussa Atria Oyj teki noin 26 miljoonan euron suuruisen investointipäätöksen Kauhajoen nautateurastamon ja - leikkaamon rakentamisesta ja uudistamisesta. Lisäksi Atria Oyj osti Itikka osuuskunnalta Kauhajoen Teurastamokiinteistöt Oy:n osakkeet. Lopullinen kauppahinta oli 6,1 miljoonaa euroa.

Alkuvuoden aikana Atria Suomessa on käynnistetty kaksi tehostamisohjelmaa: nautateurastuksen tehostaminen ja Nurmon tuotantolaitoksen kehittämisohjelma. Näiden toimenpiteiden yhteenlasketut vuosittaiset kustannussäästöt ovat noin 10 miljoonaa euroa, jotka alkavat toteutua vuoden 2011 aikana ja toteutuvat täysimääräisesti viimeistään vuoden 2013 alusta alkaen.

Atria Venäjän vuonna 2010 käynnistämä tuotannon uudelleenjärjestely etenee suunnitelman mukaisesti. Lihavalmistetuotantoa keskitetään Moskovan ja Sinyavinon tehtailta uuteen Gorelovon tehtaaseen Pietarissa. Vuosittaisten kustannussäästöjen arvioidaan olevan noin 6 miljoonaa euroa, jotka alkavat toteutua vuoden 2012 aikana ja toteutuvat täysimääräisesti vuoden 2013 alusta alkaen.

Katsauskaudella Atria Skandinavia jatkoi toimintojen tehostamista automatisoimalla veripaltun tuotantoprosessia. Veripaltun valmistus siirretään Saltsjö-Boon tehtaalta Tukholmasta Tranåsiin. Tehostamisohjelmasta arvioidaan syntyvän noin miljoonan euron vuotuinen säästö. Säästö toteutuu täysimääräisesti vuoden 2012 alusta alkaen.

Tunnusluvut
milj. EUR 30.6.11 30.6.10   31.12.10

Oma pääoma/osake, EUR 15,02 15,90   15,68
Korolliset velat 432,7 444,1   429,9
Omavaraisuusaste, % 40,0 40,4   40,2
Velkaantumisaste, % 101,3 98,3   96,4
Nettovelkaantumisaste, % 99,3 95,8   92,2
Bruttoinvestoinnit pysyviin vastaaviin 24,4 27,1   46,2
Bruttoinvestoinnit liikevaihdosta, % 3,8 4,4   3,5
Henkilöstö keskimäärin (FTE) 5 642 5 812   5 812

Näkymät

Atria Oyj tarkisti katsauskaudella vuoden 2011 liikevoittoennustettaan. Yhtiö ennustaa koko vuoden liikevoiton jäävän merkittävästi alhaisemmaksi kuin vuoden 2010 liikevoiton ilman kertaluonteisia eriä (21,6 milj. euroa). Aikaisemman ennusteen mukaan liikevoitto olisi ollut suurempi kuin 21,6 miljoonaa euroa. Liikevaihtoennuste säilyy ennallaan. Liikevaihdon arvioidaan kasvavan jonkin verran vuonna 2011.

Suurin epävarmuustekijä liikevaihdon kasvulle on Venäjän vaikea markkinatilanne. Kiristyvä kilpailu voi myös hidastaa myynnin kasvua.

Atria Suomen odotettua heikompi tulos vaikeuttaa koko konsernin tuloskehitystä. Atria Suomen tulosta ovat heikentäneet lihantuotannon keskeisten raaka-aineiden voimakas hintojen nousu ja sianlihan markkinatilanteen jatkuminen edelleen vaikeana. Konsernin loppuvuoden tuloskehityksen kannalta merkittävää on raaka-aineiden hintojen kehitys myös muilla liiketoiminta-alueilla.

Liharaaka-aineiden markkina näyttäisi vakiintuvan vuonna 2011 verrattuna vuoteen 2010, mutta liharaaka-aineen hinnassa on edelleenkin nousupaineita mm. kohonneiden rehu- ja energiakustannusten vuoksi. Tämän johdosta lopputuotteiden hintoihin on odotettavissa korotuksia loppuvuoden aikana Atrian kaikilla liiketoiminta-alueilla. Elintarvikkeiden kulutuksen arvioidaan olevan lievässä kasvussa Suomessa, Ruotsissa, Tanskassa ja Virossa. Atrian arvion mukaan Venäjän ruokailutuotteiden kokonaiskysyntä on kääntynyt maltilliseen kasvuun, joka jatkuu edelleen hitaana vuoden 2011 aikana.

Tuotejohtajuusstrategian toteuttaminen etenee suunnitelmien mukaisesti. Vuonna 2011 toteutetaan näkyviä lanseerauksia eri liiketoiminta-alueilla.

Atria on käynnistänyt vuosien 2010 ja 2011 aikana kannattavuuden parantamiseen tähtääviä toimenpiteitä eri liiketoiminta-alueillaan. Nämä toimenpiteet tuovat vuosittaisia kustannussäästöjä yhteensä 17 miljoonaa euroa. Säästöt alkavat toteutua vuoden 2011 aikana ja toteutuvat täysimääräisesti viimeistään vuoden 2013 aikana.

Julkistamismenettely

Atria Oyj noudattaa Finanssivalvonnan 5.2b-standardin mukaista julkistamismenettelyä ja julkistaa osavuosikatsauksen 1.1. – 30.6.2011 tämän pörssitiedotteen liitteenä. Tiedote on saatavilla kokonaisuudessaan yhtiön internetsivuilla osoitteessa www.atriagroup.com.

Lisätietoja:
Juha Gröhn, toimitusjohtaja, Atria Oyj, p. 0400 684224.

Kutsu tiedotustilaisuuteen

Suomenkielinen tiedotustilaisuus järjestetään tänään 28.7.2011 klo 9.30 Atria Oyj:n Helsingin toimistolla osoitteessa Läkkisepäntie 23, Helsinki.  Tiedotustilaisuuden esitysmateriaali on saatavilla tilinpäätöksen julkaisemisen jälkeen yhtiön internetsivuilla (www.atriagroup.com/sijoittajat/taloustieto/osavuosikatsaukset) ja tämän pörssitiedotteen liitteenä.

ATRIA OYJ
Juha Gröhn