EXINIS MARKNADSNÄRVARO ACCELERERAR I JAPAN – ÖVER 300 SYSTEM INSTALLERADE.

Lund den 5 september 2011

FUJIFILM RI Pharma Co. Ltd, med exklusiv rätt till den japanska versionen av EXINI bone™, ökar installationstakten och har nu installerat över 300 system på olika kliniker i Japan. Avtalet för EXINI bone slöts för sju månader sedan.

Den anpassade versionen av EXINI bone™, kallad "Bonenavi" på den japanska marknaden, har varit mycket framgångsrik. Den snabba installationstakten kommer nu följas av ett flertal publikationer där det bekräftas hur kvaliteten och produktiviteten förbättras kring skelettscintigram gjord via EXINI bone.

• "BSI-värden (Bone Scan Index) genererade av Bonenavi möjliggör att vi får information kring hela kroppen samt lokala metastaser, vilket är användbart vid utvärderingen av behandlingseffektivitet", säger Dr. Kenichi Inoue på Saitama Cancer Center, JAPAN

Avtalet mellan EXINI och FUJIFILM slöts i slutet av januari. I april hade FUJIFILM installerat 10 system av EXINI bone. Mitten av juni passerades 100 stycken och i slutet av augusti hade imponerande 300 system installerats på kliniker runt om i Japan.

• Magnus Aurell, VD EXINI Diagnostics AB, kommenterar: "Den imponerande installationstakten består och jag är mycket tacksam över att vi tillsammans med FUJIFILM har lyckats upprätthålla en hög supportnivå på ett mycket professionellt och effektivt sätt.

För mer information, vänligen kontakta:
Magnus Aurell, VD
E-post: magnus.aurell@exini.com

Om EXINI Diagnostics AB (publ) EXINI Diagnostics AB (publ) erbjuder kvalificerade lösningar för medicinskt beslutsstöd till sjukhus över hela världen. Systemet bygger på avancerad bildanalys genom artificiell intelligens och kan på egen hand tolka röntgenbilder och ge diagnosförslag. På så sätt används systemet som ett beslutsstöd för den diagnosticerande läkaren. EXINI arbetar med produkter för diagnos inom några av de mest frekventa folksjukdomarna såsom kranskärlssjukdom, cancer, demens och Parkinsons sjukdom. Bolaget grundades 1999 av professor Lars Edenbrandt och har idag 13 anställda. EXINI är noterat på AktieTorget och har ca 400 aktieägare. Huvudägare är Bo Håkansson.

EXINI Diagnostics AB, Ideon Science Park, Scheelevägen 19A, SE-223 70 Lund, Sweden Phone: +46 46 286 54 20, Fax: +46 46 286 54 29, info@exini.com, www.exini.com, VAT-no: SE556576199501