Suomen Hypoteekkiyhdistys, osavuosikatsaus 1.1. - 30.6.2011

Helsinki, Suomi, 2011-08-31 14:07 CEST (GLOBE NEWSWIRE) --

TIEDOTE

Julkaisuvapaa 31.8.2011 klo 15.00

Asuntorahoitukseen erikoistuneen Hypo-konsernin alkuvuosi 2011,liikevoitto 2,1 miljoonaa euroa, vakavaraisuus 18,5 prosenttia

Toimitusjohtaja Matti Inha:

Vahva alkuvuosi ennakoi Hypolle hyvää tulosvuotta. Tämä ilahduttaa erityisesti nyt, kun talouden epävarmuudet maailmalla ja Euroopassa ovat syksyä kohti päivä päivältä synkistyneet. ”Myrskyssä pärjää, kun on asianmukaisesti varustautunut.”

Liikevoitto 2,1 miljoonaa euroa.

Konsernin liikevoitto oli 2,1 miljoonaa euroa (1.1. - 30.6.2010 liikevoitto oli 1,0 milj. €). Konsernin toimintaa kuvaa ja sitä seurataan konsernin ylimmän johdon seuraamalla tulosmittarilla, joka on korkokatteen, myytävissä olevien rahoitusvarojen nettotuottojen sekä myyntivoitoilla puhdistettu sijoituskiinteistöjen nettotuottojen yhteissumma 1,8 milj. € (2,1 milj. €). Korkokulut kasvoivat katsauskaudella korkotuottoja enemmän. Omistettujen asuinhuoneistojen vuokratuotot alenivat johtuen vuoden takaiseen ajanjaksoon verrattuna vähentyneistä omistuksista.

Asuinhuoneistoista ja asuntotonteista koostuvien sijoituskiinteistöjen nettotuotot olivat 3,6 miljoonaa euroa (2,4 milj. €).

Palkkiotuotot 1,0 miljoonaa euroa (0,8 milj. €) kertyivät antolainauspalveluista, notariaattipalveluista sekä Visa-korttikannan tuotoista.

Liiketoiminnan tuotot olivat yhteensä 4,9 miljoonaa euroa (3,7 milj. €). Liiketoiminnnan kulut olivat 2,9 miljoonaa euroa (2,6 milj. €). Kulu-tuottosuhde oli 58,3 prosenttia (70,6 %). Henkilöstön lukumäärä katsauskaudella oli keskimäärin 31 (31 vastaavana ajankohtana vuonna 2010).

Konsernin laaja tulos 2,6 miljoonaa euroa (0,9 milj. €) sisältää katsauskauden voiton lisäksi omaan pääomaan lukeutuvan käyvän arvon rahaston muutoksen. Käyvän arvon rahaston muutoksen aiheuttivat koronvaihtosopimusten sekä myytävissä olevien rahoitusvarojen realisoitumattomat arvonmuutokset.

Lainakanta kasvussa. Ei arvonalentumisia.

Kuten kiinnitysluottopankeilla, Hypon lainakanta on kokonaisuudessaan asunto- tai asuinkiinteistövakuudellista. Lainakannan LTV-keskiarvo (Loan to Value) oli katsauskauden päättyessä 57,6 prosenttia (57,9 % 31.12.2010).

Lainakanta kasvoi viidellä prosentilla ja oli 30.6.11 yhteensä 546,3 miljoonaa euroa (520,3 milj. € 31.12.2010). Vuotta aiempaan ajankohtaan verrattuna lainakannan kasvu ylitti 8 prosenttia.

Järjestämättömät saatavat olivat 1,3 miljoonaa euroa (1,0 milj. €), mikä vastaa 0,2 prosenttia lainakannasta (0,2 %). Arvonalentumisia ei ollut.

Maksuvalmius hyvä. Vakavaraisuus 18,5 %.

Rahavirtalaskelman mukaiset rahavarat lisättynä shekkitili- ja muilla sitovilla rahoituslimiiteillä olivat katsauskauden päättyessä yhteensä 79,2 miljoonaa euroa (116,1 milj. €). Rahavarat 55,7 miljoonaa euroa koostuivat lähes 60 prosenttisesti vähintään AA-luokitelluista, laajasti eri vastapuoliin hajautetuista tilivaroista sekä jälkimarkkinakelpoisista saamistodistuksista.

Konsernin vakavaraisuus oli 18,5 % (18,9 % 31.12.2010) ja ensisijaisista omista varoista laskettu vakavaraisuus oli 17,0 %. Konsolidoidut omat varat, jotka osaltaan ilmentävät konsernin riskinkantokykyä, ovat konsernin oman arvion mukaan määrällisesti ja laadullisesti hyvällä tasolla suhteessa konsernin nykyiseen ja tulevaan liiketoimintaan sekä toimintaympäristössä mahdollisesti tapahtuviin poikkeuksellisiinkin muutoksiin.

Hypo sijoituskohteena vähäriskinen. Talletuskasvu 11 %.

Konsernin rahoitusasema säilyi katsauskaudella vakaana ja talletusvarainhankinnan osuutta kokonaisvarainhankinnasta kasvatettiin edelleen. Talletuskanta kasvoi 11,0 prosenttia ja oli katsauskauden päättyessä 144,9 miljoonaa euroa (130,5 milj. €), mikä muodosti 33,7 prosenttia (23,1 %) kokonaisvarainhankinnasta.

Suomen Hypoteekkiyhdistyksellä on kotimaiset ohjelmat joukkovelkakirjalainojen ja sijoitustodistusten liikkeeseen laskemiseksi. Katsauskaudella toteutettiin yksi joukkovelkakirjalainaemissio nimellispääomaltaan 12 miljoonaa euroa.

Arvio tulevasta.

Konsernin johto arvioi vuoden 2011 liikevoiton muodostuvan selvästi vuoden 2010 liikevoittoa suuremmaksi. Epävarmuus julkisen talouden tulevaisuudennäkymistä sekä USA:ssa että Euroopassa aiheuttaa seurannaisvaikutuksineen kuitenkin epävarmuutta myös Hypon tuloskehitykseen.

KONSERNIN TULOSLASKELMA 1.1. - 30.6.2011, IFRS

Talletukset     144 921,5 98 955,8 130 521,3
Taseen loppusumma   687 704,9 695 626,2 660 835,2

Suomen Hypoteekkiyhdistys                     Suomen AsuntoHypoPankki Oy

Hypo - Parempaan Asumiseen. Turvallisesti.

Lisätietoja:      Toimitusjohtaja Matti Inha, puh (09) 228 361, 0500 500 013

Talousjohtaja Aija Kontinen puh (09) 228 361, 050 411 7960

Hypo-konsernin osavuosikatsaus 30.6.2011 kokonaisuudessaan, ks. Suomen Hypoteekkiyhdistys, www.hypo.fi