Halvårsrapport

1. halvår 2011

Halvårsmeddelelsen er ikke revideret

PROFIL:

Columbus IT opererer som IT-konsulentvirksomhed på markedet for integrerede virksomhedsløsninger baseret på Microsoft Business Solutions – primært til internationale mellemstore virksomheder. Columbus IT er en serviceorganisation med ca. 1.000 medarbejdere, og en samlet kundebase omfattende mere end 5.000 mindre og mellemstore virksomheder samt enheder i store selskaber.

www.columbusit.com.

Halvårsmeddelelse

Koncernchef Thomas Honoré: "Columbus IT realiserede en fremgang i omsætningen på 3% i forhold til 1. halvår sidste år, hvilket er i tråd med forventningerne. EBITDA er ikke på det forventede niveau, hvor især udviklingen i det franske selskab skuffer, da restruktureringen tager længere tid end forventet. EBITDA var også negativt påvirket af udviklingen i de amerikanske, polske og hollandske selskaber samt i det danske NSC-selskab. Dette har givet anledning til en justering af det forventede EBITDA for 2011. De russiske, norske, engelske og de baltiske selskaber oplever positiv fremgang. EBITDA for koncernen udgjorde DKK 8,2 mio. Columbus IT fortsætter investeringerne i den vertikale strategi med fokus på fødevare-, fremstillings- og detailvirksomhed og følger den annoncerede plan. Ledelsen har igangsat en række initiativer, der har til formål at øge indtjeningen i såvel konsulent- som softwareforretningen. Kombineret med den eksisterende strategi mener vi, at Columbus IT er på rette vej".

• Omsætningen udgjorde i 1. halvår 2011 DKK 455,4 mio. (1. halvår 2010: DKK 441,8 mio.), svarende til en stigning på 3%.
  • Resultat før afskrivninger (EBITDA) udgjorde i 1. halvår 2011 DKK 8,2 mio. (1. halvår 2010: DKK 16,1 mio.), svarende til et fald på 49% i forhold til 1. halvår 2010. Resultatet er ikke på niveau med ledelsens forventninger.
  • Omsætningen i ISV-segmentet blev i 1. halvår 2011 på DKK 19,3 mio. (1. halvår 2010: DKK 16,7 mio.), svarende til en stigning på 16% i forhold til 1. halvår 2010. Periodens EBITDA blev på DKK 4,8 mio. (1. halvår 2010: DKK 7,7 mio.), svarende til et fald på 38% i forhold til 2010. EBITDA falder på trods af den stigende omsætning på grund af ændret produktmiks med lavere margin. Endvidere er omkostningerne steget.
  • Omsætningen i Norden blev i 1. halvår 2011 på DKK 195,2 mio. (1. halvår 2010: DKK 204,7 mio.), svarende til et fald på 5% i forhold til 1. halvår 2010. Periodens EBITDA blev på DKK 14,2 mio. (1. halvår 2010: DKK 15,7 mio.), svarende til et fald på 10% i forhold til 2010. Den væsentligste årsag til tilbagegangen er vigende markedsandele i den danske NAV-forretning, som dog i nogen grad opvejes af fremgang i det norske selskab.
  • Omsætningen i Vesteuropa blev i 1. halvår 2011 på DKK 89,1 mio. (1. halvår 2010: DKK 80,7 mio.), svarende til en stigning på 10% i forhold til 1. halvår 2010. Alle vesteuropæiske lande med undtagelse af Frankrig realiserer vækst. Periodens EBITDA blev på DKK 6,0 mio. (1. halvår 2010: DKK 2,1 mio.), svarende til en stigning på 286% i forhold til 2010. Alle lande genererer forbedret EBITDA, og den væsentligste årsag hertil er fremgang i UK samt reduceret underskud i det franske datterselskab.
  • Omsætningen i Østeuropa blev i 1. halvår 2011 på DKK 90,4 mio. (1. halvår 2010: DKK 80,8 mio.), svarende til en stigning på 12% i forhold til 1. halvår 2010. Periodens EBITDA blev på DKK 4,9 mio. (1. halvår 2010: DKK 1,2 mio.), svarende til en stigning på 308% i forhold til 2010. Den væsentligste årsag til forbedringen er, at det litauiske selskab nu har et positivt EBITDA mod et væsentligt underskud i 1. halvår 2010. Det russiske selskab bidrager også væsentligt til indtjeningsforbedringen.
  • Omsætningen i Nordamerika blev i 1. halvår 2011 på DKK 61,2 mio. (1. halvår 2010: DKK 57,7 mio.), svarende til en stigning på 6% i forhold til 1. halvår 2010. Periodens EBITDA blev på DKK 2,5 mio. (1. halvår 2010: DKK 5,7 mio.), svarende til et fald på 56% i forhold til 2010. Faldet i EBITDA på trods af den stigende omsætning skyldes en række nyansættelser, øgede marketingomkostninger samt en stigning i hensættelse til tab på debitorer.
  • Koncernens egenkapital var pr. 30. juni 2011 DKK 282,7 mio. (DKK 245,5 pr. 30. juni 2010), svarende til en egenkapitalandel på 55% (46% i 2010). Stigningen er påvirket af kapitaludvidelsen i juli 2010.
  • På baggrund af det realiserede EBITDA for 1. halvår samt markedsforventningerne har selskabets ledelse revurderet den tidligere udmeldte forventning om et EBITDA i niveauet DKK 55 mio., til et EBITDA i niveauet DKK 40 mio., mens forventningerne til selskabets omsætning fastholdes i niveauet DKK 930 mio.

Ib Kunøe                                             Thomas Honoré

Bestyrelsesformand                            Koncernchef

Columbus IT Partner A/S                   Columbus IT Partner A/S

Kontakt for yderligere information:

Koncernchef, Thomas Honoré, eller Koncernøkonomidirektør, Hans Henrik Thrane tlf.: +45 70 20 50 00.

Hoved- og nøgletal

Cash flow pr. aktie -0,07 0,08 0,10
Aktiekurs ultimo 2,27 2,58 2,46
Antal medarbejdere ultimo 938 884 883

De angivne nøgletal er beregnet i overensstemmelse med Den Danske Finansanalytikerforenings "Anbefalinger og nøgletal 2010".

Udviklingen i 1. halvår 2011

Columbus ITs nettoomsætning for 1. halvår 2010 udgjorde DKK 455,4 mio. (1. halvår 2010: DKK 441,8 mio.), svarende til en stigning på 3%. Justeret for valutakursudviklingen er omsætningen steget med 1%.

Koncernens væsentligste omsætningskilder er salg af konsulentydelser, salg af software og vedligeholdelsesabonnementer til Microsofts forretningssystemer, samt salg af egenudviklet software og abonnementer knyttet hertil.

Omsætningen fra salg af softwarelicenser steg i 1. halvår 2011 til DKK 78,8 mio. (1. halvår 2010: DKK 76,2 mio.), svarende til en stigning på 3%.

Omsætningen fra salg af vedligeholdelsesabonnementer faldt i 1. halvår 2011 til DKK 81,2 mio. (1. halvår 2010: DKK 93,6 mio.), svarende til et fald på 13%. Faldet i vedligeholdelsesabonnementer skal ses i lyset af, at Microsoft i 2010 kørte en kampagne med henblik på at få alle eksisterende kunder til at tegne abonnementer. Endvidere blev der i 2010 lanceret mulighed for at tegne 3-årige abonnementer.

Omsætningen fra salg af konsulentydelser steg i 1. halvår 2011 til DKK 286,9 mio. (1. halvår 2010: DKK 264,0 mio.), svarende til en stigning på 9%. Udviklingen i omsætningen fra salg af konsulentydelser skal ses i forhold til koncernens gennemsnitlige antal medarbejdere, der er steget marginalt med 1%. Forbedringen skyldes, at effektiviteten er forbedret i forhold til 2010.

Personaleomkostninger og vederlæggelse steg i 1. halvår 2011 til DKK 248,8 mio. (1. halvår 2010: DKK 231,2 mio.), svarende til en stigning på 8%. Justeret for valutakursudviklingen er personaleomkostninger og vederlæggelse steget 4%. Stigningen i personaleomkostninger er påvirket af generel personale­fremgang i højtlønslande og nogen tilbagegang i lavtlønslande, hensættelser til fratrædelser samt stigning i feriepengeforpligtigelser.

Andre eksterne omkostninger er i 1. halvår 2011 steget til DKK 76,9 mio. (1. halvår 2010: DKK 68,4 mio.), svarende til en stigning på 12%. Justeret for valutakursudviklingen er andre eksterne omkostninger steget med 10%. Stigningen skyldes primært omkostninger relateret til de tidligere udmeldte strategiske projekter, der er nødvendige i den fortsatte fokusering på vertikalisering og effektivisering.

Resultat før afskrivninger (EBITDA) faldt i 1. halvår 2011 til DKK 8,2 mio. (1. halvår 2010: DKK 16,1 mio.), svarende til et fald på 49%. Justeret for valutakursudviklingen er EBITDA faldet 48%. Udviklingen er negativt påvirket af de tidligere annoncerede investeringer i projekter, manglende salg i de danske NAV-aktiviteter samt vanskeligere restrukturering i Frankrig end forventet, mens datterselskabet i USA har oplevet mindre salg og øgede tab på debitorer. I Polen påvirkes både omsætning og EBITDA negativt af et hårdt pres på priserne. De engelske, russiske, estiske og litauiske selskaber bidrager markant med positiv udvikling.

Koncernens samlede balance udgjorde pr. 30. juni 2011 DKK 514,7 mio. (30. juni 2010: DKK 537,4 mio.), svarende til et fald på 4%.

Koncernen har pr. 30. juni 2011 i alt udviklingsprojekter for DKK 45,5 mio. (30. juni 2010: DKK 47,4 mio.), svarende til et fald på 4%.

Koncernen har pr. 30. juni 2011 i alt tilgodehavender fra salg og tjenesteydelser på DKK 168,9 mio. (30. juni 2010: DKK 166,6 mio.), svarende til en stigning på 1%. Stigningen skal ses i forhold til en samlet stigning i omsætningen i forhold til 2010 på 3%, samt et fortsat øget fokus på nedbringelse af udestående tilgodehavender fra salg af varer og tjenesteydelser.

Koncernen har pr. 30. juni 2011 i alt igangværende arbejder for DKK 22,7 mio. (30. juni 2010: DKK 24,0 mio.), svarende til et fald på 5%. Der er tale om en positiv udvikling som følge af konstant fokus på løbende udfakturering.

Den samlede egenkapital var pr. 30. juni 2011 DKK 282,7 mio. (30. juni 2010: DKK 245,5 mio.), svarende til en stigning på 15%. Egenkapitalandelen er steget til 54% (30. juni 2010: 44%). Stigningen er påvirket af en kapitaltilførsel på DKK 47,4 mio. i juli 2010.

Pengestrømmene fra koncernens driftsaktivitet var i 1. halvår 2011 DKK -5,1 mio. (1. halvår 2010: DKK 6,4 mio.). Pengestrømmene er især påvirket af det væsentligt lavere EBITDA, ligesom selskabets nettoarbejdskapital er faldet fra et positivt bidrag på DKK 1,5 mio. i 1. halvår 2010 til DKK -4,2 mio. i 1. halvår 2011.

Skat i halvårsmeddelelsen er indregnet med DKK 1,7 mio. som følge af positive skattepligtige indkomst­er i primært Norge og England. I Frankrig, hvor vi fortsat genererer underskud, er underskuddene ikke aktiveret som følge af usikkerheden på den fremtidige udnyttelse.

Udvikling i segmenterne

Omsætningen i koncernens softwareselskab, To-Increase, steg i 1. halvår 2011 til DKK 19,3 mio. (1. halvår 2010: DKK 16,7 mio.), svarende til en stigning på 16%.

EBITDA i To-Increase faldt i 1. halvår 2011 til DKK 4,8 mio. (1. halvår 2010: DKK 7,7 mio.) svarende til et fald på 38%. EBITDA falder på trods af den stigende omsætning på grund af ændret produktmiks med lavere margin. Endvidere er omkostningerne steget.

Selskabet bidrog med 4% af koncernens samlede omsætning i 1. halvår 2011 (1. halvår 2010: 4%).

Omsætningen for Norden faldt i 1. halvår 2011 til DKK 195,2 mio. (1. halvår 2010: DKK 204,7 mio.), svarende til et fald på 5%.

Faldet i omsætningen kan primært tilskrives koncernens danske selskaber, der samlet set er faldet med 10%, svarende til DKK 15,9 mio.

Omsætningen i koncernens norske selskab steg i 1. halvår 2011 til DKK 56,6 mio. (1. halvår 2010: DKK 50,2 mio.), svarende til en stigning på 13%. Justeret for valutakursudviklingen er væksten i omsætningen i det norske datterselskab 10%.

Norden udgør 43% af koncernens samlede omsætning i 1. halvår 2011 (1. halvår 2010: 46%).

Regionens EBITDA i 1. halvår 2011 faldt til DKK 14,2 mio. (1. halvår 2010: DKK 15,7 mio.), svarende til et fald på 10%. Faldet skyldes hovedsageligt, at udskillelsen af NAV-aktiviteterne i et selvstændigt selskab, ikke har medført den forventede omsætnings- og indtjeningsvækst.

Omsætningen i Vesteuropa steg i 1. halvår 2011 til DKK 89,1 mio. (1. halvår 2010: DKK 80,7 mio.), svarende til en stigning på 10%.

Omsætningen i det engelske datterselskab steg i 1. halvår 2011 til DKK 41,7 mio. (1. halvår 2010: DKK 37,2 mio.), svarende til en stigning på 12%. Korrigeret for kursudviklingen steg omsætningen i det engelske datterselskab med 13%.

Omsætningen i det hollandske datterselskab steg i 1. halvår 2011 til DKK 14,5 mio. (1. halvår 2010: DKK 10,9 mio.), svarende til en stigning på 33%.

Ligeledes steg omsætningen i det spanske datterselskab i 1. halvår 2011 til DKK 10,2 mio. (1. halvår 2010: DKK 8,8 mio.), svarende til en stigning på 16%.

Regionen bidrog med 20% af koncernens samlede omsætning i 1. halvår 2011 (1. halvår 2010: 18,3%).

Regionens EBITDA steg i 1. halvår 2011 til DKK 6,0 mio. (1. halvår 2010: DKK 2,1 mio.), svarende til en stigning på 286%.

EBITDA i det engelske datterselskab steg i 1. halvår 2011 til DKK 7,9 mio. (1. halvår 2010: DKK 7,0 mio.), svarende til en stigning på 13%. Korrigeret for valutakursudviklingen steg EBITDA i det engelske datterselskab med 15%.

EBITDA i det spanske datterselskab steg i 1. halvår 2011 til DKK 1,0 mio. (1. halvår 2010: DKK 0,4 mio.). Det spanske marked er fortsat vanskeligt på grund af usikkerhed om både markedsforhold og finansiering.

EBITDA i det franske datterselskab blev forbedret i 1. halvår 2011 til DKK –2,8 mio. (1. halvår 2010: DKK -4,8 mio.), svarende til en stigning på 42%. Som forventet har restruktureringsprocessen i det franske datterselskab krævet væsentlige ressourcer. På trods af forbedringen, har restrukturerings­processen taget længere tid end forventet. Ledelsen vil løbende vurdere mulighederne på det franske marked.

Omsætningen i Østeuropa steg i 1. halvår 2011 til DKK 90,4 mio. (1. halvår 2010: DKK 80,8 mio.), svarende til en stigning på 12%.

Det er i al væsentlighed det russiske datterselskab, som er årsag til omsætningsstigningen i regionen. Omsætningen i det russiske datterselskab steg i 1. halvår 2011 til DKK 52,3 mio. (1. halvår 2010: DKK 41,7 mio.), svarende til en stigning på 25,4%. Korrigeret for kursudviklingen steg omsætningen i det russiske datterselskab med 28%.

Omsætningen i de baltiske lande blev i 1. halvår 2011 realiseret med DKK 29,4 mio. (1. halvår 2010: DKK 29,5 mio.) og er på niveau med sidste år.

Omsætningen i det polske datterselskab faldt i 1. halvår 2011 til DKK 8,7 mio. (1. halvår 2010: DKK 9,6 mio.), svarende til et fald på 9%. Det polske marked er præget af pres på priserne.

Regionens EBITDA steg i 1. halvår 2011 til DKK 4,9 mio. (1. halvår 2010: DKK 1,2 mio.), svarende til en stigning på 308%.

EBITDA i det russiske datterselskab steg i 1. halvår 2011 til DKK 3,4 mio. (1. halvår 2010: DKK 1,9 mio.), svarende til en stigning på 75%. Korrigeret for valutakursudviklingen steg EBITDA i det russiske datterselskab med 82%.

EBITDA i de baltiske lande blev forbedret markant i 1. halvår 2011 sammenlignet med sidste år, og blev realiseret med DKK 2,0 mio. (1. halvår 2010: DKK -1,2 mio.). Udviklingen i de baltiske landes EBITDA skyldes især datterselskabet i Estland, hvor kundernes behov for assistance efter konversionen til EUR pr. 31. december 2010 har hævet faktureringsgraden markant. I datterselskabet i Litauen er den negative udvikling fra 2010 kommet under kontrol.

EBITDA i det polske datterselskab blev i 1. halvår 2011 DKK –0,5 mio. (1. halvår 2010: DKK 0,5 mio.). Faldet skyldes primært den manglende omsætning.

Omsætningen i Nordamerika steg i 1. halvår 2011 til DKK 61,2 mio. (1. halvår 2010: DKK 57,7 mio.), svarende til en stigning på 6%. Korrigeret for kursudviklingen steg omsætningen i regionen med 13%.

Regionens EBITDA faldt i 1. halvår 2011 til DKK 2,5 mio. (1. halvår 2010: DKK 5,7 mio.), svarende til et fald på 56%. Korrigeret for kursudviklingen faldt EBITDA i regionen med 44%.

Likviditetsudvikling

Columbus ITs likvide beholdninger udgjorde DKK 54,6 mio. pr. 30. juni 2011 (1. halvår 2010: DKK 65,8 mio.). Likviditeten er fortrinsvist placeret i en række udenlandske datterselskaber. I forhold til sidste år er koncernens kortfristede gæld til kreditinstitutter nedbragt betydeligt til DKK 17,7 mio. pr. 30. juni 2010 (1. Halvår 2010: DKK 53,9 mio.), primært som følge af det modtagne nettoprovenu fra kapitalforhøjelsen foretaget i 2. halvår 2010. Selskabet har et likviditetsberedskab i niveauet DKK 140 mio. med de nuværende kreditfaciliteter.

Usikkerhedsfaktorer og væsentligste risici

Opgørelsen af den regnskabsmæssige værdi af visse aktiver og forpligtelser kræver vurderinger, skøn og forudsætninger om fremtidige begivenheder. De foretagne skøn og forudsætninger er baseret på historiske erfaringer og andre faktorer, som ledelsen vurderer forsvarlige efter omstændighederne, men som i sagens natur er usikre og uforudsigelige. Forudsætningerne kan være ufuldstændige eller unøjagtige, og uventede begivenheder eller omstændigheder kan opstå. Det kan være nødvendigt at ændre tidligere foretagne skøn som følge af ændringer i de forhold, der lå til grund for de tidligere skøn eller på grund af ny viden eller efterfølgende begivenheder.

Skøn, som er væsentlige for regnskabsaflæggelsen, foretages bl.a. ved vurdering af nedskrivninger på goodwill og andre langfristede aktiver samt tilgodehavender fra salg, opgørelse af færdiggørelsesgrader ved indregning af salgsværdi af igangværende arbejder for fremmed regning, vurdering af værdi­ansættelse af udskudte skatteaktiver, hensatte forpligtelser samt eventualforpligtelser og -aktiver. For yderligere redegørelse henvises til årsrapporten for 2010.

Endvidere er virksomheden underlagt risici og usikkerheder, som kan føre til, at de faktiske udfald afviger fra disse skøn. Columbus ITs forretningsmæssige risici er uændrede i forhold til de risici, der blev beskrevet i årsrapporten for 2010.

Væsentlige begivenheder efter balancedagen

Der er ikke indtruffet begivenheder siden den 30. juni 2011, som er af væsentlig betydning for vurderingen af koncernens økonomiske stilling og omsætning.

Ledelsespåtegning

Vi har dags dato behandlet og godkendt delårsrapporten for perioden 1. januar 2011 – 30. juni 2011 for Columbus IT Partner A/S.

Delårsrapporten er aflagt i overensstemmelse med IAS 34 og yderligere danske oplysningskrav til delårsrapporten for børsnoterede selskaber. Delårsrapporten er ikke revideret eller reviewet af selskabets revisor.

Vi anser den valgte regnskabspraksis for hensigtsmæssig, således at delårsrapporten giver et retvisende billede af koncernens aktiver, passiver og finansielle stilling pr. 30. juni 2011 samt af resultatet af koncernens aktiviteter og pengestrømme for første halvår 2011.

Vi anser ledelsesberetningen for at give et retvisende billede af udviklingen i koncernens aktiviteter og økonomiske forhold, periodens resultat og af koncernens finansielle stilling som helhed samt en retvisende beskrivelse af de væsentligste risici og usikkerhedsfaktorer, som koncernen står overfor.

Ballerup, den 18. august 2011

Resultat før skat -6.444   7.123 26.184

Skat af periodens resultat -1.735   -1.760 -12.591
Periodens resultat -8.179   5.363 13.593

Valutakursregulering m.v. vedrørende udenlandske virksomheder -3.211   7.917 7.187
Anden totalindkomst i alt -3.211   7.917 7.187

Passiver i alt 514.662 537.366 535.500

Egenkapitalopgørelse

DKK ´000

1. halvår 2011 Aktie-kapital Reserve for valuta-kurs-regulering Overført resultat Minoritets- interesser Egen-kapital i alt

Egenkapital 1. januar 2011 132.174 -7.458 163.131 12.176 300.023

Periodens resultat 0 0 -9.104 952 -8.179
Anden totalindkomst (valutakursregulering af udenlandske virksomheder) 0 -3.274 0 62 -3.212
Totalindkomst for perioden 0 -3.274 -9.104 988 -11.391
Aktiebaseret vederlæggelse 0 0 79 0 79
Afgang af minoritetsandele 0 0 0 -768 -768
Udloddet udbytte 0 0 0 -5.210 -5.210
Egenkapital 30. juni 2011 132.174 -10.733 154.105 7.185 282.732

1. halvår 2010

Egenkapital 1. januar 2010 99.131 -14.157 137.140 10.060 232.173

Periodens resultat 0 0 4.213 1.150 5.363
Anden totalindkomst (valutakursregulering af udenlandske virksomheder) 0 7.383 0 534 7.918
Totalindkomst for perioden 0 7.383 4.213 1.684 13.280
Aktiebaseret vederlæggelse 0 0 0 0 0
Afgang af minoritetsandele 0 0 0 0 0
Udloddet udbytte 0 0 0 0 0
Egenkapital 30. juni 2010 99.131 -6.774 141.353 11.744 245.451

Egenkapital 1. januar 2010 99.131 -14.157 137.140 10.060 232.173

Periodens resultat 0 0 11.381 2.212 13.593
Anden totalindkomst (valutakursregulering af udenlandske virksomheder) 0 6.699 0 488 7.187
Totalindkomst for perioden 0 6.699 11.381 2.700 20.780

Kursreguleringer af likvider -2.542 4.959 3.218

Likvide beholdninger ultimo 54.639 65.838 68.447

Note 1: Anvendt regnskabspraksis

Halvårsrapporten aflægges som et sammendraget regnskab i overensstemmelse med IAS 34, Præsentation af delårsregnskaber, som godkendt af EU. Halvårsrapporten aflægges endvidere i overensstemmelse med yderligere danske oplysningskrav til delårsrapporter for børsnoterede selskaber. Der er ikke udarbejdet halvårsregnskab for moderselskabet. Delårsrapporten aflægges i danske kroner (DKK), der er modervirksomhedens funktionelle valuta.

Den anvendte regnskabspraksis i delårsrapporten er i overensstemmelse med International Financial Reporting Standards som godkendt af EU og yderligere danske oplysningskrav til årsrapporter for børsnoterede selskaber. Vi henviser til årsrapporten for 2010 for en nærmere beskrivelse af den anvendte regnskabspraksis.

Note 2: Segmentoplysninger

Koncernen afgiver segmentoplysningerne i henhold til IFRS 8, Driftssegmenter.

Koncernens interne rapportering til moderselskabets bestyrelse til understøttelse af dennes beslutninger om fordeling af ressourcer og vurdering af segmenternes resultater, er baseret på følgende inddeling af driftssegmenter:

Strategiske
forretningsområder
Beskrivelse Geografisk
segment
ISV (Independent Software Vendor) Udvikling og salg af egne ERP-softwareprodukter til forhandlere og strategiske samarbejdspartnere. Ingen opdeling
VAR (Value Added Resellers) Salg og implementering af standard ERP- softwareprodukter til slutbrugere. Norden
Vesteuropa

Igangværende arbejder for fremmed regning brutto, ultimo 96.189 72.744 79.385
Ændring i igangværende arbejder for fremmed regning 16.804 -12.405 -5.764

Note 4: Aktiebaseret vederlæggelse

Selskabets direktør er tildelt et incitamentsprogram indeholdende en aktiewarrantordning. Aktiewarrantprogrammet er tildelt til børskursen på tildelingstidspunktet. Aktiewarrantprogrammet er betinget af ansættelsesperioden. Programmet bliver ikke justeret ved efterfølgende kapitaludvidelser.

Baseret på Black & Scholes beregninger har programmet en samlet forventet markedsværdi på op til DKK 0,7 mio., der vil få regnskabsmæssig effekt i 2011, 2012 og 2013.

Specifikation af udestående warrants Antal warrents Exercisekurs pr.
warrant
DKK ’000 1. halvår

Udestående primo 666.666 1.150.000 0 2,51
Tildelt i perioden 1.300.000 0 2,45 0
Fortabt grundet ophør af ansættelsesforhold 666.666 100.000 0 0
Udnyttet i perioden 0 0 0 0
Udløbet i perioden 0 383.334 0 0
Annulleret i perioden 0 0 0 0
Udestående ultimo 1.300.000 666.666 2,45 2,51

Note 5: Tilgodehavender fra salg og tjenesteydelser

DKK ´000 1. halvår

Tilgodehavender (brutto) pr. 30. juni 186.196 187.591 189.096

Nedskrivning til imødegåelse af tab 1. januar 15.306 18.648 18.648
Ændring af nedskrivning i perioden 4.500 6.870 3.416
Realiserede tab i perioden -2.529 -4.505 -6.758
Nedskrivning til imødegåelse af tab pr. 30. juni 17.277 21.014 15.306

Regnskabsmæssig værdi pr. 30. juni 168.919 166.577 173.790

Der foretages direkte nedskrivninger af tilgodehavender, hvis værdien ud fra en individuel vurdering af de enkelte debitorers betalingsevne er forringet, for eksempel ved betalingsstandsning, konkurs eller lignende. Den regnskabsmæssige værdi af nedskrivninger baseres på en individuel vurdering.