Nr. 13 Delårsrapport Q2 2011

(Tal i parentes angiver tilsvarende tal i Q2 2010)

Solar-koncernen har oplevet vækst i omsætningen i Q2 2011, mens EBITA er reduceret. Forventninger til omsætning og EBITA for hele 2011 nedjusteres.

Koncernchef Flemming H. Tomdrup siger om Q2 2011:
Både omsætning og EBITA var lavere end forventet og klart utilfredsstillende. Den svage april måned blev ikke kompenseret i resten af kvartalet. Vi glæder os over koncernens positive udvikling i pengestrømme. Sammenholdt med Q1 2011 steg pengestrømme i alt med € 15,8 mio. Samtidig kan vi se, at Solar Norge følger genopretningsplanen efter SAP-implementeringen, og at selskabet har styrket sin markedsposition.

Udvalgte hovedtal (€ mio.)  Q2
 Q2
 H1
  H1
Omsætning   358,5 338,2  718,3  667,5
EBITA   1,0   9,4    7,1    15,4
Resultat før skat    -4,0    6,2    -2,6    8,4
Pengestrømme fra driftsaktivitet  20,2    7,7   14,6   18,4
Udvalgte nøgletal (%)
Organisk vækst  3,7   -5,2    4,6    -9,9
Overskudsgrad før amortisering (EBITA)  0,3    2,8    1,0   2,3
Arbejdskapital  15,0   15,3   15,0   15,3

Omsætning i Q2 2011:

• Omsætningsvæksten udgjorde 6,0% (-1,9%).

EBITA i Q2 2011:

• Selskabet i Tyskland viste et utilfredsstillende resultat i Q2 2011, og flere selskaber nåede ikke det forventede niveau.
  • En kombination af både organisk vækst og bruttoavance under forventet niveau medførte, at den forventede EBITA ikke blev realiseret.

Arbejdskapital:

• Arbejdskapitalen blev nedbragt til 15,0% (15,3%).
  • Arbejdskapitalen blev negativt påvirket af Norge, hvor arbejdskapitalen ultimo Q2 2011 udgjorde 20,9% af de seneste 12 måneders omsætning mod 13,6% ultimo Q2 2010.

Forventninger til 2011:

• Forventningerne til 2011 nedjusteres til en omsætning i intervallet € 1.465-1.505 mio. mod tidligere € 1.485- 1.525 mio. EBITA nedjusteres til intervallet € 35-43 mio. mod tidligere € 45-52 mio.
  • Nedjusteringen af omsætningen sker som følge af den begyndende afmatning i væksten, vi ser på flere markeder
  • Sammenholdt med 2010 svarer forventningerne til en organisk vækst i intervallet
    2-5% mod tidligere 3-6%.
  • Kombinationen af faldende vækst samt en reduceret bruttoavanceprocent vil have en negativ effekt på indtjeningen. Der er i Q2 igangsat en række initiativer for at styrke bruttoavancen i H2 2011.
  • Den generelt aftagende vækst på vores markeder i Nordeuropa indebærer, at der må gennemføres yderligere restruktureringer i H2 for at tilpasse omkostningerne til den forventede nye markedssituation.
  • I forventningerne indgår uændret omkostninger på € 7,0 mio. til udrulning af Solar 8000 (SAP).
  • Vi vil være tilbageholdende med yderligere akkvisitioner i den nuværende situation.

Solar 8000 (SAP)

• Overgangen til Solar 8000 i Norge har medført et driftstab, der i Q2 2011 anslås at være reduceret til ca. € 2,5 mio. mod € 3,5 mio. i Q1 2011. Dermed følger Norge genopretningsplanen. For første gang siden SAP-implementeringen realiserede selskabet et overskud i juni måned.
  • Den første revision af koncernskabelonen er nu gennemført. Endelig revision af skabelonen forventes færdiggjort i efteråret 2011. Når den reviderede skabelon er fuldt indarbejdet, vil vi fortsætte udrulningen i de næste lande. Dermed minimeres risici i forbindelse med udrulningen.
  • Vi forventer fortsat at rulle Solar 8000 ud i de fire selskaber i Holland, Danmark, Sverige og Tyskland inden udgangen af 2012. Den samlede investering forventes uændret at udgøre € 55 mio.

Q2-præsentation og webcast i dag
Præsentation af delårsrapport Q2 2011 foregår hos NASDAQ OMX Copenhagen i dag kl. 9.00. Præsentationen bliver samtidig transmitteret som webcast på engelsk og kan følges på www.solar.eu.

Solar A/S

Flemming H. Tomdrup

Fakta om Solar
Solar A/S (tidligere Aktieselskabet Nordisk Solar Compagni) er etableret i 1919 og noteret på Københavns Fondsbørs i 1953. Solar er en af Nordeuropas førende tekniske grossister inden for el-, vvs- og ventilationsprodukter. Koncernen, der har hovedsæde i Kolding, har datterselskaber under Solar-varemærket i Danmark inkl. Færøerne, Sverige, Norge, Holland, Tyskland og Polen. Desuden driver Solars Aurora Group forretning i Danmark, Sverige, Norge og Finland. Solar har i 2010 haft en omsætning på € 1.401,5 mio. svarende til DKK 10,4 mia. Koncernen beskæftiger omkring 3.000 medarbejdere.

Flere oplysninger kan findes på: www.solar.eu

Bilag: Delårsrapport Q2 2011 side 1-25