Exiqon validerer blodplasma-baseret miRNA PCR test til tidlig opdagelse af tyk- og endetarmskræft

Exiqon A/S (NASDAQ OMX Copenhagen: “EXQ”) offentliggjorde i dag selskabets præsentation af data på 2011 EORTC-NCI-ASCO mødet i Bruxelles, der udgør en foreløbig validering af Exiqons blodplasma-baserede miRNA PCR test til tidlig opdagelse af tyk- og endetarmskræft, og de tilhørende kriterier for kvalitetskontrol af de multicenter-blodprøver, der anvendes til udvikling af testen.

Den validerede miRNA signatur opnår en sensitivitet på 82% for opdagelse af kræft ved en specificitet på 89% med et område under ROC-kurven på 0,87. I tillæg til forbedret sensitivitet (tidligere opnåede data for sensitivitet var 75%) og specificitet (tidligere opnåede data for specificitet var 80%), er den validerede miRNA signatur simpel og robust nok til, at det er muligt at udvikle et PCR Kit til tidlig opdagelse af tyk- og endetarmskræft.

Yderligere studier er i gang for at kunne afslutte den retrospektive validering ved årets udgang, og data forventes klar til publicering sidst i Q1 2012. Exiqon forventer at påbegynde et nyt stort prospektivt valideringsstudie baseret på adskillige tusinde personer i begyndelsen af 2012.

“Disse første data validerer, at en simpel og robust miRNA biomarkørprofil kan identificeres på grundlag af blodplasma udtaget under standard kliniske forhold. Det er et stort gennembrud for Exiqon. Vi har udviklet vores miRCURY LNA™ Universal RT microRNA PCR system til hurtig og robust miRNA-profilering af blodprøver, og vi kan nu demonstrere, hvordan denne platform kan anvendes til at adressere et stort udækket diagnostisk behov. Teknologien og procedurerne kan anvendes ikke kun til tidlig opdagelse af tyk- og endetarmskræft men også til andre diagnostiske applikationer inden for onkologi såvel som andre sygdomsindikationer” siger Lars Kongsbak, administrerende direktør i Exiqon.

Exiqon samarbejder med 7 danske hospitaler, der indsamler op til 10.000 blodprøver fra personer, der også får foretaget en koloskopi, for at udvikle en molekylær diagnostisk test baseret på miRNA-profilering af blodplasma til tidlig opdagelse af tyk- og endetarmskræft (tarmkræft). De data, der offentliggøres i dag er baseret på 325 blodprøver fra 7 hospitaler, hvoraf kun prøver fra 5 hospitaler levede op til de etablerede kriterier for kvalitetskontrol, hvilket resulterede i 156 prøver til brug for den foreløbige validering. De etablerede kvalitetskontrolprocedurer gjorde det muligt at identificere et uforholdsmæssigt stort antal prøver fra to hospitaler, der ikke levede op til kvalitetskontrolkravene, og dette demonstrerer relevansen og tilstrækkeligheden af proceduren, der adresserer udfordringen med hæmolyse (lyseringen af røde blodlegemer) af blodprøver, som kan kompromittere en præcis diagnose.

Exiqons PCR system behøver blot bruge 100 µl plasma udtaget under standard kliniske forhold, og en test kan gennemføres på få timer, inklusiv proceduren for kvalitetskontrol af prøvemateriale.

Den etablerede miRNA biomarkørsignatur og tilhørende kvalitetskontrolprocedurer er genstand for separate patentansøgninger.

For yderligere information henvises til: http://www.eortc.be/seminar/enasco2011/default.htm

Se den fulde meddelelse i vedhæftede PDF-fil.

Yderligere information:
Lars Kongsbak, administrerende direktør, tlf. +45 4566 0888