Ellen AB:s produktionsmetod för probiotiska sanitetskydd får patent i USA

Danderyd, 2011-08-10 08:00 CEST (GLOBE NEWSWIRE) -- Patentverket i USA har godkänt Ellen AB:s patentansökan gällande tillverkning av absorberande sanitetsartiklar innehållande probiotika. Patentet, som gäller till 2021, är nu godkänt i 21 länder och innefattar stora marknader som Europa, Australien, Kanada och USA.

Det amerikanska patentverket har godkänt Ellen AB:s patent som omfattar bolagets produktionsprocess. Patentet är därmed godkänt i de stora och strategiskt viktiga marknaderna. Ellens produktionspatent och de patenterade probiotiska stammarna ger företaget en välpatenterad produkt att erbjuda nya distributörer och licenstagare.

- Godkännandet i USA innebär att Ellen AB har ett i stort sett globalt patentskydd för vår teknologi för tillverkning av sanitetsartiklar innehållande probiotiska mjölksyrabakterier, säger VD Monica Wallter.

Ellens patenterade mjölksyrabakterier är de samma som hos friska kvinnor och de kan bidra till en bra och balanserad bakterieflora i underlivet. Mjölksyrabakterier finns normalt i stor mängd i underlivet och är grunden till frisk vaginal hälsa. Med en bra bakterieflora minskar risken för underlivsproblem som till exempel klåda, irritation och illaluktande flytningar.
Att tillföra extra mjölksyrabakterier ger kroppen förutsättningar att på naturlig väg återställa den normala balansen.

Ellen AB:s första patentfamilj gäller för probiotiska sanitetsskydd. Den andra patentfamiljen, som skyddar bolagets produktionsmetod för probiotiska sanitetsskydd gäller till 2021. Detta patent har hittills godkänts i 21 länder. Den tredje patentfamiljen, avseende Ellens probiotiska stammar har också sökts globalt och har fått 20 godkända patent. Sammantaget äger Ellen AB därmed 50 godkända landpatent.

Ellen AB är listat på First North med kortnamn ELN. Thenberg & Kinde Fondkommission AB agerar som bolagets Certified Adviser, tel. 031-745 50 00

För ytterligare information, kontakta:
Monica Wallter, VD Ellen AB, 08-412 10 00

Om Ellen AB

En bra mjölksyrabakterieflora är grunden till en frisk underlivshälsa. I stort sett alla kvinnor upplever bakteriell obalans någon eller flera gånger i livet. Bioteknikföretaget Ellen AB erbjuder patenterade produkter med probiotika för att förbättra kvinnors underlivsflora. Tampongen Ellen® innehåller LN® (Lacto Naturel), en substans som består av humana probiotiska mjölksyrabakterier. Dessa utgör en naturlig del av friska kvinnors underlivsflora. År 2002 lanserade Ellen, som första företag i världen, tamponger med mjölksyrabakterier i Norden. Nu pågår en internationell lansering och utveckling av nya produkter baserade på samma teknologi. www.ellenab.com