RESULTAT FØR SKAT SAMT BIDRAG TIL BANKPAKKE 1 OG GARANTIFONDEN 574 MIO. KR.

• Bidrag til Bankpakke 1 og Garantifonden mv. 256 mio. kr. (1. halvår 2010: 227 mio. kr.)
  • Resultat før skat 318 mio. kr. (1. halvår 2010: 398 mio. kr.)
  • Netto rente- og gebyrindtægter under basisindtjening 2.766 mio. kr. (1. halvår 2010: 2.749 mio. kr.)
  • Førtidsindfrielse af ansvarlig lånekapital har i 2. kvartal medført et kurstab på 52 mio. kr. mod en fremtidig rentebesparelse på 65 mio. kr.
  • Nedskrivninger på udlån mv. under basisindtjening 614 mio. kr. (1. halvår 2010: 984 mio. kr.)
  • Basisindtjening 407 mio. kr. (1. halvår 2010: 346 mio. kr.)
  • Beholdningsindtjening efter finansieringsomkostninger 167 mio. kr. (1. halvår 2010: 279 mio. kr.)
  • Nedskrivnings- og hensættelsessaldo 3.801 mio. kr. (ultimo 2010: 4.408 mio. kr.)
  • Solvens 16,0%, kernekapital 14,5% og kernekapital ekskl. hybrid kernekapital 12,8%

(ultimo 2010: 15,8%, 14,1% og 12,5%)

Ledelsen udtaler

Ordførende direktør Anders Dam udtaler:

”Første halvår har på mange måder været præget af stor aktivitet i hele koncernen. Vi oplever en stor tilgang af både privat- og erhvervskunder. Kundetilgangen understøtter en positiv udvikling i forretningsomfanget  i en situation, hvor konjunkturerne er svage. Det er også positivt, at periodens netto rente- og gebyrindtægter fastholdes på et uændret niveau sammenholdt med første halvår 2010. Desværre er kursreguleringerne 340 mio. kr. mindre end i samme periode sidste år, hvilket for 52 mio. kr. vedkommende skyldes førtidsindfrielse af et ansvarligt lån.

Dansk økonomi har i 1. halvår været svagere end forventet, hvorfor nedskrivninger på udlån mv. stiger i 2. kvartal.  Det er dog tilfredsstillende, at nedskrivninger på udlån mv. i 1. halvår viser et fald på knap 40% eller 370 mio. kr. i forhold til samme periode i 2010.

Med en solvensprocent på 16,0 og en kernekapitalprocent (ekskl. hybrid kapital) på 12,8 ved udgangen af første halvår 2011 er Jyske Banks kapitalforhold på et tilfredsstillende niveau.

Jyske Bank har på lige fod med de største banker i Europa deltaget i den fælleseuropæiske stresstest. Jyske Bank opnåede en placering som nummer 7 af 90 deltagende banker, hvilket er samme placering som i stresstesten 2010. Stresstestens resultat viser, at Jyske Bank har solide og fuldt ud betryggende kapitalforhold og -struktur at stå imod med, hvis tilbageslag i konjunkturerne skulle indtræffe.

Endelig har Finanstilsynet været på inspektion i Jyske Bank i første halvår 2011. Inspektionerne er afsluttet og vi er blevet bestyrket i, at bankens principper og politikker på centrale områder som kredit og solvens i al væsentlighed er i overensstemmelse med Finanstilsynets fortolkning af reglerne på de respektive områder. Rapporten er vedlagt denne selskabsmeddelelse”, slutter Anders Dam.