Tuhannet nuoret edistävät maailman metsien hyvinvointia Act Now -tapahtumassa Joensuussa - paikalle saapuu myös Miss Earth Nicole Faria

(UPM Helsinki, 9.9.2011 klo 13.00) - Maailman metsien tilaan kiinnitetään huomio 13.-17. syyskuuta Joensuussa järjestettävässä kansainvälisessä Act Now! Forests For Future – tapahtumassa. Paikalle odotetaan tuhansia osallistujia 60 maasta. Joensuun konferenssi on yksi YK:n kansainvälisen metsävuoden avaintapahtumista.

Act Now’n päätapahtuma järjestetään Joensuu Areenassa 15.-16. syyskuuta. Areenaan rakentuu kahdeksi päiväksi maailman metsä, jossa konferenssivieraat pitävät metsiin liittyviä työpajojaan ja esittelevät omaa toimintaansa. Metsäkonferenssin järjestää ENO-verkkokoulun tuki ry. UPM on tukiyhdistyksen kannatusjäsen ja osallistuu tapahtumaan muun muassa esittelemällä palkittua UPM Forest Life -sivustoaan.

”ENO-verkkokoulun syntyhistoria on hyvin sympaattinen. Koulu sai alkunsa enolaisen opettajan Mika Vanhasen ympäristöprojektista, joka on kasvanut vuosien saatossa maailmanlaajuiseksi metsän merkityksen edistäjäksi”, kertoo ympäristöjohtaja Timo Lehesvirta, UPM:n Energia- ja selluliiketoiminnasta.

Joensuun Enon kylältä vuonna 2000 alkunsa saaneessa verkkokoulussa on tätä nykyä mukana yli 8000 koulua yli 150 maasta. Verkkokoulu yhdistää nuoret pohtimaan ympäristön merkitystä, keinoja suojella maailman metsiä ja edistää kestävää kehitystä.

ENO-verkkokoulun vaikutusvaltaisina suojelijoina toimivat muun muassa maailmankuulu simpanssitutkija Jane Goodall ja Jordanian kuningatar Noor. He kuuluvat verkkokoulun toimintaa tukevaan Eno-mothers –verkostoon. Toiminnan puolesta on puhunut myös ensimmäisenä afrikkalaisena naisena Nobel-palkittu Wangari Maathai

Yksi mielenkiintoisimmista Joensuuhun saapuvista vieraista on Miss Earth Nicole Faria, joka toimii Miss Earth -järjestön kasvokuvana ja ympäristöasioiden puolestapuhujana.

UPM istuttaa vuosittain
50 miljoonaa taimea

Verkkokoulun tavoitteena on istuttaa 100 miljoonaa puuta vuoteen 2017 mennessä, jolloin Suomi täyttää sata vuotta. Puiden istutus aloitettiin vuonna 2004, ja tähän mennessä verkkokoululaiset ovat istuttaneet arviolta kuusi miljoonaa puuta. UPM osallistuu vuosittain tapahtumiin järjestämällä koululaisille puunistutuspäivän eri maissa.

Puun istutus on keskeinen osa kestävää metsätaloutta ja vastuullista luonnonvarojen käyttöä. Kun metsää uudistetaan, UPM istuttaa kaatamiensa puiden tilalle kolminkertaisen määrän taimia. Taimia istutetaan vuosittain noin 50 miljoonaa”, Timo Lehesvirta toteaa.

Act Now -tapahtumassa lapset ja nuoret laativat toimintasuunnitelman maailman metsille. Metsien monia merkityksiä avaava suunnitelma lähetetään YK:n päämajaan New Yorkiin. 16. syyskuuta julkaistaan myös globaali lasten ja nuorten tekemä metsään, kestävään kehitykseen ja rauhaan liittyvä nettikirja Peace Forest.

Lisätietoja antavat:

Ympäristöjohtaja Timo Lehesvirta, Energia- ja selluliiketoiminta, UPM, puh: 0400 752 212
Mika Vanhanen, ENO-verkkokoulu, puh: 040 5070725

UPM , Viestintä
Media Desk, puh. 040 588 3284
media@upm.com

Katso myös:

www.upmforestlife.com
www.actnow.fi

Jane Goodallin videotervehdys konferenssille:

Nicole Farian tervetulotoivotus Act Now –tapahtumaan:

Miss Earth –säätiö: