YHTEISYRITYS PERUSTETTU KIINALAISEN TYTÄRYHTIÖN (NYKYISIN OSAKKUUSYHTIÖ) JA MERKITTÄVÄN KIINALAISEN MEDIAYHTIÖN VÄLILLÄ KIINASSA

GEOSENTRIC OYJ      PÖRSSITIEDOTE 19.9.2011 klo 13:40

Kuten aiemmin 26.6.2011 on tiedotettu Yhtiön aiemmin täysin omistama kiinalainen tytäryhtiö GyPSii (Shanghai)Co. Ltd. (”GSSH”) solmi maaliskuussa 2011 yhteistyösopimuksen Sina (Beijing) Information Technology Co. Ltd:n kanssa, jonka emoyhtiö Sina Corp. on listattu NASDAQ:in USA:n markkinoilla tunnuksella (SINA). Yhteistyösopimus kattaa juuri markkinoille tuotujen ”Weilingdi” paikkaperusteisten palveluiden (”LBS”) ja sosiaalisen verkostoitumisen palveluiden (”SNS”) kehittämiseen, markkinointiin ja jakeluun liittyvän yhteistyön Kiinassa. Sopimuksen puitteissa GSSH ja Sina kehittivät yhdessä uuden ”Weilingdi” –palvelun ja Sina on markkinoinut sitä aktiivisesti yli 100 miljoonalle ”Weibo” –sovelluksen käyttäjälleen. ”Weilingdi” –palvelu yhdistää Sinan eksklusiivisen sisällön, kuten viihteen, lifestyle-informaation, ja VIP-edut, olemassa olevan ja GSSH:n viime vuonna markkinoille tuoman ”Lingdi” –palvelun päälle. Yhteistyösopimus oli tärkeä askel eteenpäin yhtiöiden välisen yhteistyön syventämiseen liittyvissä keskusteluissa, jotka voisivat mahdollisesti johtaa joint venture –sopimuksen solmimiseen.

Yhtiö tiedotti kesäkuussa 2011, että sen aiemmin kokonaan omistama tytäryhtiö (nykyisin osakkuusyhtiö), GeoSolutions Holdings NV (“GHNV”), on allekirjoittanut Sina Hong Kong Ltd:n (“Sina HK”) kanssa sopimuksen, jolla yhtiöt sopivat tarvittavien toimenpiteiden suorittamisesta yhteisyrityksen (joint venture, ”JV”) perustamiseksi GHNV:n ja Sina HK:n välille. GHNV on ilmoittanut Yhtiölle, että perustamisen toteuttamiseksi edellytetyt ehdot on nyt täytetty, mukaan lukien hyväksynnän saaminen Kiinan hallinnolta ja viranomaisilta. Tämän tuloksena Sina HK on sijoittanut, aiemmin kesäkuussa vastaanotettu etukäteisrahoitus mukaan lukien, noin 4.5M€ GSSH:n osakepääomaan saaden GSSH:sta 60% enemmistöosuuden. Tämä sijoitus turvaa JV:n toiminnot vuoden 2012 loppuun ja siitä eteenpäin.

JV-sopimuksen perusteella Sina antaa tämän jälkeen JV:n käyttöön yli 100 miljoonan käyttäjän “Weibo” -sovelluksen käyttäjäkannan, markkinointiresurssit ja jakelukanavat uusien tuotteiden ja tietokeskuspalveluiden markkinoimiseksi. GSSH saa yksinoikeuden operoida kaikkia Sinan paikkaperusteisia palveluita (LBS) ja sosiaalisen verkostoitumisen palveluita (SNS) Kiinassa. Se jatkaa myös yhtiöiden solmimassa yhteistyösopimuksessa sovittujen tavoitteiden kehittämistä ja edistämistä, erityisesti ”Weilingdi” ja ”Tuding” –tuotteiden jakelua. GHNV antaa täysin omistamansa hollantilaisen tytäryhtiön GeoSolutions BV:n kautta GSSH:lle yksinomaisen ja rojaltivapaan oikeuden käyttää GeoSentricin aineettomia oikeuksia Kiinassa, ja saa vastaavasti GSBV:n kautta aineettomien oikeuksien omistajana jaetun omistusoikeuden kaikkiin GSSH:n luomiin uusiin aineettomiin oikeuksiin ja olemassa olevien oikeuksien parannuksiin sekä yksinomaisen ja rojaltivapaan oikeuden hyödyntää näitä oikeuksia Kiinan ulkopuolella. JV edustaa mobiilikäyttäjien ja kauppiaiden suurinta sosiaalista verkostoa Kiinassa ja tulee keskittymään vahvan työkaluvalikoiman tarjoamiseen kauppiaille asiakasuskollisuuden parantamiseksi ja asiakassuhteen hoitamiseksi, sekä taloudellisiin kannustimiin perustuvien mobiilisovellusten tarjoamiseen kuluttajille.

Tulee huomioida, että Yhtiön aiemmin tiedottaman rahoitusohjelman tuloksena, Yhtiöllä on nyt vähemmistöosakkuus GHNV:ssä, joka vastaavasti omistaa noin 40% GSSH:ssa. Toteutuksen jälkeen GHNV ei konsolidoi JV:n tulosta konsernin tuloslaskelmaan, vaan käyttää hankintamenomenetelmää 40 %:n sijoituksensa kirjanpitokäsittelyssä. Tämä tulee laskemaan raportoitavaa konsolidoitua liikevaihtoa ja kuluja vuonna 2011 ja siitä eteenpäin. Tämänhetkiset ennusteet osoittavat, että JV ei ole alkuvaiheessa voitollinen, ja että voi mennä useita vuosia ennen kuin JV:stä saadaan mahdollisia osinkotuloja GHNV:lle ja edelleen Yhtiölle.

GeoSentric Oyj

Lisätietoja: investors@gypsii.com