DIRF Broker Awards 2011: Danske Markets i tæt opløb med Nordea og SEB Enskilda

PRESSEMEDDELELSE
Torsdag 22. september 2011

Danske Markets vandt hovedprisen ”Grand Prix” foran Nordea og SEB Enskilda, da Dansk Investor Relations Forening for 16. gang uddelte Broker Awards torsdag eftermiddag. Det lykkedes dog SEB Enskilda at tage prisen som bedste aktieanalysehus for de børsnoterede selskaber uden for C20-indekset. Goldman Sachs vandt ligesom sidste år prisen som bedste ikke-nordiske børsmægler.

Med Handelsbanken og SEB Enskilda lige i hælene snuppede Danske Markets igen prisen som bedste nordiske analysehus for C20-selskaberne. SEB Enskilda tæt forfulgt af Danske Markets og Nordea vandt til gengæld kategorien ”Analyse af selskaber uden for C20-indekset”. Danske Markets blev også kåret som bedst til at arrangere investormøder og roadshows. Dermed sikrede Danske Markets sig hovedprisen ”Grand Prix” for fjerde gang – tæt forfulgt af Nordea og SEB Enskilda, men i komfortabel afstand til fjerde- og femtepladsen,

Prisvinderne fordeler sig således på de fem Broker Awards kategorier:

2011 2010 2009
DIRF Broker Award Grand Prix Danske
SEB Enskilda Danske
Bedst til analyse af
C20-selskaber
Danske
Danske
Handelsbanken
Bedst til analyse af selskaber uden for C20 SEB Enskilda Nordea Danske
Markets
Bedst til at arrangere investormøder og roadshows Danske
SEB Enskilda Danske
Bedste ikke-nordiske børsmægler Goldman
Goldman
Goldman
Sachs

DIRFs formand Pernille Friis Andersen sagde efter prisuddelingen:

”I år har vi haft et tæt opløb mellem Danske Markets, Nordea og SEB Enskilda. Det er glædeligt, at vi har en god konkurrence analysehusene imellem.  Danske Markets genvinder hovedprisen, og det er fjerde gang i DIRF Broker Awards’ 16 årige historie, at Danske Markets har vundet hovedprisen. SEB Enskilda taber terræn og giver dermed plads til Nordea på andenpladsen. Nordea har dermed forbedret sin position i DIRF Broker Awards fem år i træk efter en periode, hvor banken slet ikke var synlig.”

Målet med DIRF Broker Awards er at sætte fokus på kvaliteten af børsmæglernes analysearbejde og service. Klare og skarpe aktieanalyser er med til at styrke og fastholde investorernes interesse for de danske børsnoterede selskaber, DIRF’s medlemmer.

Det er de børsnoterede selskabers egen vurdering af børsmæglerne, der er grundlaget for prisuddelingen i de fem kategorier. Undersøgelsen bygger på et spørgeskema, der er udsendt til alle danske børsnoterede selskaber i løbet af sommeren 2011. I spørgeskemaet rangordner selskaberne blandt andet intensiteten, dybden og kvaliteten af børsmæglernes analysedækning. Selskaberne vurderer også børsmæglernes evner og kvalitet, når det gælder assistance til investor­møder og roadshows.

Yderligere oplysninger om denne meddelelse
Pernille Friis Andersen, formand for DIRF, 30 93 18 87
Thomas Rohold, medlem af DIRFs aktivitetsudvalg, projektleder for Broker Awards, 53 36 70 23

Om DIRF
Dansk Investor Relations Forening, DIRF, har til formål er at fremme kvantiteten og kvaliteten af kommunikationen mellem børsnoterede og andre aktieselskaber og investorer i Danmark og i udlandet - til gavn for begge parter - og at øge udenlandske investorers interesse for danske selskabers aktier, obligationer mv.

Målet søges opfyldt ved udveksling af synspunkter og erfaringer mellem medlemmerne og gennem foredrag, kurser, studiebesøg og debatter. DIRF samarbejder med myndigheder, organisationer og foreninger, der virker inden for områderne investering og fondsanalyse i Danmark og i andre lande.

Bilag: DIRF Broker Awards 2011, kategoriernes top-5