TAKOMAN OSAVUOSIKATSAUS 1.11.2010 - 31.7.2011 (9 kk)

Takoma Oyj Osavuosikatsaus 7.9.2011 klo 10.00

Tampere, Suomi, 2011-09-07 09:00 CEST (GLOBE NEWSWIRE) --

TAKOMAN OSAVUOSIKATSAUS 1.11.2010 – 31.7.2011 (9 kk)

>> TAKOMA LAAJENI HYDRAULIIKKA- JA AUTOMAATIOJÄRJESTELMIIN

>> AKAAN TEHTAASEEN 3,7 MILJ. EURON INVESTOINTI - SYLINTERIVALMISTUKSEEN LISÄÄ KAPASITEETTIA JA TUOTTAVUUTTA

>> LIIKEVAIHTO JA TILAUSKERTYMÄ PÄÄTTYNEELLÄ NELJÄNNEKSELLÄ VOIMAKKAASSA KASVUSSA

>> LIIKEVOITTOA RASITTAVAT MOVENTAS OY:N KONKURSSI JA EDELLEEN ALHAISET KÄYTTÖASTEET

KESKEISTÄ KOLMANNELTA NELJÄNNEKSELTÄ, TOUKO – HEINÄKUU 2011

* Liikevaihto 6,28 milj. euroa (4,88 milj. euroa), kasvua 29 %

* Liikevoitto -0,43 milj. euroa (-0,36 milj. euroa)

* Tulos / osake -2,7 senttiä (-2,1 senttiä)

* Tilauskertymä 7,00 milj. euroa (3,74 milj. euroa), kasvua 87 %

* Takoma hankki hydrauliikka- ja automaatiojärjestelmien suunnitteluun ja toimituksiin keskittyneen TL-Tuotanto Oy:n liiketoiminnan Keminmaalta

* Takoma heikensi tilikauden liikevoitto-odotuksiaan Moventaksen konkurssin johdosta (alaskirjaus 0,2 milj. euroa)

Kolmannen kvartaalin liikevaihto kasvoi 1,4 milj. euroa, josta kasvusta 0,22 milj. euroa johtui katsauskaudella tehdystä liiketoimintakaupasta.

Takoma laajeni hydrauliikka- ja automaatiojärjestelmiin kesäkuussa hankkimalla Keminmaalla toimineen TL-Tuotanto Oy:n liiketoiminnan.

Touko-heinäkuun liikevoittoa heikensi 0,20 milj. euroa kertaluonteinen alaskirjaus liittyen Moventas Oy:n konkurssiin. Kvartaalin heikkoa kannattavuutta selittää osaltaan myös ostetun hydrauliikka- ja automaatiojärjestelmäliiketoiminnan toiminnan käynnistäminen, yksikön vaikutus kolmannen neljänneksen liikevoittoon -0,20 milj. euroa. Kolmantena katsauskauden liikevoittoa laskevana tekijänä oli muutaman merkittävän toimitusprojektin toimitusaikojen siirtyminen katsauskaudelta.

KESKEISTÄ KATSAUSKAUDELTA MARRASKUU 2010 – HEINÄKUU 2011 (9 kk)

* Liikevaihto 20,08 milj. euroa (12,27 milj. euroa), kasvua 64 %

* Liikevoitto -0,79 milj. euroa (-1,10 milj. euroa), kasvua 29 %

* Tulos / osake -4,6 senttiä (-5,7 senttiä)

* Oma pääoma / osake 1,14 euroa (1,21 euroa)

* Tilauskanta 13,14 milj. euroa (11,37 milj. euroa), kasvua 16 %

* Tilauskertymä 20,79 milj. euroa (9,69 milj. euroa), kasvua 115 %

* Takoma hankki kesäkuussa hydrauliikka- ja automaatiojärjestelmien suunnitteluun ja toimituksiin keskittyneen TL-Tuotanto Oy:n liiketoiminnan Keminmaalta

* Takoma pitää tulosohjauksensa ennallaan, tilikauden 2011 liikevoiton arvioidaan jäävän nollatasolle

KATSAUSKAUDEN TALOUDELLINEN KEHITYS

Takoman liikevaihto marras-heinäkuulta oli 20,08 (12,27) milj. euroa, kasvua viime tilikaudesta 7,81 milj. euroa eli 64 %. Edellisen tilikauden aikana toteutetun yritysoston vaikutus liikevaihdon kasvuun oli 6,19 milj. euroa. Takoma hankki Moventaksen voimansiirtoon keskittyneen Parkanon tehtaan keväällä 2010.

Katsauskauden liikevaihdosta 10,26 (4,06) milj. euroa tuli voimansiirron komponenttivalmistuksesta, 3,51 (4,13) milj. euroa hydrauliikkasylinterien valmistuksesta, 6,10 (4,08) milj. euroa koneistuspalvelusta ja 0,22 milj. euroa hydrauliikka- ja automaatiojärjestelmien toimituksista.

Takoman liikevaihdosta 65 (59) % tuli laivanrakennus- ja offshore -teollisuudesta, 11 (16) % nosto- ja kuljetinlaitevalmistajien sekä 20 (22) % energia- ja prosessiteollisuuden laitevalmistajien toimituksista. Suoran viennin osuus konsernin liikevaihdosta oli 18 (28) %.

Katsauskauden liikevoitto oli -0,79 (-1,10) milj. euroa. Liikevoittoa rasittavat kertaluonteinen 0,20 milj. euron alaskirjaus liittyen Moventas Oy:n konkurssiin sekä kesäkuussa ostetun hydrauliikka- ja automaatiojärjestelmäliiketoiminnan käynnistäminen. Yksikön vaikutus katsauskauden liikevoittoon oli -0,20 milj. euroa. Liikevoitto oli -3,9 (-9,0) % katsauskauden liikevaihdosta.

Huolimatta katsauskauden positiivisesta liikevaihtokehityksestä, Takoman volyymit ovat olemassa olevaan kapasiteettiin nähden alhaiset. Katsauskauden liikevaihtoa laskivat joidenkin raaka-ainetoimittajien toimitusviiveet ja laatupuutteet sekä muutaman hydrauliikkasylinteriprojektin ja voimansiirtokomponenttitoimituksen toimitusaikasiirrot. Alhaiset kapasiteetin käyttöasteet heikentävät Takoman kannattavuutta.

KATSAUSKAUDEN TULOS

Konsernin nettorahoituskulut olivat 0,19 (0,07) milj. euroa. Tulos ennen veroja oli -0,97 (-1,17) milj. euroa ja verot 0,25 (0,27) milj. euroa. Osakekohtainen tulos oli -4,6 (-5,7) senttiä ja sijoitetun pääoman tuotto -3,6 (-5,7) %.

KONSERNIN RAHOITUSASEMA

Konsernin liiketoiminnan nettorahavirta katsauskaudelta oli 0,80 (1,41) milj. euroa. Käyttöpääoman muutoksien vaikutus oli 0,12 (1,23) milj. euroa.

Nettokäyttöpääoma laski 7,00 (7,02) milj. euroon katsauskauden lopussa. Tämä johtui vaihto-omaisuuden 0,20 milj. euron, myyntisaamisten 0,88 milj. euron ja ostovelkojen 1,08 milj. euron kasvusta.

Investointien nettorahavirta oli -5,09 (-5,00) milj. euroa. Katsauskaudella konserni teki toimitila- ja rahoitussopimuksen Akaan kaupungin kanssa. Konsernin hydrauliikkavalmistus tullaan muuttamaan Akaan tuotantotiloihin kuluvan tilikauden aikana. Toimitilasta on tehty Akaan kaupungin kanssa 10 vuoden lunastussopimus. Järjestelyn johdosta konsernin aineellinen käyttöomaisuus kasvoi 3,2 milj. eurolla ja korolliset velat 3,1 milj. eurolla.

Investointien nettorahavirtaan sisältyy 0,80 milj. euron investointi hydrauliikka- ja automaatiojärjestelmäliiketoiminnan hankintaan. Vertailukaudella investointien rahavirtaan sisältyy Takoma Gears Oy:n hankinta 4,77 milj. euroa. Investointien rahavirtaan sisältyy myös 0,40 milj. euron pitkäaikaisen lainasaamisen lisäys.

Rahoituksen nettorahavirta oli 1,55 (-0,16) milj. euroa. Rahoituksen nettorahavirtaan sisältyy 3,52 (6,60) milj. euroa lainojen nostoja ja 1,97 (6,76) milj. euroa lainojen lyhennyksiä mukaan lukien rahoitusleasingvelkojen lyhennykset.

Likvidit varat katsauskauden lopussa olivat 0,85 (3,31) milj. euroa ja korollisen lainapääoman määrä oli 9,86 (8,18) milj. euroa. Seuraavan 12 kuukauden sisällä erääntyy konsernin pitkäaikaisten lainojen lyhennyseriä yhteensä 2,30 milj. euroa. Konserni on neuvotellut 1,5 milj. euron luottolimiittisopimuksen turvatakseen maksuvalmiutensa.

Katsauskauden lopussa konsernin omavaraisuusaste oli 55,3 (63,4) % ja nettovelan suhde omaan pääomaan (gearing) oli 50,6 (25,7) %.

TILAUSKANTA JA TILAUSKERTYMÄ

Katsauskauden lopussa Takoman tilauskanta oli 13,14 (11,37) milj. euroa, kasvua 16 %. Tilauskertymä katsauskaudelta oli 20,79 (9,69) milj. euroa, kasvua 115 %. Voimansiirtoon laajenemisen vaikutus tilauskertymään katsauskauden lopussa oli 11,35 (2,84) milj. euroa.

Edelliseen neljännekseen verrattuna tilauskertymä pysyi ennallaan.

INVESTOINNIT

Katsauskauden bruttoinvestoinnit olivat 4,92 (9,31) milj. euroa. Poistot olivat 1,58 (1,02) milj. euroa.

Katsauskauden investoinneista merkittävin oli uusien tehdastoimitilojen hankkiminen Akaasta (3,2 milj. euroa). Konsernin hydrauliikkasylinterivalmistuksen muutto uusiin toimitiloihin antaa mahdollisuuden merkittävään tuotantokapasiteetin lisäämiseen ja tuottavuuden nostamisen. Akaan tehdastilojen hankinta rahoitettiin lunastusssopimuksella Akaan kaupungin kanssa.

Investointeihin sisältyy lisäksi 0,9 milj. euroa käyttöomaisuutta liittyen kuluneen kvartaalin aikana toteutettuun hydrauliikka- ja automaatiojärjestelmä-liiketoiminnan hankintaan.

Muut investoinnit katsauskaudella olivat lähinnä tuotantokapasiteettia ylläpitäviä investointeja sekä tietojärjestelmien yhtenäistämistä.

Bruttoinvestointeihin vertailukaudella sisältyi Takoma Gears Oy:n hankinnan johdosta 3,35 milj. euroa liikearvoa ja 5,20 milj. euroa käyttöomaisuutta.

Konsernilla on investointisitoumuksia liittyen Akaan muuttoprojektiin noin 0,5 milj. euron arvosta.

KONSERNIRAKENTEEN MUUTOKSET

Takoma osti kesäkuussa hydrauliikka- ja automaatiojärjestelmiin erikoistuneen TL-Tuotanto Oy:n liiketoiminnan Keminmaalta 0,8 milj. euron kauppahinnalla. Kauppa rahoitettiin Takoman käytettävissä olevilla varoilla.

Kaupan seurauksena Takoman liiketoiminta laajeni hydrauliikan kokonaisjärjestelmien suunnitteluun ja toimituksiin sekä niissä tarvittavaan ohjausautomaatioon. Hydrauliikkaa käyttävät asiakkaat ovat entistä enemmän keskittymässä kokonaisuuksien hankintaan yksittäisten hydrauliikkakomponenttien ostamisen sijasta. TL-Tuotannon osaamisen avulla Takoma pystyy tarjoamaan asiakkailleen aiempaa ratkaisevasti laajemman kokonaistoimituksen. TL-Tuotantannon tyypillisiä toimituksia ovat olleet prosessiteollisuuden ja sekä voimalaitosten ja satamaramppien hydrauliikka- ja ohjausjärjestelmät.

TL-Tuotano Oy:n tilinpäätöksen 1.1. – 31.12.2010 mukaan yhtiön liikevaihto oli 3,39 milj. euroa ja liikevoitto -0,15 milj. euroa (FAS). Yhtiö työllistää 22 henkilöä.

Liiketoimintakaupalla ei arvioida olevan merkittävää vaikutusta Takoman lopputilikauden 2011 liikevaihtoon. Takoman tilikauden 2011 liikevoittoon liiketoimintakauppa vaikuttaa negatiivisesti. Pidemmällä aikavälillä kauppa tarjoaa Takomalle merkittävän kasvumahdollisuuden eri teollisuudenalojen hydrauliikan järjestelmäintegraattorina.

YHTIÖKOKOUKSEN PÄÄTÖKSET

Takoman varsinainen yhtiökokous 27.1.2011 hyväksyi esitetyn tilinpäätöksen 1.11.2009 - 31.10.2010 ja päätti, että osinkoa ei tilikaudelta 2010 jaeta. Yhtiökokous myönsi vastuuvapauden hallituksen jäsenille ja toimitusjohtajalle.

Takoma Oyj:n kuusijäseniseen hallitukseen valittiin entiset hallituksen jäsenet Juha Sarsama, Kimmo Korhonen ja Juhani Vesterinen. Hallituksen uusiksi jäseniksi valittiin Tapio Tommila, Harri Kumpu ja Riku Salomaa. Hallitus piti järjestäytymiskokouksensa heti yhtiökokouksen jälkeen ja valitsi keskuudestaan puheenjohtajaksi Juha Sarsaman ja varapuheenjohtajaksi Tapio Tommilan.

Varsinaisiksi tilintarkastajiksi valittiin KHT Janne Rajalahti ja KHT-yhteisö PricewaterhouseCoopers Oy päävastuullisena tilintarkastajanaan KHT Markku Launis.

HALLITUKSEN VALTUUTUKSET

Takoman hallituksella on varsinaisen yhtiökokouksen 27.1.2011 päätöksen perusteella valtuutus päättää osakeannista ja erityisten oikeuksien antamisesta. Valtuutus ovat voimassa kaksi vuotta päätöksestä lukien (27.1.2013 asti).

Valtuutuksen nojalla annettavien osakkeiden lukumäärä voi olla yhteensä enintään 20.000.000 uutta 0,06 euron nimellisarvoista osaketta. Hallitus päättää kaikista osakeannin ja osakkeisiin oikeuttavien erityisten oikeuksien antamisen ehdoista.

Takoman hallituksella on yhtiökokouksen 27.1.2011 päätöksen perusteella lisäksi valtuutus päättää omien osakkeiden hankkimisesta 18 kuukauden kuluessa valtuutuspäätöksestä lukien (27.7.2012 asti). Hankittavien omien osakkeiden lukumäärä voi olla yhteensä enintään 1.500.000 osaketta, mikä ei ylitä kymmentä (10) prosenttia yhtiön kaikista osakkeista.

HENKILÖSTÖ

Takoma–konsernin henkilöstömäärä oli katsauskauden päättyessä 195 (173). Henkilöstömäärä katsauskaudella keskimäärin oli 177 (136). Konsernin koko henkilöstö on Suomessa. Toimihenkilöitä oli katsauskauden lopussa 51 (43) ja tuotannon työntekijöitä 144 (130).

Katsauskauden lopussa voimansiirron komponenttivalmistuksessa työskenteli 90 (94) henkilöä, hydrauliikkakomponenttien valmistuksessa 38 (43), koneistuspalveluyksikössä 41 (33) ja järjestelmätoimituksissa 22 henkilöä. Emoyhtiön palveluksessa oli 4 (3) henkilöä.

MUUTOKSET YLIMMÄSSÄ JOHDOSSA

Takoma Oyj:n tuotantojohtajaksi ja johtoryhmän jäseneksi nimitettiin 1.5.2011 koneautomaatiotekniikan insinööri Saku Nikka (39). Nikka vastaa uudessa tehtävässään Takoman toimituskyvystä, tuotannosta ja hankintatoiminnoista.

OSAKKEEN KURSSIKEHITYS JA OSAKEVAIHTO

Takoman markkina-arvo katsauskauden lopussa oli 16,29 (18,95) milj. euroa. Osakkeen päätöskurssi 31.7.2011 oli 1,04 (1,21) euroa. Katsauskauden aikana Takoman osakevaihto oli 924 (1 564) tuhatta osaketta vaihtoarvoltaan 1,04 (1,63) milj. euroa. Osakevaihto vastaa 5,9 (10,0) %:a koko osakekannasta. Vapaan vaihdannan osuus yhtiön osakkeista ja äänistä oli katsauskauden aikana 17,85 %.

Takoman osakkeella on NASDAQ OMX Helsinki Oy:n markkinatakausohjeen mukainen markkinatakaus. Osakkeenomistajien kokonaismäärä oli 879 (905) katsauskauden lopussa.

RISKIT JA LIIKETOIMINNAN EPÄVARMUUSTEKIJÄT

Riski maailmantalouden kasvun hidastumisesta ja epävarmuus rahoitusmarkkinoilla voivat vaikuttaa Takoman investointihyödykkeitä valmistavien asiakkaiden kysyntään erityisesti, jos epävarmuus jatkuu pidempään.

Vaikka kysyntä on teknologiateollisuudessa yleisesti tasaantunut, tietyissä Takomallekin tärkeissä komponenteissa ja raaka-aineissa saatavuus ja toimitusajat ovat tällä hetkellä hyvin pitkiä. Tämä voi näkyä uusien kauppojen pidentyneinä toimitusaikoina ja toimitusten viivästymisinä, ja vaikuttaa siten epäsuotuisasti Takoman lopputilikauden ja loppuvuoden 2011 suoritukseen.

Takoman vuosikertomus 2010 sisältää perusteellisen kuvauksen Takoman riskeistä ja riskienhallinnasta.

MARKKINANÄKYMÄT

Laivanrakennusteollisuudessa kysyntä on painottumassa erityisesti offshore- ja erilaisiin monitoimialuksiin vetureinaan arktisten alueiden ja BRIC-maiden kysyntä. Viime aikoina lisääntynyt rahamarkkinoiden epävarmuus saattaa kuitenkin jatkossa vaikuttaa talouden luottamukseen heikentävästi ja johtaa toimitusaikasiirtoihin sekä uusien projektien päätöksenteon hidastumiseen varsinkin kauppalaivasegmentissä.

Prosessiteollisuuden laitevalmistajien kehitys on ollut epäyhtenäistä.Useimmilla Takoman asiakkailla uusien tarjousprojektien määrät ovat hyvällä tasolla ja odotettavissa on, että loppuvuoden 2011 kysyntä on prosessiteollisuuden laitteissa vakaa rahoitusmarkkinoiden epävarmuudesta huolimatta.

Liikkuvissa työkoneissa kysyntä elpyi merkittävästi jo vuoden 2010 aikana ja uusien tilausten tason uskotaan pysyvän saavutetulla tasolla myös koko vuotta 2011 tarkasteltaessa. Mahdollisen kysynnän hidastumisen arvioidaan siirtyvän vuoden vaihteeseen 2011 - 2012.

TAKOMAN NÄKYMÄT TILIKAUDELLE 2011 ENNALLAAN

Takoman näkymät tilikaudelle 2011 perustuvat asiakkaiden antamiin toimitusennusteisiin, Takoman tilauskantaan ja tilauskertymäarvioihin.

Takoman asiakas Moventas Oy hakeutui konkurssiin 14.6.2011 ja sen tytäryhtiöt Moventas Wind Oy:n ja Moventas Santasalo Oy:n hakeutuivat samanaikaisesti yrityssaneeraukseen. Nämä toimenpiteet vaikuttivat negatiivisesti Takoman tulosodotuksiin tilikaudelta 2011. Takomalla on saamisia sekä emoyhtiöltä että yrityssaneeraukseen haetuilta tytäryhtiöiltä.

Tämän vuoksi Takoma muutti kesäkuussa tulosennustettaan liikevoiton osalta. Edellä oleviin saamisiin liittyvän riskin täysimääräinen realisoituminen ja koko asiakkuuden jatkon epävarmuus johtavat siihen, että Takoman tilikauden 2011 liikevoiton arvioidaan jäävän nollatasolle.

LAATIMISPERIAATTEET

Tämä osavuosikatsaustiedote on laadittu noudattaen kansainvälisten tilinpäätösstandardien (IFRS) kirjaamis- ja arvostusperiaatteita, mutta sen laadinnassa ei ole noudatettu kaikkia IAS 34 Osavuosikatsaukset – standardin vaatimuksia. Kaikki tilinpäätöslyhennelmän ja liitetietojen luvut ovat pyöristettyjä, minkä vuoksi yksittäisten lukujen yhteenlaskettu summa saattaa poiketa esitetystä summasta.

Tilinpäätöksen laatiminen IFRS:n mukaan edellyttää johdon arvioiden ja oletusten käyttämistä, mikä vaikuttaa taseen varojen ja velkojen määriin, ehdollisten varojen ja velkojen raportointiin sekä tuottojen ja kulujen määriin. Vaikka arviot perustuvat johdon tämänhetkiseen parhaaseen näkemykseen, on mahdollista, että toteumat poikkeavat tilinpäätöksessä käytetyistä arvoista.

Osavuosikatsauksen tiedot ovat tilintarkastamattomia.

TILINPÄÄTÖSLYHENNELMÄ JA LIITETIEDOT

omistajille
-420 -328 -718 -893 -1 367

Emoyhtiön omistajille kuuluvasta voitosta /
tappiosta laskettu osakekohtainen tulos (euroa)

Laimentamaton ja laimennettu -0,027 -0,021 -0,046 -0,057 -0,087

Rahavirtojen suojaukset       11   11
Oma pääoma 31.7.2011 940 422 4 903 1 11 555 17 819

TOIMINTASEGMENTTITIEDOT

Takomalla on yksi liiketoimintasegmentti, joka on Takoma Components. Toimintasegmentin luvut ovat yhtenevät koko konsernin lukujen kanssa.

RAHOITUSASEMA
  07/2011 07/2010 muutos% 10/2010
Korolliset velat 9 864 8 181 20,6 8 022
Rahavarat 853 3 306 -74,2 3 604
Korolliset nettovelat 9 011 4 875 84,9 4 418
Oma pääoma 17 819 18 985 -6,1 18 526
Velkaantumisaste % 50,6 25,7   23,8
Omavaraisuusaste % 55,3 63,4   60,9

KONSERNIN VASTUUT
  31.7.2011 31.7.2010 31.10.2010
Annetut vakuudet ja vastuusitoumukset
Takaukset 66 32 40
Takaisinostositoumukset 43 43 43
Yrityskiinnitykset 9 400 9 400 9 400
Pantit 7 7 7
Pantatut tytäryhtiöosakkeet 4 710 4 710 4 710
Vuokravastuut 3 537 3 627 3 308

Konserni ei täyttänyt tilanteessa 30.4.2011 yhtä lainakovenanttiaan koskien 5,32 milj. euron lainaa. Lainanantajalta saatiin etukäteen kirjallinen suostumus siitä, että se ei tule käyttämään eräännyttämisoikeuttaan. Seuraava lainakovenanttien tarkastelupiste on 31.10.2011.

JOHDANNAISTEN NIMELLISARVOT

Henkilöstö periodin lopussa 195 171 172 170 173 180

Tampereella 7.9.2011

Takoma Oyj:n hallitus

Lisätietoja: Kimmo Korhonen, toimitusjohtaja, puhelin 050 430 6482 ja Tarja Rantala, talousjohtaja, puhelin 040 774 9290

JAKELU:

NASDAQ OMX Helsinki Oy
Finanssivalvonta
keskeiset tiedotusvälineet
www.takoma.fi

TAKOMA LYHYESTI
Takoma on erikoistunut voimansiirtokomponenttien valmistukseen, hydrauliikan kokonaisjärjestelmiin ja komponentteihin sekä vaativien kappaleiden koneistukseen. Takomaan kuuluvat Takoma Gearsin hammastettujen komponenttien tehdas Parkanossa, Tampereella sijaitsevat TL-Hydraulicsin hydrauliikkasylinteritehdas ja koneistuskonepaja sekä hydrauliikka- ja automaatiojärjestelmiin erikoistunut Takoma Systems Oy Keminmaalla.

Takoma tavoittelee voimakasta sekä orgaanista että yritysostoin toteutuvaa kasvua. Tilikaudella 2010 Takoman liikevaihto oli 19 milj. euroa ja yhtiön palveluksessa oli 170 henkilöä. Takoma Oyj:n osakkeet (TAM1V) noteerataan Helsingin pörssin päälistalla.

TUNNUSLUKUJEN LASKENTAKAAVAT

Oman pääoman tuotto (ROE), % Voitto/tappio x 100
  Oma pääoman (keskimäärin vuoden aikana)

Sij. pääoman tuotto (ROI), % Voitto/tappio ennen veroja + rahoituskulut x 100