Orionin dexdor® sai myyntiluvan Eurooppaan

ORION OYJ    PÖRSSITIEDOTE    21.9.2011     KLO 11.15

Orion Oyj on saanut tiedon, että Euroopan komissio on antanut keskitetyn myyntiluvan Orionin dexdor®-tehohoitorauhoitteelle (deksmedetomidiini). Tuotetta käytetään sedaatioon aikuisilla tehohoitopotilailla, jotka eivät tarvitse syvempää sedaatiota kuin tasoa, jossa potilas on herätettävissä puhuttelemalla (vastaa RASS [Richmond Agitation-Sedation Scale] -asteikolla pisteitä välillä 0 ja -3). Myyntilupa kattaa kaikki Euroopan Unionin 27 jäsenvaltiota.

Orionin dexdor®-valmisteen vaikuttava aine on deksmedetomidiini, joka on Orionin oman lääketutkimuksen kehittämä rauhoite. Deksmedetomidiini on markkinoilla Precedex®-nimisenä tehohoitorauhoitteena yli 30 eri maassa Euroopan ulkopuolella, muun muassa Yhdysvalloissa (vuodesta 2000 alkaen) ja Japanissa (vuodesta 2004 alkaen). Euroopan ulkopuolella tuotetta myy Hospira Orionin lisenssillä.

Orion Oyj

Timo Lappalainen
Olli Huotari
Johtaja, Esikuntatoiminnot

Yhteyshenkilö

Liisa Hurme, johtaja, Alkuperälääkkeet-yksikkö puh. 050 966 2874

Julkaisija:
Orion Oyj
Orionintie 1A, 02200 Espoo
Kotisivu: www.orion.fi

Orion on innovatiivinen eurooppalainen lääke- ja diagnostiikkayritys, joka painottaa liiketoiminnassaan lääkehoitojen ja diagnostisten testien kehittämistä globaaleille markkinoille. Orion kehittää, valmistaa ja markkinoi ihmis- ja eläinlääkkeitä, lääkkeiden vaikuttavia aineita sekä diagnostisia testejä. Orionin lääketutkimuksen ydinterapia-alueita ovat keskushermostolääkkeet, syöpä- ja tehohoitolääkkeet sekä inhaloitavat Easyhaler®-keuhkolääkkeet.

Konsernin liikevaihto vuodelta 2010 oli noin 850 miljoonaa euroa, ja tutkimukseen ja kehitykseen yhtiö panosti noin 85 miljoonaa euroa. Konsernin palveluksessa oli vuoden 2010 lopussa noin 3 100 henkilöä, joista Suomessa työskenteli noin 2 450 ja muissa maissa noin 650 henkilöä. Orionin A- ja B-osakkeet ovat listattuina NASDAQ OMX Helsingissä.