Halvårsrapport 2011 - fuld rapport

• Koncernen har i første halvår realiseret en omsætning på DKK 3.900 mio. svarende til en stigning på hele 17 % i forhold til samme periode sidste år, hvoraf 8 procentpoint er organisk vækst. Alle tre aktivitetsområder har bidraget pænt til fremgangen.
  • Koncernens kerneforretning, engrossalg af høreapparater, har realiseret en stykvækst på godt 16 % og har dermed vundet betydelige markedsandele i et globalt høreapparatmarked, som skønsmæssigt er vokset 4 % målt i antal solgte apparater.
  • Resultat af primær drift (EBIT) udgjorde DKK 806 mio. svarende til en vækst på 21 % i forhold til første halvår 2010. Halvårets rapporterede overskudsgrad på 20,7 % er 0,7 procentpoint bedre end samme periode sidste år. Korrigeres der for effekten af købet af Otix Global, har koncernen opnået en overskudsgrad på 22,1 %.
  • De frie pengestrømme (eksklusive køb af virksomheder) udgjorde i perioden DKK 490 mio. mod DKK 149 mio. sidste år og er således mere end tredoblet.
  • Koncernens engrossalg af høreapparater i 2011 forventes nu at overstige markedsvæksten med 6-8 procentpoint målt i værdi (mod en tidligere forventning om 4-8 procentpoint).
  • Med lanceringen af verdens mindste fuldt trådløse høreapparat, Oticon Intiga, styrkes høreapparatindustriens stærkeste produktportefølje yderligere.
  • Med en rentebærende gæld, netto, på omkring DKK 1,5 mia. ved halvårets udgang forventer selskabet snarest at påbegynde et aktietilbagekøbsprogram. Fremadrettet forventer selskabet at anvende frie pengestrømme (fratrukket akkvisitioner) til tilbagekøb af egne aktier.