Delårsrapport 2/2011: ReSound Alera™ og Unified Communications skaber fortsat stærk omsætningsvækst

København, 2011-08-11 07:59 CEST (GLOBE NEWSWIRE) -- GN Store Nord opnåede med afsæt i den fortsatte lancering af ReSound Alera™ samt væksten inden for Unified Communications (UC) en samlet organisk vækst på 9% i andet kvartal 2011. GN Store Nords EBITA steg fra DKK 113 mio. i andet kvartal 2010 til DKK 136 mio. i andet kvartal 2011.

GN ReSound opnåede organisk vækst på 9%, især drevet af stærk organisk vækst i Nordamerika som følge af det fortsat stærke salg af ReSound Alera™ produkter og den tilsvarende Beltone True™ produktserie. GN ReSounds EBITA udgjorde for andet kvartal DKK 74 mio. GN ReSound har indgået en udviklings- og licensaftale vedrørende 2,4 GHz-teknologien med Cochlear, verdens førende leverandør af implantérbare høreløsninger. Aftalen understreger den øgede anerkendelse, som 2,4 GHz-teknologien har opnået i markedet.

GN Netcom opnåede organisk vækst på 8% drevet af en solid vækst på 14% i CC&O, som delvist blev modsvaret af en organisk vækst på (3)% i Mobile. GN Netcom opnåede på baggrund af de højere marginer i CC&O i forhold til Mobile en EBITA-margin på 14,0% i andet kvartal 2011 med et EBITA på DKK 70 mio. (en fremgang på 35% i forhold til andet kvartal 2010). I juni indgik GN Netcom og Logitech en distributionsaftale med henblik på at udnytte det store vækstpotentiale inden for Unified Communications (UC). I henhold til aftalen skal Logitech sælge tre produkter under det fælles brand "Logitech powered by Jabra", i første omgang på det nordamerikanske marked.

GN fastholder de forventninger til koncernresultatet for 2011, der blev udmeldt i Delårsrapport 1/2011. Baseret på den nuværende visibilitet og forventninger vil GN ReSound antageligt opnå et EBITA i den lave ende af forventningerne på DKK 425-475 mio., og GN Netcom vil antageligt opnå et EBITA i den høje ende af forventningerne på DKK 275-325 mio. Forventningerne til helåret er baseret på en DKK/USD valutakurs på 5,5. Endvidere er det forudsat, at de seneste uroligheder på de finansielle markeder ikke får materiel negativ indvirkning på vores produktmarkeder.

Som tidligere udmeldt forventes der en væsentlig forbedring i indtjeningen i andet halvår af 2011, især i GN ReSound, hvor omstruktureringen af supply chain-strukturen vil bidrage væsentligt.

Hovedoverskrifter

• GN’s samlede omsætning udgjorde DKK 1.334 mio., svarende til en organisk vækst på 9% i forhold til andet kvartal 2010.
  • Koncernens EBITA udgjorde DKK 136 mio. i andet kvartal mod DKK 113 mio. i andet kvartal 2010.
  • Det frie cash flow udgjorde DKK 61 mio. i andet kvartal 2011.
  • GN ReSounds omsætning udgjorde DKK 827 mio., svarende til en organisk vækst på 9%. EBITA udgjorde DKK 74 mio. mod DKK 63 mio. sidste år.
  • GN Netcom opnåede en omsætning på DKK 503 mio., svarende til en organisk vækst på 8%, og EBITA udgjorde DKK 70 mio., en forbedring på 35% i forhold til DKK 52 mio. året før.
  • GN forfølger fortsat alle juridiske muligheder for at sikre, at den østrigske voldgiftsrettens endelige og juridisk bindende afgørelse af 3. september 2010 i sagen mod TPSA efterleves. Den 25. juli 2011 blev TPSA's sidste to indsigelser mod voldgiftsdommernes uafhængighed klart afvist af formanden for det østrigske handelskammer. Den 27. juli 2011 fik GN som forventet meddelelse fra distriktsdomstolen i Warszawa om, at fogedsagen i Polen er blevet udsat, indtil en endelig og ikke-appellérbar afgørelse er blevet truffet i den verserende retssag i Østrig.
  • GN har i henhold til IFRS' regnskabsprincipper og i lyset af den positive udvikling i sagen mod TPSA bogført påløbne strafrenter på DKK 60 mio. for fase 1 i overensstemmelse med voldgiftsrettens afgørelse fra 3. september 2010.
  • Forventningerne til amortisering af immaterielle aktiver og finansielle poster for 2011 ændres fra “ca. DKK (50)–(75) mio.” til “DKK 0-(25) mio.” på baggrund af de påløbne renteindtægter fra sagen mod TPSA.
  • Som meddelt den 10. august 2011 er et aktietilbagekøbsprogram på DKK 200 mio. igangsat.

“Vi er meget tilfredse med udviklingen. I andet kvartal har GN Netcom indgået en række UC-aftaler med førende, globale virksomheder alle med en potentiel base på mere end 30.000 brugere. I andet kvartal indgik vi ligeledes en distributionsaftale med Logitech. Aftalen gør det muligt for os at øge Jabras tilstedeværelse i de nordamerikanske salgskanaler,” siger GN Netcoms CEO Mogens Elsberg.

“Igen leverede vi stærk vækst i GN ReSound og med 9% organisk vækst har vi helt klart taget markedsandele. Derudover er vores teknologiudviklings- og licensaftale med Cochlear, den globale leder inden for innovative og implantérbare høreløsninger, en stor anerkendelse af GN ReSounds banebrydende brug af den trådløse 2,4 GHz teknologi. GN ReSounds trådløse 2,4 GHz teknologi er klart en af fremtidens teknologier for trådløs streaming i høreapparater,” siger GN ReSounds CEO Lars Viksmoen.

For yderligere oplysninger, kontakt venligst:

Mikkel Danvold

VP, IR & Kommunikation