Niemenrannan kaupunginosan rakentaminen Tampereella käynnistyy

Helsinki, 2011-10-04 08:00 CEST (GLOBE NEWSWIRE) -- YIT Oyj                                                                   LEHDISTÖTIEDOTE

4.10.2011 klo 9.00

Niemenrannan kaupunginosan rakentaminen Tampereella käynnistyy

Tampereen uuden kaupunginosan Niemenrannan rakennustyöt alkavat. Niemenrannan kaupunginosa tulee muodostumaan kolmesta alueesta, joista ensimmäisenä käynnistyy Ruukinrannan rakentaminen. YIT aloittaa oman kerrostalokohteensa Asunto Oy Tampereen Niemenrannan Katariinan sekä ICECAPITALille myydyn Asunto Oy Tampereen Meesakadun rakennustyöt. Yhteensä kohteisiin valmistuu 152 asuntoa. Ensimmäiset asukkaat pääsevät muuttamaan asuntoihin reilun vuoden päästä.

YIT rakentaa Ruukinrantaan kaikkiaan viisitoista kerrostalokohdetta, joihin tulee yhteensä noin 750 (50 000 krsm2) YIT Kotia. Heti alkuvaiheessa Ruukinrantaan on tulossa myös lähikauppa. Niemenranta saa myös ensimmäisen alueelle johtavan uuden tien, Federleynkadun, joka on nimetty arkkitehti Birger Federleyn mukaan. Hänen kädenjälkensä näkyy alueen historiallisissa suojeltavissa rakennuksissa.

– Olemme iloisia siitä, että Niemenrannan kaupunginosan kehittäminen etenee. Asuntojen kysyntä alueella on ollut vilkasta jo siitä lähtien, kun Ruukinrannan kaava vahvistui keväällä. Esimerkiksi Katariinan 39 huoneistosta on yli puolet varattu. Varaukset on tehty yhtä lailla pieniin kuin suurempiin perheasuntoihin eli alue näyttäisi kiinnostavan kaikenikäisiä, kertoo aluejohtaja Ilkka Kääriäinen YIT:n Talonrakennuksen Tampereen yksiköstä.

Niemenrannan kaupunginosan kokonaispinta-ala on noin 80 hehtaaria. Ruukinrannan lisäksi kaupunginosaan tullaan kaavoittamaan kaksi aluetta, Kartanonranta ja Pursiranta. Yhteensä näiden kolmen alueen laajuus tulee olemaan noin 200 000 krsm2:ä eli arviolta 2700 asuntoa 4000 asukkaalle.

Niemenrannan jatkokohteiden suunnittelu on käynnissä ja seuraavan aluekokonaisuuden Kartanonrannan kaavaa laaditaan parhaillaan. Kartanonrannan rakennustöiden arvioidaan käynnistyvän 2013 ja Pursirannan 2016. Koko alueen rakentaminen kestää noin 15 vuotta.

Lisätietoja:
Ilkka Kääriäinen, aluejohtaja, Talonrakennus Tampereen alue, YIT Suomen Rakentamispalvelut, puhelin 040 519 5953, ilkka.kaariainen@yit.fi

YIT OYJ

Virva Salmivaara

Jakelu: Keskeiset tiedotusvälineet, paikallismediat, www.yit.fi

YIT on merkittävä eurooppalainen kiinteistö- ja rakennusalan sekä teollisuuden palveluyritys. Rakennamme, kehitämme ja ylläpidämme hyvää elinympäristöä Pohjoismaissa, Keski-Euroopassa, Venäjällä ja Baltian maissa. Vuonna 2010 YIT:n liikevaihto oli 3,8 miljardia euroa. Konsernin henkilöstömäärä on yli 26 000. YIT:n osake noteerataan NASDAQ OMX Helsingissä.

.