OSAVUOSIKATSAUS 1.1.-30.6.2011

Huhti-kesäkuu:
- Konsernin liikevaihto oli 93,5 (80,0) miljoonaa euroa, kasvua 17 %
- Liiketulos ilman kertaeriä oli 2,1 (1,0) miljoonaa euroa
- Kaudelle kirjattiin yhteensä 1,7 miljoonan euron negatiiviset kertaerät liittyen kalaliiketoiminnan kustannustehokkuuden kehittämistoimenpiteisiin
- Liikevaihto kasvoi voimakkaasti vilja- ja öljykasviliiketoiminnassa sekä kalaliiketoiminnassa
- Vilja- ja öljykasviliiketoiminnan neljännesvuositulos oli erinomainen

Tammi-kesäkuu:
- Liikevaihto oli 177,5 (154,9) miljoonaa euroa, kasvua 15 %
- Liiketulos ilman kertaeriä oli 3,0 (1,9) miljoonaa euroa, kertaerät olivat -1,7 (0,0) miljoonaa euroa

Arvio koko vuoden tuloskehityksestä säilyy ennallaan.

Katsauksen tietoja ei ole tilintarkastettu.

Toimitusjohtaja Matti Karppinen:

”Konsernin liiketoiminta ja kannattavuus kehittyivät ennakoidulla tavalla. Vilja- ja öljykasviliiketoiminnan historian parhaan neljännesvuosituloksen ja kalaliiketoiminnan tulosparannuksen johdosta toisen vuosineljänneksen liiketulos ilman kertaeriä nousi ennakoidusti vertailujaksoa ja ensimmäistä neljännestä paremmaksi. Konsernin liikevaihto kasvoi 17 % vertailujaksosta. Vilja- ja öljykasviliiketoiminnan lisäksi kalaliiketoiminnan liikevaihto kasvoi voimakkaasti.

Huhtikuussa tehtyjen Suomen ja Norjan kalaliiketoimintaa koskevien tehostamispäätösten myötä toisen vuosineljänneksen tulokseen kirjattiin 1,7 miljoonan euron kertakulut. Tehostamistoimenpiteillä tavoitellaan yhteensä noin 1,4 miljoonan euron vuotuista tulosparannusta kolmannesta vuosineljänneksestä alkaen.

Toteuttamalla tehostamis- ja keskittämistoimenpiteet, vahvistamalla Suomessa asemaamme tuorekalakaupassa sekä toteuttamalla välttämättömät hinnankorotukset uskomme kääntävämme kalaliiketoimintamme voitolliseksi.”

KESKEISET TULOSLUVUT

Liikevaihto 93,5 80,0 177,5 154,9 308,7
Liiketulos ilman kertaeriä 2,1 1,0 3,0 1,9 8,3
Liiketulos 0,4 1,0 1,3 1,9 8,3
Tulos ennen veroja -0,1 0,9 0,4 2,1 8,4
Kauden tulos -0,2 0,6 0,0 1,4 6,5
Osakekohtainen tulos, euroa -0,02 0,10 0,03 0,24 1,04

LIIKEVAIHTO JA TULOS

Huhti-kesäkuu:

Konsernin liikevaihto oli huhti-kesäkuussa 93,5 (80,0) miljoonaa euroa. Liikevaihto kasvoi vertailukaudesta 17 %. Liikevaihdon kasvu oli seurausta vilja- ja öljykasviliiketoiminnan sekä kalaliiketoiminnan myynnin kasvusta.

Konsernin liiketulos ilman kertaeriä oli 2,1 (1,0) miljoonaa euroa. Kertaerät olivat -1,7 (0,0) miljoonaa euroa. Liiketulokseen sisältyy tulososuuksia osakkuusyhtiöistä 0,3 (0,3) miljoonaa euroa. Kalaliiketoiminnan sekä vilja- ja öljykasviliiketoiminnan tulos ilman kertaeriä oli vertailukautta parempi. Pakasteliiketoiminnan ja muut toiminnot -segmentin tulos jäi hieman vertailukaudesta.

Tammi-kesäkuu:

Konsernin liikevaihto oli tammi-kesäkuussa 177,5 (154,9) miljoonaa euroa, missä kasvua oli 15 %.

Liiketulos ilman kertaeriä oli 3,0 (1,9) miljoonaa euroa. Liikevoittoon sisältyy osuuksia osakkuusyhtiöiden tuloksista 0,1 (0,2) miljoonaa euroa. Kertaerät olivat -1,7 (0,0) miljoonaa euroa. Katsauskauden kertaerät liittyvät kalaliiketoimintaan.

Rahoitustuotot ja -kulut olivat yhteensä -0,9 (0,1) miljoonaa euroa. Rahoitustuotot ja -kulut sisältävät ei-kassavirtavaikutteisia arvostuseriä -0,1 (0,7) miljoonaa euroa. Rahoituskuluihin sisältyy myös Avena Nordic Grain Oy:n henkilöstöomistajille kuuluva osuus Avena Nordic Grain -konsernin tuloksesta -0,6 (-0,5) miljoonaa euroa. Katsauskaudella tapahtuneiden omistusmuutosten johdosta henkilöstöomistajien osuus Avena Nordic Grain Oy:stä kasvoi 14,6 prosentista 17,1 prosenttiin.

Tulos ennen veroja oli 0,4 (2,1) miljoonaa euroa. Kauden tulos oli 0,0 (1,4) miljoonaa euroa ja osakekohtainen tulos 0,03 (0,24) euroa.

RAHOITUS JA TASE

Konsernin maksuvalmius oli hyvällä tasolla ja konsernin rahoitusasema on vahva.

Liiketoiminnan rahavirta korkojen ja verojen jälkeen oli tammi-kesäkuussa 15,5 (8,6) miljoonaa euroa. Käyttöpääoman muutoksen vaikutus oli 14,2 (5,6) miljoonaa euroa. Käyttöpääomaa vapautui pääosin vilja- ja öljykasviliiketoiminnasta.

Investointien nettorahavirta oli -7,9 (-7,3) miljoonaa euroa. Lyhyen koron rahastoihin tehtyjen kassavarojen talletukset ja nostot vaikuttivat investointien nettorahavirtoihin -6,0 (-1,0) miljoonaa euroa. Rahoituksen rahavirta oli -8,1 (-5,3) miljoonaa euroa sisältäen lainojen nostoja ja takaisinmaksuja -2,6 (-0,5) miljoonaa euroa ja osingon maksuja -5,6 (-4,7) miljoonaa euroa. Rahavarojen muutos oli -0,6 (-4,0) miljoonaa euroa.

Konsernilla oli korollisia velkoja katsauskauden päättyessä 2,8 (2,7) miljoonaa euroa ja likvidejä rahavaroja 20,1 (22,2) miljoonaa euroa. Korolliset nettovelat olivat -17,3 (-19,4) miljoonaa euroa. Konsernin taseen loppusumma oli 172,1 (169,9) miljoonaa euroa. Oman pääoman määrä oli katsauskauden päättyessä 134,2 (134,0) miljoonaa euroa. Omavaraisuusaste oli 78,0 (78,9) %. Konsernin maksuvalmius on turvattu sitovin limiittisopimuksin, joita katsauskauden päättyessä oli nostettavissa 25 (25) miljoonaa euroa. Katsauskaudella käyttöpääoman rahoittamiseksi nostettu luotto ja yritystodistukset maksettiin pois katsauskauden loppuun mennessä.

INVESTOINNIT

Katsauskauden bruttoinvestoinnit käyttöomaisuuteen olivat 2,7 (1,7) miljoonaa euroa.

HENKILÖSTÖ

Henkilöstön keskimääräinen lukumäärä oli katsauskaudella 607 (603).

LIIKETOIMINTAKATSAUKSET

Pakasteliiketoiminta

Liikevaihto 11,2 11,0 23,8 23,8 45,1
Liiketulos ilman kertaeriä 0,0 0,3 0,3 0,6 3,4

Pakasteliiketoiminnan liikevaihto kasvoi huhti-kesäkuussa hieman vertailukaudesta. Myynti kasvoi kaikissa jakelukanavissa lukuun ottamatta vähittäiskauppasektorin myyntiä, joka jäi hieman vertailukaudesta. Parhaiten kehittyivät uutuustuotteiden ansiosta HoReCa-sektorin ruokapakasteiden sekä vihannes- ja marjapakasteiden myynti.

Huhti-kesäkuun liiketulos oli vertailukautta heikompi johtuen myynnin rakenteesta sekä raaka-aineiden ja energian voimakkaasta hinnannoususta, jota alkuvuonna tehdyt hinnankorotukset kompensoivat vain osittain. Kustannusten nousun johdosta hinnankorotuspaineita on edelleen. Toisen vuosineljänneksen yleiskuluja lisäsivät Apetit-kotimaisuuskampanjan markkinointipanostukset.

Tammi-kesäkuun liikevaihto oli vertailukauden tasoa. Vihannes- ja marjapakasteiden myynti kasvoi vertailukaudesta. Peruna- ja pizzapakasteiden myynnin laskun johdosta vähittäiskauppatuotteiden myynti kokonaisuutena jäi vertailukaudesta. HoReCa-sektorilla jatkui vahva kasvu.

Tammi-kesäkuun liiketulos jäi hieman vertailujaksosta.

Kasvukauden suotuisien sääolosuhteiden johdosta satonäkymät kotimaan sopimusviljelmillä näyttävät tällä hetkellä hyviltä. Kesäkuun lopulla korjattu ensimmäinen pinaattisato oli erinomainen. Herneen puinti on käynnissä ja hyvälaatuista hernettä saadaan pakastettua tavoitteena olleet määrät. Kotimaassa perunan ja juurikasvisten kasvukausi jatkuu.

Kevään ja alkukesän poikkeuksellisen lämmin ja kuiva sää aiheuttivat menetyksiä useiden vihanneskasvien sadoille osassa Eurooppaa.  Kovasta kysynnästä johtuen mm. paprikan ja maissin markkinahinta on noussut voimakkaasti. Euroopassa juureskasvien osalta tulossa olevan sadon ennustetaan vastaavan kysyntää.

Pakasteliiketoiminnan keskimääräinen henkilömäärä oli katsauskaudella 193 (181).

Katsauskauden investoinnit olivat 1,3 (0,6) miljoonaa euroa. Näistä merkittävimmät olivat korvausinvestointeja satokausituotannossa sekä energiatehokkuutta parantavat investoinnit.

Kalaliiketoiminta

Liikevaihto 22,3 18,4 41,6 37,4 80,9
Liiketulos ilman kertaeriä -0,2 -1,1 -0,7 -1,1 -1,8

Kalaliiketoiminnan liikevaihto kasvoi huhti-kesäkuussa 21 % vertailujaksosta. Liikevaihto kasvoi sekä Suomen että Norjan ja Ruotsin kalaliiketoiminnassa.

Suomen kalaliiketoiminnan liikevaihdon noin 35 %:n kasvu oli seurausta volyymien kasvusta, hintojen korotuksista sekä Myrskylän Savustamon liittämisestä konserniin kesäkuun 2010 alussa. Pääsiäismyynti ajoittui vertailukaudesta poiketen toiselle vuosineljännekselle. Liikevaihtoa vähensi vertailukautta pienempi Kalatori-palvelumyyntipisteiden määrä.

Norjan ja Ruotsin kalaliiketoiminnassa sekä euromääräinen että paikallisvaluutoissa mitattu liikevaihto kasvoivat hieman. Kannattamattoman savukalatuotesegmentin poistuminen valikoimista kompensoitui muiden tuoteryhmien 8-12 % kasvulla. Kastikkeiden myynti kasvoi muista tuoteryhmistä poiketen yli 30 %.

Kalaliiketoiminnan huhti-kesäkuun liiketulos ilman kertaeriä oli Suomen kalaliiketoiminnan tulosparannuksen ansiosta 0,9 miljoonaa euroa vertailukautta parempi. Kalaliiketoiminnan tulos ilman kertaeriä jäi kuitenkin -0,2 miljoonaa euroa tappiolliseksi.

Suomen kalaliiketoiminnan huhti-kesäkuun liiketulos ilman kertaeriä parani vertailujaksosta myyntikatteen kasvun ja yleiskulujen laskun seurauksena. Taimen-konsernin vaikutus jakson tulokseen oli vähäinen. Suomen kalaliiketoiminnan tuloskehitystä haittasivat jakson alussa niukasta tarjonnasta johtuvat kirjolohiraaka-aineen saatavuusongelmat ja korkea hinta sekä kevään ja kesän aikana voimakkaasti vaihdellut Norjan lohen hinta. Logistiikkapalveluita tuottaneen yhtiön konkurssi heikensi tilapäisesti toimitusvarmuutta touko-kesäkuussa. Toimitusvarmuus normalisoitui kauden lopussa.

Norjan ja Ruotsin kalaliiketoiminnan huhti-kesäkuun liiketulos ilman kertaeriä oli vertailujakson tasoa. Yleiskustannusten lasku kompensoi myyntikatteen heikennyksen, mikä oli seurausta keskeisten raaka-aineiden ja pakkaustarvikkeiden vertailukautta korkeammista hinnoista. Kustannusten nousua on toistaiseksi vain osittain pystytty kattamaan myyntihintojen korotuksilla. Tulosparannukseen tähtäävät tuoteuudistukset sekä toimenpiteet tuottavuuden ja kustannustehokkuuden parantamiseksi jatkuvat Norjan ja Ruotsin yksiköissä.

Toisen vuosineljänneksen kertaerät olivat -1,7 (0,0) miljoonaa euroa. Apetit Kala Oy:ssä toteutettiin kustannustehokkuusohjelma, jolla leikattiin yleiskustannuksia.  Maritim Food AS päätti Norjan tuotannon keskittämisestä Fredrikstadissa yhteen laitokseen. Näillä toimenpiteillä tavoitellaan yhteensä noin 1,4 miljoonan euron vuotuisia kustannussäästöjä kolmannesta vuosineljänneksestä alkaen. Kalaliiketoiminnan tehostamistoimenpiteistä on kerrottu tarkemmin pörssitiedotteilla 6.4. ja 15.4.2011 sekä 5.5.2011 julkistetussa osavuosikatsauksessa.

Tammi-kesäkuussa kalaliiketoiminnan liikevaihto kasvoi vertailukaudesta 11 %. Suomen kalaliiketoiminnan liikevaihto kasvoi 20 %. Norjan ja Ruotsin kalaliiketoiminnan euromääräinen liikevaihto oli vertailukauden tasoa. Paikallisvaluutoissa mitattuna liikevaihto laski johtuen savukalatuotteiden poistumisesta tuotevalikoimasta.  Tuoteuudistusten ansiosta muissa tuoteryhmissä jatkui hyvä kehitys.

Kalaliiketoiminnan tammi-kesäkuun liiketulos ilman kertaeriä oli vertailukautta parempi, mutta tappiollinen. Suomen kalaliiketoiminnan tulos oli vertailukautta parempi. Osuus osakkuusyhtiöiden tuloksesta oli 0,1 (-0,1) miljoonaa euroa. Norjan ja Ruotsin kalaliiketoimintojen tammi-kesäkuun liiketulos ilman kertaeriä oli heikosta ensimmäisestä vuosineljänneksestä johtuen vertailujaksoa alempi.

Henkilöstöä kalaliiketoiminnassa oli keskimäärin 346 (352) henkilöä.

Kalaliiketoiminnan investoinnit olivat 0,4 (0,6) miljoonaa euroa. Katsauskauden investoinnit olivat lähinnä korvausinvestointeja eri tuotantolaitoksilla Suomessa, Norjassa ja Ruotsissa.

Vilja- ja öljykasviliiketoiminta

Liikevaihto 60,0 50,5 111,9 93,5 181,9
Liiketulos ilman kertaeriä 2,8 2,2 5,3 4,1 7,2

Vilja- ja öljykasviliiketoiminnan liikevaihto kasvoi huhti-kesäkuussa 19 % vertailukaudesta. Liikevaihdon kasvu oli seurausta suurista toimitusmääristä ja vertailukautta korkeammasta markkinahintatasosta. Pääosa jakson liikevaihdosta tuli viennistä ja kaupankäynnistä Suomen ulkopuolella.

Vilja- ja öljykasviliiketoiminnan liiketulos oli vertailujaksoa parempi ja kaikkien aikojen paras vuosineljännes. Hyvä tulos oli seurausta suurista toimitusmääristä sekä vilja- ja kasviöljyliiketoimintojen yhdistämisen synergiaetujen realisoitumisesta.

Tammi-kesäkuun liikevaihto kasvoi vertailukaudesta 20 % markkinahintatason nousun seurauksena. Liiketulos oli 1,2 miljoonaa euroa vertailukautta parempi.

Katsauskaudella Avena Nordic Grain Oy päätti laajentaa hankinta-aluettaan ja perustaa tytäryhtiön Ukrainaan. Tavoitteena on lisätä Avenan kaupankäyntimahdollisuuksia tehostamalla viljan ja öljykasvien hankintaa Ukrainan markkinoilta. Ennestään Avenalla on tytäryhtiöt Virossa, Liettuassa, Venäjällä ja Kazakstanissa.

Viljojen ja öljykasvien hinnat ovat alkukesän aikana laskeneet merkittävästi keväästä.  Syynä siihen ovat olleet sekä alkua suotuisammat sääolosuhteet kasvukauden edetessä että ennen muuta Mustan meren vientimarkkinoiden aktivoituminen Venäjän purettua viime satokaudella voimassa olleen vientikieltonsa ja Ukrainan korvattua vientikiintiöt vientitulleilla.  EU:n viljasadon ennakoidaan olevan viime vuoden tasoa, mutta öljykasvisadon arvioidaan putoavan 1,5 miljoonaa tonnia viime vuodesta ja jäävän 26,5 miljoonaan tonniin. Suomessa kasvukausi on ollut keskimäärin suotuisa ja viljojen satonäkymät ovat yleisesti hyvät. Öljykasvien sadon arvioidaan laskevan Suomessa 30 % ennätyksellisestä viime vuodesta. Vanhaa vilja- ja öljykasvisatoa ei juuri enää ole kaupan.  Uuden sadon arvioidaan tuovan runsaasti kaupankäynnin mahdollisuuksia käytettävissä olevien tuotantomäärien ja laatujen vaihdellessa eri markkina-alueilla.

Henkilöstömäärä vilja- ja öljykasviliiketoiminnassa oli tammi-kesäkuussa keskimäärin 58 (60) henkilöä.

Tammi-kesäkuun investoinnit olivat 1,0 (0,4) miljoonaa euroa kohdistuen pääosin rakenteilla olevaan Kirkkonummen kasviöljynpuristamon pakkaamoon.

Muut toiminnot

Liikevaihto 0,4 0,5 0,9 0,9 2,6
Liiketulos ilman kertaeriä -0,5 -0,4 -2,0 -1,6 -0,5

Muut toiminnot -segmentti muodostuu palveluyhtiö Apetit Suomi Oy:stä, konsernihallinnosta ja segmenteille kohdistamattomista eristä sekä osakkuusyhtiöistä Sucros Oy ja Ateriamestarit Oy. Apetit Suomi Oy:n tuottamien palveluiden kustannusvaikutus on rasittamassa liiketoimintojen tulosta palveluiden käytön suhteessa.

Palveluiden myynnistä muodostuva liikevaihto oli vertailukauden tasoa.

Huhti-kesäkuun -0,5 (-0,4) miljoonan euron liiketulokseen sisältyy tulososuuksia osakkuusyhtiöistä 0,3 (0,4) miljoonaa euroa.

Tammi-kesäkuun -2,0 (-1,6) miljoonan euron liiketulokseen ilman kertaeriä sisältyy tulososuuksia osakkuusyhtiöistä 0,1 (0,3) miljoonaa euroa.

Segmentin investoinnit olivat 0,0 (0,1) miljoonaa euroa.

YHTIÖKOKOUKSEN PÄÄTÖKSET

Osingonjako

Lännen Tehtaat Oyj:n yhtiökokous, joka pidettiin 31.3.2011, päätti hallituksen esityksen mukaisesti, että tilikauden 2010 voitosta jaetaan osinkoa 0,90 euroa osakkeelta.  Osinko, yhteensä 5,6 miljoonaa euroa maksettiin 12.4.2011.

Muista yhtiökokouksen päätöksistä ja hallitukselle myönnetystä osakeantivaltuutuksesta on kerrottu tarkemmin pörssitiedotteella 31.3.2011 sekä 5.5.2011 julkistetussa osavuosikatsauksessa.

HALLITUKSEN VALTUUKSIEN KÄYTTÖ

Osakeantivaltuudet

Hallitus ei ole käyttänyt yhtiökokouksen 31.3.2011 sille myöntämää valtuutusta uusien osakkeiden antamiseen tai valtuutusta yhtiön hallussa olevien omien osakkeiden luovuttamiseen.

OSAKKEET JA KAUPANKÄYNTI

Katsauskaudella yhtiön osakkeita vaihdettiin pörssissä 348.359 (498.118) kappaletta, mikä oli 5,5 (7,9) % koko osakemäärästä. Euromääräinen osakevaihto oli 5,9 (8,6) miljoonaa euroa. Osakkeen ylin kurssi oli 18,80 (20,00) euroa ja alin kurssi 14,75 (15,51) euroa. Vaihdettujen osakkeiden keskihinta oli 16,90 (17,25) euroa.

Osakekannan markkina-arvo oli katsauskauden päättyessä 95,3 (104,9) miljoonaa euroa.

Katsauskauden päättyessä yhtiön hallussa oli omia osakkeita yhteensä 130.000 kappaletta nimellisarvoltaan yhteensä 0,26 miljoonaa euroa. Yhtiön hallussa olevat omat osakkeet edustavat 2,1 % yhtiön osake- ja äänimäärästä.

LIPUTUSILMOITUKSET

Katsauskaudella ei tehty liputusilmoituksia.

HALLINTO JA TILINTARKASTAJAT

Lännen Tehtaat Oyj:n hallintoneuvosto valitsi järjestäytymiskokouksessaan 14.4.2011 hallintoneuvoston puheenjohtajaksi Timo Miettisen ja varapuheenjohtajaksi Marja-Liisa Mikola-Luodon.

Yhtiön hallituksen jäseniksi hallintoneuvosto valitsi Heikki Halkilahden, Aappo Kontun, Matti Lappalaisen, Hannu Simulan, Jorma J. Takasen ja Helena Walldénin. Hallituksen puheenjohtajaksi valittiin Matti Lappalainen ja varapuheenjohtajaksi Hannu Simula.

Varsinaisen yhtiökokouksen 31.3.2011 valitsemina Lännen Tehtaat Oyj:n tilintarkastajina toimivat Hannu Pellinen, KHT sekä KHT-yhteisö PricewaterhouseCoopers Oy vastuullisena tilintarkastajana Tomi Moisio, KHT, JHTT.

LIIKETOIMINNAN KAUSILUONTEISUUS

IAS 2 -standardin mukaisesti vaihto-omaisuuden hankintamenoon luetaan mukaan systemaattisesti kohdistettu osuus valmistuksen kiinteistä yleismenoista. Satokausituotannossa raaka-aineista jalostetaan valmiita tuotteita pääosin vuoden viimeisen neljänneksen aikana, joten vaihto-omaisuuden määrät ja tasearvot ovat korkeimmillaan vuoden lopussa. Hankintamenoon mukaan luettujen valmistuksen kiinteiden yleismenojen kuluksi kirjautuminen lykkääntyy myyntiajankohtaan. Valmistuksen yleiskulujen kirjaamiskäytännöstä johtuen pääosa konsernin vuosituloksesta kertyy viimeisen vuosineljänneksen aikana. Kausiluonteisuus on satokausituotannosta johtuen voimakkainta pakasteliiketoiminnassa ja osakkuusyhtiö Sucroksen toiminnassa.

Kalaliiketoiminnassa Apetit Kala Oy:n ja Myrskylän Savustamo Oy:n myynti painottuvat viikonloppuihin ja juhlapyhien yhteyteen. Merkittävä osa kalaliiketoiminnan vuoden tuloksesta riippuu joulusesongin onnistumisesta. Kalan kasvukaudesta johtuen osakkuusyhtiönä raportoitavan Taimen-konsernin tuloksen kertyminen on normaalisti kesällä pienempää kuin muina vuodenaikoina. Pääsiäisen ajoittuminen ensimmäiselle tai toiselle vuosineljännekselle vaikuttaa pakaste- ja kalaliiketoiminnan liikevaihdon ja tuloksen vertailtavuuteen eri vuosien välillä.  Vilja- ja öljykasviliiketoiminnan liikevaihto vaihtelee vuosittain ja vuosineljänneksittäin muita liiketoimintoja enemmän riippuen kysynnästä ja tarjonnasta sekä hintatasosta kotimaassa ja muilla markkinoilla.

LÄHIAJAN RISKIT JA EPÄVARMUUSTEKIJÄT

Lännen Tehtaat -konsernin merkittävimmät lähiajan riskit liittyvät raaka-aineiden hintamuutosten ja valuuttakurssiriskien hallintaan, raaka-aineiden saatavuuteen, energian hinnannousun vaikutuksiin, kalamarkkinoiden hintakilpailuun, Norjan kalaliiketoiminnan laitosrakenteen muutokseen, asiakkaiden maksukykyyn ja toimittajien ja palveluntuottajien toimituskykyyn, muutoksiin liiketoiminta-alueilla ja asiakkuuksissa sekä yritysostoihin ja haltuunottoihin.

KATSAUSKAUDEN JÄLKEISET OLENNAISET TAPAHTUMAT

Katsauskauden jälkeisiä olennaisia tapahtumia ei ole.

ARVIO TODENNÄKÖISESTÄ TULEVASTA KEHITYKSESTÄ

Konsernin liikevaihdon kehitykseen vaikuttavat merkittävästi vilja- ja öljykasvimarkkinoiden aktiivisuus ja hintatason muutokset.

Liiketoiminnoissa toteutettujen kehittämistoimenpiteiden ja vuoden 2010 yrityshankintojen ansiosta konsernin koko vuoden liiketuloksen ilman kertaeriä arvioidaan olevan vertailuvuoden tasoa paremman. Tuloksen kertymisen ennakoidaan painottuvan vertailuvuoden tapaan voimakkaasti vuoden viimeiselle neljännekselle.

Tilikauden tulosta rasittavat toisella vuosineljänneksellä raportoidut kalaliiketoiminnan tehostamiseen liittyvät kertakulut. Vuonna 2010 kertakuluja ei ollut.

KONSERNIN TULOSLASKELMA

Saadut korot liiketoiminnasta 0,1 0,1 0,3
Maksetut verot liiketoiminnasta -1,5 -0,5 -2,6
Liiketoiminnan rahavirta 15,5 8,6 0,6

Investoinnit aineellisiin ja aineettomiin hyödykkeisiin
-2,7 -1,7 -3,1
Aineellisten ja aineettomien hyödykkeiden luovutustulot 0,0 0,5 0,5
Ostetut osakkuusyhtiöt -0,1 -8,0 -8,1
Myydyt osakkuusyhtiöt 0,5
Transaktiot määräysvallattomien omistajien kanssa   2,7 2,7
Investoinnit muihin sijoituksiin -13,0 -1,0 -32,9
Muiden sijoitusten luovutustulot 7,0 0,0 43,0
Saadut osingot investoinneista 0,3 0,2 1,5
Investointien rahavirta -7,9 -7,3 3,5

Lyhytaikaisten lainojen nostot ja takaisinmaksut
-2,6 -0,2 0,6
Pitkäaikaisten lainojen nostot ja takaisinmaksut 0,0 -0,3 -0,3
Maksetut osingot -5,6 -4,7 -4,7
Rahoituksen rahavirta -8,1 -5,3 -4,4

Rahavarojen muutos
-0,6 -4,0 -0,3
Rahavarat kauden alussa 7,5 7,9 7,9
Rahavarat kauden lopussa 7,0 3,9 7,5

Investoinnit muihin sijoituksiin ja muiden sijoitusten

luovutustulot liittyvät lyhytaikaisten korkorahasto-

Oma pääoma yhteensä 137,3 -4,7 0,3 -0,2 1,4 134,0

LAADINTAPERIAATTEET
Osavuosikatsaus on laadittu IAS 34 (Osavuosikatsaukset) –standardin mukaan
noudattaen vuositilinpäätöksessä 2010 kerrottuja laatimisperiaatteita. Vuoden 2011
aikana käyttöönotetuilla uusilla standardeilla ja tulkinnoilla ei ollut olennaista vaikutusta
osavuosikatsaukseen.

Omien velkojen vakuudeksi annetut

Kiinteistö- ja yrityskiinnitykset 2,7 2,8 2,8
Takaukset ja muut vakuudet 11,4 11,0 12,1
Ei purettavissa olevat muut vuokrasopimukset,
vähimmäisvuokravastuu
Kiinteistövuokrat 4,4 5,3 5,9
Muut vuokrat 0,6 0,8 0,7

JOHDANNAISSOPIMUKSET

Johdannaissopimusten nimellisarvot
Valuuttatermiinisopimukset 8,4 3,3 6,6
Hyödykejohdannaiset 7,0 9,4 13,9

EHDOLLISET VARAT

Yhteisellä arvo-osuustilillä olleiden
osakkeiden kertyneet varat, käypä arvo 0,7 0,7 0,7

INVESTOINTISITOUMUKSET

Pakasteliiketoiminta 0,4
Vilja- ja öljykasviliiketoiminta 1,3

MUUT SITOUMUKSET

Apetit Kala Oy:n ja Taimen Oy:n omistusjärjestelyn
osakassopimuksiin pohjautuen tiettyjen ehtojen
täyttyessä sopimuksen osapuolilla on oikeus
ristiinomistuksen purkamiseen käypään hintaan.
Omistuksen mahdolliseen purkamiseen liittyvä vastuu
on IAS 32:n perusteella kirjattu muihin pitkäaikaisiin
velkoihin. Samassa yhteydessä syntyvää saatavaa
ei IFRS:n säännösten nojalla ole mahdollista kirjata.

AINEELLISEN KÄYTTÖOMAISUUDEN

osakkuusyhtiöiltä kauden lopussa 0,7 1,4 1,6
Myyntisaamiset ja muut saamiset
yhteisyrityksiltä kauden lopussa 0,5 0,8 0,7