Delårsrapport 2, 2011

Resumé

Omsætning og indtjening

• Topsils nettoomsætning udgjorde 103,7 mio. kr. i 2. kvartal 2011 mod 113,1 mio. kr. i samme periode sidste år, svarende til en nedgang på 8,3%. I 1. halvår 2011 udgjorde nettoomsætningen akkumuleret 195,6 mio. kr., svarende til en negativ organisk vækst på 9,4%. De væsentligste årsager til udviklingen er tilbagegang på NTD-området og forsinkelse i produktomlægning fra CZ til CZ-EPI.

• Ved indgangen til Q3 har Topsil modtaget betydelige negative justeringer og mixomlægninger af NTD-ordrer for den resterende del af 2011. Ledelsen skønner, at tilbagegangen er specifik for udvalgte applikationer, industrier og kontraktkunder.

• Trods et aktivitetsniveau, der i 2011 vil være under det forventede, er det Topsils vurdering, at selskabet opretholder sin markedsposition, og at det underliggende marked inden for stærkstrømsprodukter for både FZ og CZ-produkter på længere sigt fortsat følger markedets gunstige vækstprognoser.

• Produktomlægningen fra CZ til CZ-EPI er forsinket som følge af tekniske udfordringer med kvalifikation og ramp-up af CZ-EPI produkter til nye kunder. Salget af CZ-EPI har derfor ikke kunnet kompensere for det forventede mindre salg af CZ.

• Topsil har fået bekræftet kvalifikation af et nyt PFZ-produkt hos en række nye og eksisterende kunder. Kvalifikationsprocessen er dog fortsat mere tidskrævende end forventet.

• Topsil har haft produktionsmæssige udfordringer i 2. kvartal, væsentligst er svingende kvalitet på FZ-polysilicium til NTD-produktion fra den ene af Topsils to leverandører. Dette har medført lavere udnyttelsesgrad og længere produktionsforløb og dermed øgede produktionsomkostninger med ca. 5 mio. kr. Topsil arbejder intensivt på at få løst problemet i samarbejde med leverandøren.

• For at tilpasse omkostningsniveauet til lavere aktivitetsniveau har Topsil reduceret medarbejderstaben og accelereret indsatsen for at opnå synergier mellem den danske og polske lokation i 2. kvartal 2011.

• Koncernen har i 1. halvår 2011 accelereret udviklingen af et 8’’ krystal, og forventer planmæssigt at en færdigudviklet krystal vil være på plads i indeværende regnskabsår med henblik på kvalificering og markedsintroduktion i 2012.
  • Opførelsen af ny fabrik følger de fastlagte planer. I 2011 forventer Topsil at anvende i niveauet 200 mio. kr. i investeringsprogrammet i overensstemmelse med de tidligere vedtagne investeringsplaner.

• Aktivitetsnedgangen og forringet FZ-polysiliciumkvalitet betyder, at koncernens driftsresultat (EBITDA) i 2. kvartal 2011 udgjorde 6,7 mio. kr. mod 23,4 mio. kr. samme periode 2010, svarende til en EBITDA-margin på 6,4% mod 20,7% i samme periode sidste år. I 1. halvår 2011 udgjorde EBITDA 19,0 mio. kr. mod 43,5 mio. kr. sidste år.
  • Topsil realiserede i 1. halvår 2011 et utilfredsstillende overskud før skat på 6,7 mio. kr. mod 36,0 mio. kr. i samme periode sidste år.

• Pengestrømme fra primær drift udgjorde 1,6 mio. kr. for 1. halvår 2011 mod 40,4 mio. kr. for samme periode sidste år, som følge af den negative udvikling i driftsresultatet.

Forventninger til 2011

• Som følge af et lavt aktivitetsniveau i 1. halvår 2011, store mixforskydninger i ordrebogen for 2. halvår 2011 samt forsinkelse af igangværende kvalifikation af 6” PFZ og CZ-EPI produkter, nedjusteres forventningerne for 2011. Hvor ledelsen tidligere forventede en organisk vækst på 0-5% forventes nu en negativ vækst i niveauet 20%, svarende til en omsætning i niveauet 370 mio. kr. Som konsekvens nedjusteres forventningen til driftsindtjeningen (EBTIDA) fra niveauet 100 mio. kr. til niveauet 40 mio. kr.

Eventuelle spørgsmål til fondsbørsmeddelelser kan rettes til:

Bestyrelsesformand Jens Borelli-Kjær, tlf. +45 40 16 14 82
Adm. Direktør Keld Lindegaard Andersen, tlf. +45 21 70 87 72