Fastholdelse af omsætning i danske kroner under vanskelige markedsforhold

”InterMail har i 3. kvartal videreført tilpasningen og effektiviseringen af virksomheden, og har samtidig arbejdet aktivt på at øge salget og tilbyde kunderne løsninger, der matcher markedets gradvise overgang til digitale løsninger. Inden for Konvolut har vi fastholdt omsætningen og har vundet markedsandele. Kommunikation klarer sig også fornuftigt i Sverige, men vores omsætning i Danmark er ramt af den lave økonomiske vækst på det danske marked”, siger CEO Flemming Breinholt.

• I 3. kvartal 2010/11 blev omsætningen på 129,3 mio. kr. mod 127,8 mio. kr. i 3. kvartal 2009/10 – svarende til en stigning på 1,2%. År til dato blev omsætningen 417,1 mio. kr. mod 413,2 mio. kr. året før. Ændringer i valutakurser har år til dato haft en positiv effekt på omsætningen på 21,8 mio. kr.
  •
  • Omsætningen inden for Kommunikation udgjorde i 3. kvartal 2010/11 53,9 mio. kr. mod 55,2 mio. kr. i 3. kvartal 2009/10 (positiv valutakurseffekt på 2,1 mio. kr.), og omsætningen år til dato blev på 169,6 mio. kr. mod 176,4 mio. kr. i samme periode året før (positiv valutakurseffekt på 10,5 mio. kr.). Faldet kan primært tilskrives en lavere omsætning i den danske del af forretningen. Trods faldet i omsætningen er der sket en forbedring af EBIT år til dato.

• Omsætningen inden for Konvolut udgjorde i 3. kvartal 2010/11 75,7 mio. kr. mod 72,6 mio. kr. i 3. kvartal 2009/10 (positiv valutakurseffekt på 0,7 mio. kr.), og omsætningen år til dato 2010/11 blev på 247,0 mio. kr. mod 236,7 mio. kr. i samme periode året før (positiv valutakurseffekt på 11,3 mio. kr.). Konvolut har fastholdt omsætningen og vundet markedsandele. Salget af SkanPack-produkter rettet mod e-handel er steget med 50% i 2010/11 og bidrager til at stabilisere omsætningen inden for Konvolut.

• EBIT før særlige poster blev i 3. kvartal på -2,7 mio. kr. mod -1,5 mio. kr. i samme periode sidste år. År til dato 2010/11 blev EBIT før særlige poster på 2,4 mio. kr. mod 8,9 mio. kr. året før, mens EBIT efter særlige poster blev på 15,9 mio. kr. mod 0,7 mio. kr. året før. Faldet i EBIT før særlige poster er primært en følge af det lavere aktivitetsniveau. Den samlede valutakurseffekt på EBIT-niveau er år til dato tæt på 0, da netto eksponering i SEK er minimal.

• Resultatet før skat blev i 3. kvartal på -9,6 mio. kr. mod -6,6 mio. kr. i samme periode sidste år, og resultat før skat blev år til dato på 7,8 mio. kr. mod -9,9 mio. kr. året før.

FORVENTNINGER TIL 2010/11

• I den resterende del af 2010/11 forventes der ikke forbedrede markedsforhold inden for de områder, hvor InterMail opererer.

• De igangsatte initiativer med henblik på at styrke InterMails markedsposition, herunder effektivisering af produktionen, en intensiveret kunde- og markedsorientering af virksomheden samt optimering af de interne processer, har vist sin effekt og videreføres i den resterende del af regnskabsåret 2010/11.

• InterMails forventning til omsætningen i 2010/11 er uændret og forventes at blive i niveauet 530 mio. kr. EBITDA forventes nu i niveauet 20-25 mio. kr., og resultat før skat efter særlige poster forventes at blive i niveauet 5 mio. kr., mod tidligere 5-10 mio. kr.