Ændring af Outlook 2011

I halvårsregnskabet 2011 oplyste BankNordik, at der forventes et koncernresultat før skat, kursreguleringer og sektoromkostninger i andet halvår 2011 på DKK 70-100 mio. Yderligere oplystes, at som en følge af opkøbet af aktiviteter fra Amagerbanken af 2011 A/S ville BankNordik have engangsomkostninger på omkring DKK 50 mio.

BankNordik forventer nu, at skulle udgiftsføre DKK 45 mio. i yderligere engangsomkostningerne i forbindelse med opkøbet og integrationen af aktiviteter fra Amagerbanken af 2011 A/S. Omkring DKK 25 mio. af disse yderligere omkostninger skyldes primært forventede øgede omkostninger grundet en udskydelse af konvertering af de erhvervede aktiviteter fra Amagerbanken af 2011 A/S’ IT-platform til BankNordiks IT-platform. IT-konverteringen forventes nu at ske i begyndelse af 2012. De resterende DKK 20 mio. er direkte omkostninger i forbindelse med IT-konverteringen. BankNordik havde oprindeligt påtænkt at aktivere dette beløb, men vælger nu at udgiftsføre beløbet.

BankNordiks ordinære drift forventes dog at være bedre end sidste år, og fuldt så godt som forventet i BankNordiks oprindelige outlook 2011. Koncernresultatet 2011 før skat, kursreguleringer og sektoromkostninger i andet halvår 2011 nedjusteres derfor alene til DKK 50-80 mio.

BankNordiks outlook for 2011 er herefter:

• Koncernresultatet før skat, kursreguleringer og sektoromkostninger i andet halvår 2011 på DKK 50-80 mio.
  • Nettorente- og gebyrindtægter stiger med 10-20 % i forhold til 2010
  • Nettoforsikringsindtægter på samme niveau som 2010
  • Personale- og administrationsomkostninger, afskrivninger og andre udgifter stiger med 50-55 % i forhold til 2010
  • Nedskrivninger på udlån og hensættelser på garantier på DKK 50-100 mio.

I forbindelse med offentliggørelse af BankNordiks resultat for tredje kvartal 2011 vil blive fremlagt outlook 2012.

Yderligere information

Janus Petersen, adm. direktør, og Árni Ellefsen, økonomidirektør, tlf. +298 330 330.