TIIMARI OYJ ABP:N PERUSESITE SEKÄ 30.8.2011 PÄÄTETTYJÄ OSAKEANTEJA KOSKEVAT ARVOPAPERILIITTEET JA NIISSÄ ESITETYT AIEMMIN JULKAISEMATTOMAT TIEDOT

Tiimari Oyj Abp             Pörssitiedote 31.8.2011 klo 10.50

Ei julkistettavaksi tai levitettäväksi Yhdysvaltoihin, Isoon-Britanniaan, Hongkongiin, Australiaan, Japaniin, Singaporeen tai Kanadaan.

Finanssivalvonta on 30.8.2011 hyväksynyt Tiimari Oyj Abp:n 30.8.2011 päivätyn  perusesitteen sekä 30.8.2011 päätettyä merkintäoikeusantia ja suunnattua antia koskevat arvopaperiliitteet, jotka sisältävät myös tiivistelmän perusesitteessä esitetyistä tiedoista. Esitteet julkaistaan ja ovat saatavana Yhtiön kotisivuilla osoitteessa www.tiimari.com ja osoitteessa www.nordea.fi/sijoita arviolta 31.8.2011 alkaen, sekä painoversiona osakeannin merkintäpaikoissa ja Yhtiön pääkonttorissa osoitteessa Tasetie 8, 01510 Vantaa arviolta 5.9.2011 alkaen. Perusesite ja arvopaperiliitteet ovat saatavilla ainoastaan suomen kielellä.

Perusesitteeseen sisältyvissä tilintarkastamattomissa taulukoissa esitetään aiemmin julkaisematon yhteenveto liikearvon arvonalentumistestauksessa 5.8.2011 käytetyistä oletuksista, vertailutietoja toteutumaluvuista kolmelta viimeksi päättyneeltä tilikaudelta sekä tarkempi analyysi testauksen herkkyydestä eri tekijöiden muutoksille. Kyseiset tiedot, jotka ovat tämän tiedotteen liitteenä, annetaan yksinomaan herkkyyden arvioinnin tueksi tässä asiayhteydessä ja ne kaikki perustuvat johdon arvioihin ja oletuksiin. Arvioiden ja oletusten toteutumiseen liittyy useita epävarmuustekijöitä, joita on kuvattu mm. Perusesitteen jaksossa Riskitekijät. Sijoittajia kehotetaan kiinnittämään myös huomiota Perusesitteen kappaleeseen ”Eräitä tietoja esitteestä – Tulevaisuutta koskevat näkemykset”.

Arvopaperiliitteissä Yhtiön hallitus esittää seuraavan sisältöisen käyttöpääoman riittävyyttä koskevan aiemmin julkaisemattoman lausunnon:

”Yhtiön nykyinen käyttöpääoma ei tämän Arvopaperiliitteen päivämääränä riitä sen seuraavan 12 kuukauden tarpeisiin.

Yhtiön käyttöpääoma kuitenkin riittää Arvopaperiliitteen päivämääränä sen seuraavan 12 kuukauden tarpeisiin mikäli

(a) Merkintäoikeusanti ja Suunnattu Osakeanti toteutuvat vähintään Yhtiölle niiden osalta annettujen merkintäsitoumusten ja -takausten suuruisina; ja

(b) Tiimari-konserni saavuttaa Yhtiön Rahoitusjärjestelyn yhteydessä uudistetun liiketoimintastrategian mukaiset konsernin myynti-, kannattavuus- ja tulostavoitteet; ja

(c) Tiimari-konsernin ostovelkojen rahavirtavaikutukset toteutuvat Yhtiön laatiman kassavirtaennusteen mukaisesti.

Johto on luottavainen sen suhteen, että Merkintäoikeusanti ja Suunnattu Osakeanti toteutuvat vähintään Yhtiölle niiden osalta annettujen merkintäsitoumusten ja -takausten suuruisina. Tämän lisäksi kaikki muut osakemerkinnät, jotka sijoittavat tekevät ja maksavat Merkintäoikeusannissa, vahvistavat Yhtiön käyttöpääomaa.

Liiketoiminnan sesonkiluonteisuudesta johtuen pääosa Yhtiön tuloksesta sekä liiketoiminnan rahavirroista kertyy joulumyynnistä tilikauden viimeisen vuosineljänneksen aikana. Erityisesti vallitsevassa, kulutuskysynnän ennustettavuutta heikentävässä, yleisessä taloudellisessa tilanteessa on viimeisen vuosineljänneksen myyntiä, kannattavuutta ja tulosta vaikeaa ennustaa. Mikäli myynti-, kannattavuus- ja/tai tulostavoitteista jäätäisiin merkittävästi ja/tai Tiimari-konsernin ostovelkojen rahavirtavaikutukset toteutuisivat kassavirtaennusteesta poiketen kasvattaen käyttöpääoman tarvetta, suunnittelee Yhtiö kattavansa mahdollisesti syntyvän vajeen lykkäämällä alkuvuoteen 2012 suunniteltuja investointeja sekä myymällä liiketoimintaa harjoittamattoman Tiimari Sweden AB:n osakekannan. Rahoitustilanteensa parantamiseksi Yhtiö on jo 10.6.2011 tiedottanut harkitsevansa ja selvittävänsä myös Gallerix-liiketoimintayksikön mahdollista myyntiä.

Vaikka Yhtiö kykenisi edellä kuvatulla tavalla täyttämään mahdollisen käyttöpääomavajeen, ei kuitenkaan ole varmuutta siitä, että Yhtiö pystyisi kaikissa olosuhteissa saavuttamaan rahoitussopimustensa mukaisten taloudellisten kovenanttien vähimmäisarvot ja/tai täyttämään rahoituslaitosluottoihin liittyvät ns. cleandown- ja muut ehdot, jolloin Yhtiön rahoittajille syntyisi oikeus rahoituslaitosluottojen ennenaikaiseen irtisanomiseen (kts. Perusesitteen kohdat "Riskitekijät - Rahoitusriskit" sekä "Liiketoiminnan tulos ja taloudellinen asema - Maksuvalmius ja pääomalähteet - Rahoituslaitoslainat"). Käyttöpääoman riittävyyden ja liiketoiminnan jatkuvuuden turvaaminen edellyttäisi tällöin rahoituslaitosluottojen uudelleen järjestelemistä ja/tai onnistumista uuden oman tai vieraan pääoman ehtoisen rahoituksen hankkimisessa.”

Vantaa, 31.8.2011
Tiimari Oyj Abp:n hallitus

Lisätietoja:
Niila Rajala, toimitusjohtaja, puh. 03 812 911

www.tiimari.com

Tämän tiedotteen sisältämä tieto ei ole tarkoitettu julkistettavaksi tai levitettäväksi suoraan tai välillisesti, kokonaan tai osittain, Yhdysvalloissa, Australiassa, Japanissa, Kanadassa, Hongkongissa tai Singaporessa. Tämän tiedotteen sisältämä tieto ei ole tarjous arvopapereiden myymiseksi Yhdysvalloissa eikä tiedotteessa tarkoitettuja arvopapereita saa tarjota tai myydä Yhdysvalloissa ellei niitä ole rekisteröity Yhdysvaltain vuoden 1933 arvopaperilain (United States Securities Act of 1933, muutoksineen) ja sen nojalla annettujen säännösten tai määräysten mukaisesti tai ellei rekisteröintivelvollisuudesta ole poikkeusta. Arvopapereita koskevaa tarjousta tai mitään sen osaa ei rekisteröidä Yhdysvalloissa, eikä arvopapereita myydä julkisesti Yhdysvalloissa.

Tämä tiedote ei ole arvopapereiden mahdollista myyntiä tai hankintaa koskeva suora tai välillinen tarjous, eikä arvopapereita myydä alueilla, joilla kyseisten arvopapereiden tarjoaminen tai myynti olisi lainvastaista ennen niiden rekisteröintiä taikka rekisteröintivelvollisuutta koskevan poikkeuksen tai muun kyseisten alueiden arvopaperilakien mukaisen hyväksynnän saamista.

Tässä esitetyt tiedot eivät ole tarjous myydä arvopapereita yleisölle Iso-Britanniassa. Arvopapereita koskevaa esitettä ei ole rekisteröity eikä rekisteröidä Iso-Britanniassa. Tässä esitetyt tiedot on suunnattu ainoastaan (i) henkilöille, jotka ovat Iso-Britannian ulkopuolella tai (ii) Iso-Britannian vuoden 2000 rahoituspalvelu- ja markkinalain (Financial Services and Markets Act) vuoden 2005 määräyksen (Order 2005) ("Määräys") 19 (5) artiklan (Financial Promotion) mukaisille sijoitusalan ammattilaisille tai (iii) Määräyksen 49 (2) artiklan mukaisille yhteisöille, joilla on korkea varallisuusasema (high networth entity), taikka muille henkilöille, joille asiakirja voidaan laillisesti tiedottaa (kaikki tällaiset henkilöt jäljempänä "asiaankuuluvat tahot"). Kaikki tähän tiedotteeseen liittyvä sijoitustoiminta on tarkoitettu ainoastaan asiankuuluvien tahojen saataville. Kenenkään, joka ei ole asiaankuuluva taho, ei tule toimia tämän asiakirjan perusteella tai luottaa sen sisältöön.

Mikäli tämän tiedotteen perusteella katsottaisiin tarjottavan arvopapereita missään Esitedirektiivin implementoineessa Euroopan talousalueen jäsenvaltiossa, tarjous osoitetaan ainoastaan tällaisessa maassa oleville Esitedirektiivin tarkoittamille kokeneille sijoittajille.

Tämä tiedote on direktiivin 2003/71/EY (direktiivi mukaan lukien kaikki siihen liittyvät implementointitoimenpiteet kyseisessä jäsenvaltiossa, "Esitedirektiivi") implementointitoimenpiteiden mukainen mainos. Mahdollisen arvopapereita koskevan annin yhteydessä julkistetaan Esitedirektiivin mukaisesti laadittu esite, joka on saatavilla paikoista, jotka ottavat vastaan osakkeiden merkintöjä.

Nordea Pankki Suomi Oyj toimii osakeannissa ainoastaan Tiimari Oyj Abp:n eikä kenenkään muun lukuun, eikä pidä ketään muuta tahoa asiakkaanaan osakeannin yhteydessä (riippumatta siitä, onko kyseinen taho vastaanottanut tämän tiedotteen). Nordea Pankki Suomi Oyj ei ole vastuussa asiakassuhteen nojalla kenellekään muulle kuin Tiimari Oyj Abp:lle, eikä se anna osakeantiin tai mihinkään tässä asiakirjassa viitattuun järjestelyyn liittyviä neuvoja. Nordea Pankki Suomi Oyj ei anna minkäänlaista suoraa tai epäsuoraa vakuutusta tai takuuta tämän tiedotteen sisällöstä, sen täsmällisyydestä, täydellisyydestä tai minkään sen sisältämän tiedon oikeellisuudesta, eikä mikään tässä tiedotteessa ole eikä muodosta lupausta tai vakuutusta nykyisestä tai tulevasta. Nordea Pankki Suomi Oyj ei ota mitään vastuuta tiedotteen sisällöstä, sen täsmällisyydestä, täydellisyydestä tai oikeellisuudesta ja sanoutuu irti sovellettavan lain sallimissa puitteissa kaikesta vastuusta, joka sille muutoin voisi tiedotteen johdosta syntyä.