Kellonsoittoseremonia New Yorkissa Helsingin designpääkaupunkivuoden 2012 lähestymisen merkiksi

Helsingissä 21. lokakuuta 2011 – NASDAQ OMX Helsingillä on kunnia ilmoittaa, että Tasavallan presidentti Tarja Halonen soittaa tänään päätöskelloa NASDAQ-markkinapaikalla New Yorkissa. Seremonia on samalla merkki Helsingin designpääkaupunkivuosi 2012 alkamisen lähestymisestä, ja tilaisuus järjestetään yhteistyössä Helsingin designpääkaupunkiprojektin kanssa.

Innovaatio on NASDAQ OMX:n toiminnan perusta. Monet maailman innovatiivisimmasta yrityksistä, joille uudistuksellinen muotoilu on ollut toiminnan yksi peruspilareista, on listattu NASDAQ OMX:n markkinapaikoilla.

Suomella on vahvat perinteet innovaatiossa ja muotoilussa, ja Suomessa on monta maailmankuulua suunnittelijaa ja muotoiluyritystä. Suomessa on myös useita yrityksiä, joiden teollinen muotoilu on tehnyt niiden tuotteista maailmanjohtavia. NASDAQ OMX on ylpeä siitä, että monet näistä yrityksistä on listattu NASDAQ OMX:n markkinapaikoilla.

Maailman designpääkaupungiksi (The World Design Capital™,WDC) valitaan yksi kaupunki maailmassa joka toinen vuosi. Nimityksellä halutaan antaa tunnustusta niille kaupungeille, joille muotoilu on ollut tapa uudistaa itseään ja kehittää sosiaalista, kulttuurillista ja taloudellista ympäristöä.

World Design Capital -hankkeen toteuttamisesta ja oikeuksien hallinnasta vastaa Kansainvälinen designsäätiö ( ICSID). Aiemmat designpääkaupungit olivat Italian Torino vuonna 2008 ja Etelä-Korean Soul vuonna 2010.

Helsinki, Espoo, Vantaa, Kauniainen ja Lahti muodostavat yhdessä vuoden 2012 maailman designpääkaupungin. Teema on Avoin Helsinki – Design osana elämää. Teema kertoo muotoilun uudesta roolista: käyttäjien tarpeiden huomioimisesta ja designin mahdollisuuksista myös palvelujen ja järjestelmien kehittämisessä.

NASDAQ OMX toivottaa Tasavallan presidentti Tarja Halosen lämpimästi tervetulleeksi markkinapaikallemme ja toivottaa samalla Helsingin designpääkaupunkivuodelle 2012 suurta menestystä.

Klo 22.47 Suomen aikaa alkavaa tapahtumaa voi seurata suorana lähetyksenä Nasdaqin verkkosivujen kautta osoitteessa www.nasdaq.com/about/marketsitetowervideo.asx.

Jälkikäteen tilaisuuden nauhoite saatavilla:

- # -

NASDAQ OMX

NASDAQ OMX Group, Inc. on maailman suurin pörssitoimintaa harjoittava yhtiö. Se tarjoaa kaupankäynti-, pörssiteknologia- ja listauspalveluja kuudella mantereella, ja sen listoilla on yli 3 500 yhtiötä. NASDAQ OMX tarjoaa yrityksille ympäri maailmaa monipuolisia pääoman hankintamahdollisuuksia, mukaan lukien sen Yhdysvaltain listautumismarkkinat, NASDAQ OMX Nordic, NASDAQ OMX Baltic, NASDAQ OMX First North ja U.S. 144A –sektori. NASDAQ OMX:ssä käydään kauppaa monilla eri pääomaluokilla kuten osakkeilla, johdannaisilla, velkainstrumenteilla, hyödykkeillä, strukturoiduilla tuotteilla ja ETF:illä. NASDAQ OMX:n teknologia tukee yli 70 pörssin, selvitysorganisaation ja arvopaperikeskuksen toimintaa yli 50 maassa. NASDAQ OMX Nordic ja NASDAQ OMX Baltic eivät ole juridisia yksikköjä, vaan termi kuvaa NASDAQ OMX –konsernin yhteistä tarjontaa Helsingissä, Kööpenhaminassa, Tukholmassa, Islannissa, Riiassa ja Vilnassa. Lisätietoa NASDAQ OMX:stä löytyy osoitteesta http://www.nasdaqomx.com. NASDAQ OMX:ä voi seurata myös Facebookissa (http://www.facebook.com/nasdaqomx) ja Twitterissä (http://www.twitter.com/nasdaqomx).

Cautionary Note Regarding Forward-Looking Statements

The matters described herein contain forward-looking statements that are made under the Safe Harbor provisions of the Private Securities Litigation Reform Act of 1995. These statements include, but are not limited to, statements about NASDAQ OMX's products and offerings. We caution that these statements are not guarantees of future performance. Actual results may differ materially from those expressed or implied in the forward-looking statements. Forward-looking statements involve a number of risks, uncertainties or other factors beyond NASDAQ OMX's control. These factors include, but are not limited to factors detailed in NASDAQ OMX's annual report on Form 10-K, and periodic reports filed with the U.S. Securities and Exchange Commission. We undertake no obligation to release any revisions to any forward-looking statements.

- # -

Lisätietoja: