Delårsrapport januari - juni 2011

POSITIVT RESULTAT FÖR ANDRA KVARTALET OCH MYCKET GOD UTVECKLING PÅ DEN JAPANSKA MARKNADEN

Andra kvartalet

• Nettoomsättningen uppgick till 6 857 (258) TSEK
  • Resultatet efter finansiella poster uppgick till 2 197 (-3 065) TSEK.

Halvåret

• Nettoomsättningen uppgick till 7 364 (634) TSEK
  • Resultatet efter finansiella poster uppgick till -630 (-5 724) TSEK.

Viktiga händelser under kvartalet

• EXINIs japanska partner FUJIFILM RI PHARMA ("FUJIFILM"), genomförde en snabbare penetration av marknaden än förväntat. Antalet installationer ökades under kvartalet från 10 till över 100 system.
  • EXINI var välrepresenterat vid vårens nuklearmedicinska föreläsningar och mässor runt om i Europa.
  • Fokuserad utbildningsinsats genomfördes hos bolagets distributör i Storbritannien som investerar i säljpersonal för EXINIs produkter.

Väsentliga händelser efter periodens slut

• 2011.08.26
    Sammanläggning av aktier genomförs
    Med stöd av årsstämmans bemyndigande har avstämningsdagen för sammanläggningen av aktier 1:10 fastställts till den 7 september 2011, innebärandes att sista dag för handel i aktien före sammanläggning är den 2 september 2011.

VD KOMMENTAR

Vilken fantastisk start i Japan! Under andra kvartalet passerade vi 100 installationer, vilket är en markant ökning från första kvartalets tio system. Installationstakten är ett resultat av FUJIFILMs målinriktade arbete med EXINI bone™. Responsen från användarna ger oss värdefull feedback kring produkterna, vilket kommer att leda till ytterligare förbättringar av EXINI bone både i Japan såväl som i resten av världen. Genom den goda responsen vi fått från den breda användarbasen hyser vi goda förhoppningar om att lansera ytterligare produkter på den japanska marknaden. Dessutom har vi ytterligare unika funktioner i EXINI bone som kommer att lanseras under de kommande kvartalen.

BSI-värdet (Bone Scan Index, markör för utbredning av metastaser i skelettet), vilket EXINI bone levererar automatiskt, diskuteras alltmer i vetenskapliga sammanhang. Det känns naturligt eftersom metastaser i skelettet bl.a genereras från två av de vanligaste cancertyperna, prostata och bröstcancer. Det är verkligen spännande att vi kan bidra till en bättre diagnostik av våra vanligaste folksjukdomar.

I Europa har EXINI varit aktiva på vårens stora mässor inom nuklearmedicin i Tyskland, Holland, Storbritannien och Sverige. Vår närvaro har inneburit ett flertal nya kontakter och samtal med intressenter över hela världen som vi kommer att fortsätta arbeta med under hösten. Dessutom lanserade vi en ny EXINI heart version under våren. EXINIs produkter har varit välrepresenterade vid föreläsningar i samband med vårens kongresser, vilket är mycket glädjande och ger en klar bild av att våra produkter anses ha stort värde för kliniker såväl som för patienter. Vi ser fortfarande en tröghet i försäljningen utanför Japan vilket gör att vi under resten av året även intensifierar arbetet med att få ut våra produkter med fokus på OEM (Original Equipment Manufacturer).

Under andra kvartalet har vi även utbildat säljpersonal, från vår distributör Imaging Equipment Limited (IEL) i Storbritannien, i samtliga av våra produkter. IEL avser göra en stor satsning kring våra produkter mot nuklearmedicinska kliniker i Storbritannien, vilket vi hoppas avspeglar sig i försäljningssiffrorna under kommande år. I Tyskland fortgår uppbyggnaden av EXINIs närvaro på marknaden där ett antal referensinstallationer, samt utredning av olika distributörsalternativ, förväntas bli klara under året.

Som tidigare meddelats kommer vi ansöka om att byta lista till Nasdaq OMX First North. Planen är att lämna in denna ansökan under det innevarande kvartalet.

Det är med stolthet och glädje som vi kan lägga det bästa kvartalet i EXINI historia till handlingarna och fortsätta vårt långsiktiga mål att bli ett välkänt namn inom medicinsk bilddiagnostik internationellt vilket kommer att leda till goda intäkter.

Magnus Aurell

VD, EXINI Diagnostics AB (publ)

Se bifogad fil.

EXINI Diagnostics AB erbjuder kvalificerade lösningar för medicinskt beslutsstöd till sjukhus över hela världen. Bolaget grundades 1999 och är sedan augusti 2009 listat på Aktietorget.

EXINI Diagnostics AB, Ideon Science Park, Scheelevägen 19A, SE-223 70 Lund, Sweden Tel: +46 46 286 54 25, Fax: +46 46 286 54 29, magnus.aurell@exini.com, www.exini.com, VAT-no: SE556576199501