Halvårsrapport pr. 30. juni 2011

Resultat på 56 mio. kr. - før skat og bidrag på 22 mio. kr. til Indskydergarantifonden, som følge af konkurser inden for sektoren.

Netto rente- og gebyrindtægter 228 mio kr. - mod 229 mio. kr. i 1. halvår 2010.

Driftsudgifter m.v. 137 mio. kr. - mod 136 mio. kr. i 1. halvår 2010.

Nedskrivninger på udlån 42 mio. kr. - mod 52 mio. kr. i 1. halvår 2010.

Kurstab på noterede værdipapirer 4 mio. kr. - mod en gevinst på 7 mio. kr. i 1. halvår 2010.

Resultat før skat 34 mio. kr. - mod 44 mio. kr. i 1. halvår 2010, efter korrektion for ekstraordinært afkast af sektoraktier.

Set i lyset af, at resultatet er belastet af en udgift på 22 mio. kr. til Indskydergarantifonden, som følge af konkurser inden for sektoren (Amagerbanken og Fjordbank Mors), anser bankens ledelse resultatet for tilfredsstillende.

Stærk og robust - vi har et solidt kapitalgrundlag og en god likviditet

Egenkapitalen andrager i alt 1.220 mio. kr.

Solvensprocenten er opgjort til 17,5 - alene baseret på egenkapital.

Bankens individuelle solvensbehov er pr. 30.06.2011 opgjort til 9,3, d.v.s. en solvensmæssig overdækning på næsten 90 pct.

God likviditet. Banken har pr. 30.06.2011 et indlånsoverskud - via ordinære indlån fra lokalområdet - på næsten 300 mio. kr.

Forventninger til hele 2011

Banken forventer for året som helhed at kunne realisere en basisindtjening, før nedskrivninger på udlån, betalinger til indskydergarantifonden og kursregulering af børsnoterede værdipapirer, uændret i niveauet 175 - 200 mio. kr.

Det samlede resultat vil naturligvis være påvirket af nedskrivningsposten på udlån og kursudviklingen på bankens beholdning af noterede værdipapirer. For hele året forventes uændret en nedskrivningsprocent på mellem 1,0 og 1,2.

Basisindtægter 239 mio. kr.

Bankens netto rente- og gebyrindtægter andrager 228 mio kr. for første halvår 2011 - stort set uændret i forhold til samme periode i 2010, hvor netto rente- og gebyrindtægter androg 229 mio. kr.

De samlede basisindtægter er for årets første 6 måneder opgjort til 239 mio. kr. - mod 271 mio. kr. i samme periode i 2010. Afvigelsen på 32 mio. kr. kan fuldt ud henføres til afkast af sektoraktier, som i første halvår 2010 var påvirket af ekstraordinært store kursopskrivninger for ca. 32 mio. kr. Basisindtægterne i øvrigt ligger således på cirka samme niveau som i første halvår 2010.

Driftsudgifter og driftsafskrivninger på det forventede niveau

Driftsudgifter og driftsafskrivninger er forøget med 1 mio. kr. til i alt 137 mio. kr. Helt i overensstemmelse med bankens forventninger. Herudover har banken i årets første halvår udgiftsført i alt 22 mio. kr. vedrørende indbetaling til Indskydergarantifonden, som følge af først Amagerbankens konkurs i februar måned og senere konkursen i Fjordbank Mors i juni måned.

Det skal i den forbindelse bemærkes, at Nordjyske Bank ikke havde krediteksponering i form af kreditfaciliteter, obligationsbeholdninger med tabsrisiko eller aktier i de to banker.

Nedskrivninger på udlån 1,1 pct. p.a.

Banken foretager løbende vurderinger af boniteten i udlån og tilgodehavender med henblik på opgørelse af behovet for nedskrivninger og tilbageførsler heraf. I årets første 6 måneder er der foretaget netto-nedskrivninger på i alt 42 mio. kr. mod 52 mio. kr. i samme periode sidste år.

Bankens nedskrivningssaldo andrager ultimo juni måned 2011 i alt 352 mio. kr. Der er endvidere hensættelser til imødegåelse af tab på garantier på 2 mio. kr. Hertil kommer kursnedskrivninger på udlån modtaget i forbindelse med overtagelse af udlån fra Løkken Sparekasse og Øster Brønderslev Sparekasse på i alt 53 mio. kr. Det vil sige en samlet reservation på 407 mio. kr. - svarende til 5,6 pct. af den samlede kreditrisiko.

Udlån med standset renteberegning andrager i alt 83 mio. kr.- svarende til 1,1 pct. af bankens samlede kreditrisiko.

Nordjyske Bank har helt naturligt et forholdsvis stort udlån til landbrugserhvervet, idet det er et stort erhverv i bankens markedsområde. En stor del af bankens landbrugskunder er kendetegnet ved megen erfaring og stor dygtighed, samt robuste kapitalforhold.

Ud af den samlede reservation til imødegåelse af tab udgør reservationen på landbrugskunder 178 mio. kr., svarende til 11,8 pct. af landbrugskundernes lån og garantier. Udlån og garantier med objektiv indikation for værdiforringelse er fuldt afdækket med nedskrivninger/hensættelser og forsigtigt ansatte sikkerheder.

Ved opgørelsen af det individuelle solvensbehov er der yderligere taget højde for, at der kan komme tab på engagementer med væsentlige svagheder, uden nedskrivning og hensættelser, ligesom der er reserveret kapital til afdækning af risikoen på engagementer med visse svagheder. Totalt set er der i solvensbehovsopgørelsen reserveret yderligere 115 mio. kr. til eventuelt kommende tab inden for landbrugssektoren.

Der er i 2010 sket en klar forbedring af landbrugets indtjeningsforhold, ikke mindst inden for planteavl og mælkeproduktion, men også for svineproduktionen - og forbedringen synes at fortsætte i indeværende år.

Nordjyske Bank er naturligvis påvirket af de aktuelle økonomiske udfordringer i landbruget, men landbrugets vanskeligheder kan på ingen måde true banken.

Basisindtjening i den øverste del af det udmeldte interval

Bankens basisindtjening for årets første halvår andrager, før nedskrivninger, i alt 80 mio. kr. - mod 121 mio. kr. i samme periode sidste år. Efter nedskrivninger, andrager basisindtjeningen i alt 38 mio. kr. - mod 69 mio. kr. i samme periode i 2010.

Uanset om der måles før eller efter nedskrivninger, ligger basisindtjeningen for første halvår 2011 på niveau med samme periode sidste år, når der korrigeres for ekstraordinære forhold vedrørende kursregulering af sektoraktier samt bankens bidrag til Indskydergarantiordningen henholdsvis Det Private Beredskab. Med udgangspunkt heri ligger resultatet, for første halvår, i den øverste del af det udmeldte interval mellem 175 og 200 mio. kr. for året som helhed.

Resultat før skat forrenter primoegenkapitalen med 6 pct. p.a.

Kursregulering af noterede værdipapirer udgør - efter regulering af pensionspuljernes andel - et kurstab på 4 mio. kr.

Efter kursregulering andrager resultatet før skat for årets første 6 måneder i alt 34 mio. kr. - det svarer til en forrentning af egenkapitalen på 6 pct. p.a.

Set i lyset af, at resultatet er belastet af en udgift på 22 mio. kr. som følge af konkurser inden for sektoren, anser bankens ledelse resultatet for tilfredsstillende.

Forretningsomfang med kunder på mere end 18 mia. kr.

Bankens udlån, er i løbet af årets første 6 måneder, forøget med 48 mio. kr. til i alt 6.045 mio. kr. I samme periode er det samlede indlån, incl. indlån tilknyttet bankens pensionspuljeordnin- ger, reduceret med 76 mio. kr. til i alt 6.330 mio. kr. Faldet i indlån kan hovedsagelig henføres til den offentlige sektor, medens der har været vækst i indlån fra private.

Det samlede forretningsomfang med kunder (indlån, udlån og garantier) androg pr. 30. juni 2011 i alt 13,2 mia. kr. Hertil kommer, at bankens FinansCenter forvalter formuer for i alt 5,2 mia. kr. Inklusiv formueforvaltning andrager bankens samlede forretningsomfang med kunder således 18,4 mia. kr.

Komfortabel likviditetsmæssig situation

Det er bankens overordnede politik at finansiere sine udlån via sædvanlige indlån i banken samt egenkapital - og at et eventuelt yderligere likviditetsmæssig råderum sikres via langfristede seniorlån. Derimod ønsker banken ikke at finansiere udlån med kortfristede lån på pengemarkedet eller via større tidsindskud hentet uden for bankens primære markedsområde.

Overordnet kan bankens aktuelle likviditetsmæssige situation opgøres således:

Indlån, incl. pulje 6,3 mia. kr.

Egenkapital 1,2 mia. kr.

Egen likviditet 7,5 mia. kr.

Udlån 6,0 mia. kr.

Likviditetsoverskud 1,5 mia. kr.

Hertil kommer mulighed for belåning af egne obligationer for en samlet værdi på 0,5 mia. kr. samt et seniorlån på ca. 0,5 mia. kr. (løbende indtil april 2012). Ved udgangen af juni måned 2011 var bankens likviditetsmæssige råderum således på 2,5 mia. kr.

Banken har således en komfortabel likviditetsmæssig situation.

Med baggrund i stor usikkerhed på pengemarkedet, skabt af statsgældsproblemerne i sydeuropæiske lande, udstedte banken i juli måned sidste år et variabelt forrentet 3-årigt obligationslån på nominelt 1,0 mia. kr. Obligationsudstedelsen er garanteret af Finansiel Stabilitet på vegne af Den danske Stat. Obligationerne tilgik bankens egenbeholdning med mulighed for et eventuelt senere salg.

På grund af den komfortable likviditet har banken ikke hidtil haft behov for at udnytte den trækningsret, som obligationsudstedelsen reelt var et udtryk for. Derfor er obligationslånet, med virkning fra den 1. april 2011, nedbragt til 0,5 mia. kr. Det er bankens hensigt, at den sidste halve mia. vil blive indfriet inden årets udgang, men indtil videre fastholdes trækningsretten. Årsagen hertil er de fortsatte statsgældsproblemer i Sydeuropa og den generelle fundingsituation på det finansielle marked.

Kapitalforhold og soliditet

Ved opgørelse af bankens kapitaldækning (solvens) anvendes standardmetoderne for beregning af kreditrisici uden for handelsbeholdningen samt markedsrisici. Til brug for måling af de operationelle risici anvendes den såkaldte basisindikatormetode. Bankens solvensprocent andrager 17,5 pr. 30. juni 2011.

Det individuelle solvensbehov, er pr. ultimo juni 2011 opgjort til 9,3 pct. Med en faktisk solvensprocent på 17,5 har banken en solvensmæssig overdækning på næsten 90 pct. - baseret på kapital af bedste kvalitet, nemlig egenkapital. Det understreger bankens solvensmæssige robusthed.

For nærmere oplysning om bankens beregnede individuelle solvensbehov henvises til bankens hjemmeside: www.nordjyskebank.dk

I henhold til bestemmelserne i kapitaldækningsbekendtgørelsen skal banken offentliggøre detaljerede informationer om risici, kapitalstruktur, kapitaldækning og risikostyring m.v. Disse oplysninger fremgår af bankens hjemmeside www.nordjyskebank.dk.

Finansielle risici

Bankens kreditrisiko er spredt på en lang række mindre engagementer. Det illustreres ved at summen af store engagementer andrager beskedne 24,5 pct. af egenkapitalen. Den samlede gearing af udlån er moderat - 5,0 gange bankens egenkapital. Incl. garantier andrager den samlede kreditgearing 5,7 gange egenkapitalen.

Banken er kun i beskedent omfang disponeret over for ændringer i renteniveauet og udsving i valutakurserne. Ultimo juni 2011 androg bankens renterisiko, det vil sige det tab/den gevinst, banken risikerer at lide/opnå ved en ændring i den effektive rente på 1 procentpoint, - 6.996 t.kr., og valutakursrisikoen (udtrykt ved indikator 2) androg 205 t.kr.

"Tilsynsdiamanten"

Finanstilsynet introducerede i 2010 den såkaldte "Tilsynsdiamant", som består af fem pejlemærker for, hvad der som udgangspunkt anses som særlige risikoområder for pengeinstitutvirksomhed.

For hver af de fem pejlemærker, har Finanstilsynet opstillet en grænseværdi, som pengeinstitutterne som udgangspunkt bør ligge inden for, senest ved udgangen af 2012. Nordjyske Bank opfyldte fra starten og udfylder fortsat de fastlagte grænseværdier.

Koncernredegørelse

Nordjyske Bank ejer hele aktiekapitalen i Sæbygård Skov A/S. Datterselskabets resultat for årets første 6 måneder er indeholdt i bankens resultatopgørelse under "resultat af kapitalandele i associerede og tilknyttede virksomheder". Aktierne er optaget til godt 13 mio. kr., der er den regnskabsmæssige indre værdi.

Der er ikke udarbejdet koncernregnskab, idet datterselskabets virksomhed, både med hensyn til balance og resultat, set i forhold til bankens, er ubetydelig.

Usikkerhed ved indregning og måling

Periodens resultat er ikke påvirket af usædvanlige forhold - udover dem der allerede er omtalt i ledelsesberetningen. Og der er ikke, efter regnskabsperiodens afslutning, indtruffet hændelser, som har indflydelse på resultatet for de første 6 måneder af 2011, bankens aktiver og passiver samt den finansielle stilling ultimo juni 2011.

Ved opgørelsen af de regnskabsmæssige værdier er der udøvet et skøn. De udøvede skøn er baseret på forudsætninger, som ledelsen finder forsvarlige.

De væsentligste skøn vedrører uændret

• nedskrivninger på udlån og tilgodehavender, hvor kvantificering af risikoen for manglende fremtidige betalinger er forbundet med et væsentligt skøn,

• værdifastsættelse af goodwill, med hensyn til kvantificering af de fremtidige indtægter og den anvendte kalkulationsrente,

• værdifastsættelse af ejendomme, med hensyn til de anvendte kalkulationsrenter, samt

• værdifastsættelse af unoterede sektoraktier, jf. nedenstående

Unoterede aktier i selskaber, som banken ejer i fællesskab med en række andre pengeinstitutter m.v. - de såkaldte sektoraktier, er behæftet med et væsentligt skøn i forbindelse med fastlæggelse af dagsværdi. Ved fastsættelse af dagsværdien tages udgangspunkt i tilgængelige oplysninger om aktuelle handler. Såfremt der ikke foreligger aktuelle markedsdata, er dagsværdien fastlagt på grundlag af selskabernes senest aflagte og godkendte årsregnskaber. Princippet for bankens fastsættelse af dagsværdien er uændret i forhold til de foregående år.

Anvendt regnskabspraksis

Denne halvårsrapport er opstillet i overensstemmelse med Finanstilsynets "Bekendtgørelse om finansielle rapporter for kreditinstitutter og fondsmæglerselskaber m.fl". Bestemmelserne i Finanstilsynets regnskabsbekendtgørelse er forenelige med bestemmelserne om indregning og måling i de internationale regnskabsstandarder (IAS/IFRS), samt Nasdaq OMXCopenhagen A/S's oplysningskrav for børsnoterede selskaber.

Den anvendte regnskabspraksis er uændret i forhold til seneste regnskabsår.

Forventninger til hele 2011

uændret i niveauet 175 - 200 mio. kr.

Det samlede resultat vil naturligvis være påvirket af nedskrivningsposten på udlån og kursudviklingen på bankens beholdning af noterede værdipapirer. For hele året forventes en nedskrivningsprocent på mellem 1,0 og 1,2.

Finanskalender for 2011

21. november 2011 Offentliggørelse af kvartalsrapport pr. 30. september 2011.

For yderligere kommentarer henvises til bankdirektør Claus Andersen på telefon nr. 9633 5000.