MARIMEKON LIPPULAIVAMYYMÄLÄ AVAUTUU NEW YORKIN FIFTH AVENUELLA

Marimekko Oyj, Lehdistötiedote 5.10.2011 klo 9.00

MARIMEKON LIPPULAIVAMYYMÄLÄ AVAUTUU NEW YORKIN FIFTH AVENUELLA

Marimekko kertoi pörssitiedotteessaan 18.3.2011 avaavansa oman lippulaivamyymälän Manhattanin sydämessä New Yorkissa. Myymälä sijaitsee Flatiron Districtillä, Fifth Avenuen ja Broadwayn risteyksessä osoitteessa 200 Fifth Avenue at 23rd Street. Kyseessä on paikallisten keskuudessa nousevaa suosiota nauttiva ostosalue, jonne on keskittynyt lukuisia kiinnostavia sisustus- ja designmyymälöitä, kahviloita ja ravintoloita. Myymälän avajaisia juhlitaan tänään.

Uudella lippulaivamyymälällä on tärkeä rooli Marimekon tunnettuuden rakentamisessa ja brändimielikuvan vahvistamisessa Yhdysvalloissa. Myymälästä on rakennettu elämyksellinen kohtauspaikka, jossa Marimekon rikas väri- ja muotokieli kuljettaa asiakasta inspiroivasta tunnelmasta toiseen. Valikoima kattaa kaikki tuotelinjat, ja myymälän on tarkoitus toimia erityisesti uutuustuotteiden näyttämönä. Myymälä toteutettiin samalla konseptilla kuin aiemmin tänä vuonna Helsingissä avattu lippulaivamyymälä, ja myös sen on suunnitellut japanilainen arkkitehtitoimisto IMA yhteistyössä Marimekon oman myymäläsuunnittelutiimin kanssa.

Olen iloinen siitä, että Marimekon uusi lippulaivamyymälä avautuu poikkeuksellisen hyvällä liikepaikalla kahden Manhattanin ehkä tunnetuimman kadun, Fifth Avenuen ja Broadwayn, kulmassa. Myymälä on keihäänkärki Yhdysvaltain strategiassamme, ja sen tehtävänä on esitellä koko Marimekko-maailma parhaimmillaan ja kaikessa laajuudessaan amerikkalaisille kuluttajille. Uusi myymälä tukee kesällä avattua verkkokauppaamme sekä laajaa yhteistyötämme Crate and Barrelin kanssa. Tällä hetkellä Crate and Barrelin sisustustavarataloissa on jo kuusi Marimekko-myymälää ja tarkoitus on avata vielä 17 lisää. Lippulaivamyymälällä on oma roolinsa myös, kun pyrimme avaamaan ovia uusiin jakelukanaviin tai löytämään uudenlaisia, esimerkiksi Converse ♥ Marimekko -malliston kaltaisia, yhteistyökuvioita paitsi USA:ssa myös muilla kansainvälisillä markkinoilla. Nyt avattava myymälä ja muut panostuksemme Yhdysvalloissa ovat Marimekolle merkittäviä, mutta niiden ei voida odottaa tuottavan tulosta aivan lähiaikoina. Uskon kuitenkin, että ne kantavat hedelmää pidemmällä aikavälillä”, sanoo toimitusjohtaja Mika Ihamuotila.

Uuden myymälän tuloa New Yorkiin juhlistetaan avajaisten lisäksi muillakin tavoilla. Avajaisviikon aikana newyorkilaiset voivat tutustua Marimekon väreihin ja kuvioihin myös Madison Square Parkin ja Flatiron Districtin ympäristössä. Huomenna 6.10.2011 Marimekko esittäytyy laajalle joukolle sijoittajia ja talousmediaa New Yorkissa Nasdaqin kellonsoittoseremoniassa (Closing Bell); klo 22.45 Suomen aikaa alkavaa tapahtumaa voi seurata suorana lähetyksenä Nasdaqin verkkosivujen kautta osoitteessa www.nasdaq.com/about/marketsitetowervideo.asx.

Kuvapyynnöt:
Viestintäkoordinaattori Minttu Kuoppala, puh. 09 758 7375, minttu.kuoppala@marimekko.fi

MARIMEKKO OYJ

Piia Pakarinen
Sähköposti: piia.pakarinen@marimekko.fi

JAKELU:
Keskeiset tiedotusvälineet

Marimekko on suomalainen tekstiili- ja vaatetusalan designyritys, joka tunnetaan ennen kaikkea omaleimaisista kuvioista ja väreistä. Yhtiö suunnittelee ja valmistaa korkealuokkaisia kodintavaroita sisustustekstiileistä astioihin sekä vaatteita, laukkuja ja muita asusteita. Kun Marimekko vuonna 1951 perustettiin, sen ennennäkemättömät painokankaat antoivat sille vahvan ja ainutlaatuisen identiteetin. Tuotteita myydään noin 40 maassa. Vuonna 2010 Marimekko-tuotteiden brändimyynti oli noin 150 miljoonaa euroa ja yhtiön liikevaihto 73 miljoonaa euroa. Vuoden lopussa Marimekko-myymälöitä oli 84. Vuonna 2011 keskeisiä markkinoita ovat Pohjois-Amerikka, Pohjois-Eurooppa ja Aasian-Tyynenmeren alue. Konsernin palveluksessa on noin 390 henkeä. Yhtiön osake noteerataan NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä. www.marimekko.fi