Operativ uppdatering för tredje kvartalet och niomånadersperioden 2011

Alliance Oil Company producerade under tredje kvartalet 2011 sammanlagt 4,2 miljoner fat råolja (3,8 miljoner fat under andra kvartalet 2011). Vid Khabarovskraffinaderiet raffinerades preliminärt sammanlagt 7,1 miljoner fat under tredje kvartalet (6,9 miljoner fat under andra kvartalet 2011). Under kvartalet såldes preliminärt sammanlagt 4,0 miljoner fat råolja och 6,9 miljoner fat oljeprodukter (3,6 respektive 7,0 miljoner fat under andra kvartalet 2011).

För närvarande produceras omkring 64 000 fat råolja per dag och raffineringsvolymen uppgår till cirka 74 000 fat per dag.

Under niomånadersperioden 2011 producerade bolaget sammanlagt 12,2 miljoner fat råolja (44 500 fat per dag) och vid Khabarovskraffinaderiet raffinerades preliminärt sammanlagt 20,2 miljoner fat (73 900 fat per dag).

Oljeproduktionen i Volga-Uralregionen och Kazakstan uppgick till 2,0 miljoner fat under tredje kvartalet 2011 (1,9 miljoner fat under andra kvartalet 2011). I Timano-Pechoraregionen producerades sammanlagt 1,5 miljoner fat under kvartalet (1,1 miljoner fat). Produktionen i Tomskregionen uppgick till 0,7 miljoner fat (0,8 miljoner fat).

Inom upstreamsegmentet borrades sammanlagt 11 brunnar under tredje kvartalet. Infrastrukturen på Kolvinskoyefältet i Timano-Pechora färdigställdes och oljeproduktion inleddes i september. Hittills har 17 produktionsbrunnar tagits i drift och för närvarande produceras omkring 23 500 fat råolja per dag på Kolvinskoyefältet. Under tredje kvartalet 2011 uppgick produktionen från fältet till 0,4 miljoner fat.

I downstreamsegmentet stabiliserades efterfrågan på oljeprodukter och kapacitetsutnyttjandet vid Khabarovskraffinaderiet var fortsatt högt.

”Starka operativa resultat i båda segmenten kombinerat med bättre marginaler medför förbättrade finansiella resultat. I upstreamsegmentet är bolaget nu i en tillväxtfas efter den framgångsrika lanseringen av Kolvinskoyefältet, som hittills medfört att dagsproduktionen av olja ökat med mer än 50%. Det är nu vårt största fält både vad avser reserver och produktion, och drivande för tillväxttakten framöver. För närvarande har vi beslutat att stabilisera produktionen på nuvarande nivå och utvärdera fältets och infrastrukturens inledande produktion innan volymerna ökas ytterligare i enlighet med produktionsplanen. Detta kommer också att styra utfallet av årets produktionsplan för upstreamsegmentet. Inom downstreamsegmentet medförde stark inhemsk säsongsmässig efterfrågan på oljeprodukter försäljningsvolymer på rekordnivåer. Raffineringsvolymerna var återigen högre än planerat och vi är väl positionerade för att nå downstreamsegmentets mål för året,” säger Arsen Idrisov, verkställande direktör, Alliance Oil Company.

För ytterligare information:
Arsen Idrisov, VD, Alliance Oil Company Ltd., tel. +7 (495) 777 18 08
Eric Forss, Styrelseordförande, Alliance Oil Company Ltd., tel (08) 611 49 90

Besök även: www.allianceoilco.com

Alliance Oil Company Ltd är ett ledande självständigt oljeföretag med en vertikalt integrerad verksamhet i Ryssland och Kazakstan. Alliance Oil Company har idag bevisade och sannolika oljereserver om 638 miljoner fat och downstreamverksamhet som inkluderar raffinaderiet i Khabarovsk och ett ledande nätverk av bensinstationer och oljeproduktsdepåer i ryska Fjärran Östern. Bolagets depåbevis handlas på NASDAQ OMX Nordic under symbolen AOIL.