Empire effektiviserar organisationen

Stockholm, 2011-09-28 11:15 CEST (GLOBE NEWSWIRE) -- På grund av det fortsatta osäkra ekonomiska läget har styrelsen beslutat att – efter nödvändiga förhandlingar – väsentligt rationalisera bolaget med bibehållen effektivitet. Empire är ett konsumentinriktat företag inom hem och hushållsprodukter, och har påverkats negativt av nedgången i den nordiska konsumentefterfrågan och det osäkra ekonomiska läget.

Administration, ekonomi och logistik koncentreras till vårt nuvarande distributionscentrum i Löddeköpinge, medan försäljningen och marknadsföring kommer att drivas med kontor i Stockholm, Helsingfors, Köpenhamn, Oslo och Riga. Koncernledningen placeras i Stockholm.

Empire kommer att avsevärt minska kostnader och kapitalbindning. Åtgärderna planeras få fullt genomslag inom sex månader. Empire kommer att anpassa kostymen till marknadens behov och vara en effektiv, snabb och kundnära partner för försäljning, marknadsföring och distribution.

Stockholm 2011-09-28

Ian Wachtmeister                   Per Björkman

Ordförande                             VD

För mer information kontakta:

Per Björkman, per.bjorkman@empire.se; 08 586 30 511

Ian Wachtmeister, ian@empire.se; 0702 411 002

Om Empire:

Empire är ett företag som skapar, förvärvar och marknadsför hem-och hushållsprodukter för konsumentmarknaden. I sortimentet ingår kolsyremaskiner, hushållsprodukter och hårvårdsprodukter, däribland varumärken SodaStream, C3, BaByliss, Cuisinart och Salter. Sedan 1997 har Empire marknadsfört perkolatorer, kaffebryggare och en mängd andra elektriska produkter för hemmabruk under varumärket C3. Företaget är sedan 2 maj 2011 listat på OMX First North med Remium AB som Certified Adviser.