Raisio aloittaa yt-neuvottelut B-to-B -yksikössä ja viljakauppayksikössä

Raisio Oyj, lehdistötiedote, 10.8.2011

REHURAISIO JA VILJAKAUPPAYKSIKKÖ ALOITTAVAT YT-NEUVOTTELUT

Raisio aloittaa yt-neuvottelut Business to Business -yksikössä ja viljakauppayksikössä tuotannollisista ja taloudellisista sekä toiminnan uudelleenjärjestelyistä johtuvista syistä. Neuvottelujen piirissä on yhteensä 165 henkilöä ja ne koskevat Rehuraisio Oy:n myyntiä ja markkinointi, Raision rehutehtaan tuotantoa sekä konsernin viljakauppayksikköä.

Tarve toimintojen uudelleenjärjestelyihin liittyy suomalaisen maataloustuotannon ja erityisesti kotieläintuotannon viime vuosien voimakkaaseen rakennemuutokseen, jonka ennakoidaan jatkuvan. Kiristynyt kilpailu, elintarvikkeiden tuontipaineen kasvu ja kaupan vahva neuvotteluvoima ovat vaikeuttaneet kustannusten nousun siirtämistä tuottajahintoihin. Tehokkuuden kasvusta huolimatta tilanne on johtanut tilojen kannattavuuden merkittävään heikkenemiseen ja pahimmillaan jopa vakaviin taloudellisiin ongelmiin tuotantosuunnasta riippuen.

Kilpailu on kiristynyt niin rehuissa kuin muussakin tuotantopanos- ja tarvikekaupassa. Maataloustuotteiden markkinat ovat nyt selkeästi globaalit ja vaikutukset näkyvät suoraan myös Suomessa. Suomalaisten kotieläin- ja viljatilojen merkittävänä kumppanina, Raisio hakee keinoja kilpailuedellytysten ja kannattavuutensa parantamiseksi pidemmällä aikavälillä.

Arvio pysyvästä työvoiman vähentämisestä on noin 20 henkilöä. Neuvottelujen arvioidaan päättyvän syyskuun loppupuolella.

RAISIO OYJ

Heidi Hirvonen