Kopy Goldfields: Kommunike' från extra bolagsstämma i Kopy Goldfields, 17 oktober 2011

Riktad nyemission, Del II, till Eldorado Gold Corp. Extra bolagsstämman beslutade att godkänna styrelsens förslag till beslut om emission av 1.000.000 aktier, med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt. Villkoren i korthet:

· Emissionen omfattar utgivande av högst 1.000.000 nya aktier.
· Denna Del 2 av emissionen innebär en utspädning av aktieägandet om cirka 12,01 procent.
· Teckningskursen är 12.00 kr per aktie. Aktierna betalas med totalt högst 12.000.000 kr. Teckningskursen för de nya aktierna motsvarar ett av styrelsen bedömt marknadsvärde.
· Eldorado Gold Corp. ska äga rätt att teckna de nya aktierna.
· Teckning av aktierna ska ske senast den 15 november 2011. Styrelsen ska äga rätt att förlänga teckningstiden.
· För tecknade aktier ska kontant betalning erläggas i enlighet med instruktion på teckningslistan, senast den 15 november 2011. Styrelsen äger rätt att förlänga betalningstiden.

Skälet till avvikelsen från aktieägarnas företrädesrätt är att inbringa kapital till bolagets fortsatta verksamhet och i samband därmed öka spridningen av bolagets aktier och då även förstärka ägarkretsen med aktieägare som besitter en stor erfarenhet av branschen. Avvikelsen från aktieägarnas företrädesrätt uppvägs av att nu tillkommande aktieägare har för avsikt att involveras i bolagets verksamhet vilket kommer att bidra till en fortsatt positiv utveckling för bolaget och vara till gagn för nuvarande aktieägare.

Förlängning av incitamentsprogram 2011/2013
Extra bolagsstämman beslutade att förlänga den överlåtelseperiod avseende 110,448 teckningsoptioner - som i EGM:s beslut under avsnitt b), avseende villkor för överlåtelse, punkten 4, fastställts till perioden från och med den 1 september 2011 till och med den 30 september 2011 - intill dess att nämnda tjänster tillträtts men senast till och med årsstämman 2012. Med undantag för den förlängda överlåtelseperioden avseende de högst 27 612 teckningsoptioner vardera som ska erbjudas nyrekryterad CFO respektive VP IR, VP Exploration och Chief Geologist, kommer Incitamentsprogrammet kvarstå oförändrat i sin helhet avseende dessa positioner.

Detta innebär bl.a. att teckningsoptionerna ska förvärvas till marknadspris beräknat enligt Black & Scholes utifrån aktiekurs och övriga marknadsförhållanden som råder vid tidpunkten för respektive överlåtelse. Eftersom även dessa teckningsoptioner ska förvärvas till marknadspris, och dessutom utan kontantbonus, bedöms inte bolagsstämmans beslut om förlängning av överlåtelseperioden i sig medföra några kostnader utöver vad som angivits i EGM:s beslut.

Besluten var i enlighet med styrelsens beslut respektive förslag vilka finns tillgängliga på bolagets webbplats, www.kopygoldfields.com/corporate/.

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Kopy Goldfields AB (publ) ska offentliggöra enligt gällande regelverk. Informationen lämnades för offentliggörande den 17oktober 2011 klockan 16.30.

For the complete press release including tables, images and maps see attached document.
För pressmeddelande i sin helhet på svenska se bifogat dokument.

För mer information, vänligen kontakta:
Mikhail Damrin, CEO, +7 916 808 12 17
Kjell Carlsson, Chairman of the Board, +46 70 588 21 49
Anna Sandgren, Vice President IR, +46 709 73 71 31

Följande dokument kan hämtas från beQuoted
Kopy Goldfields Kommuniké från extra bolagsstämma (Svenska).pdf
Kopy Goldfields Report from extraordinary shareholders' meeting (English).pdf

Mer information från beQuoted
Nyhetssida Kopy Goldfields (Swedish)

Om Kopy Goldfields
Kopy Goldfields AB (publ), listat på NASDAQ OMX First North i Stockholm, är ett guldprospekterings- och produktionsbolag i ett av världens främsta guldmineralområden, Lena Goldfields, Bodaibo, Ryssland. Bolaget innehar till 100% sju berggrundslicenser för både prospektering och produktion. Det långsiktiga målet är att utveckla ett guldprospekterings- och produktionsbolag med guldmineraltillgångar på 5 Moz för att stödja årlig guldproduktion på 0,2 Moz.

Kopy Goldfields påbörjade från och med 3 juni 2011 sin rapportering av mineraltillgångar och malmreserver enligt JORC-koden. SRK Consulting, Reno-kontoret i USA, verkar som konsult och beräknar samt godkänner mineraltillgångarna enligt JORC-koden med kvalificerade konsulten Jeff Volk, Msc, CPG, FA usIMM som oberoende part. Kopy Goldfields tillämpar International Financial Reporting Standards (IFRS), som godkänts av EU. Mangold Fondkommission verkar som Certified Adviser och likviditetsgarant, tel: 08-503 015 50.

Om aktien
Ticker: KOPY
www.nasdaqomxnordic.com/firstnorth/
Utestående aktier: 8.327.193