DPTG indgiver ekstra erstatningskrav på DKK 280 mio.

København, 2011-11-01 11:27 CET (GLOBE NEWSWIRE) -- Den 31. oktober, 2011 indgav DPTG et ekstra krav om erstatning som følge af, at TPSA ikke har levet op til afgørelsen for fase 1 (perioden 1994 til medio 2004), der blev afgivet af voldgiftsdomstolen den 3. september 2011.

Fase 1 afgørelsen krævede, at TPSA skulle betale omkring DKK 2,9 mia. til DPTG inden for 14 dage. TPSA levede ikke op til denne kontraktlige forpligtelse og har stadig ikke betalt det skyldige beløb til DPTG. DPTG’s ekstra krav er baseret på det tab, DPTG har lidt som resultat af TPSA’s manglende betaling. Kravet er beregnet med udgangspunkt i DPTG’s kapitalomkostninger (benævnt WACC) på 9,5% og de tilskrevne renter er beregnet med udgangspunkt i den i Østrig lovbestemte rente. Sammenlagt kræver DPTG DKK 280 mio. i erstatning, hvilket dækker perioden 17. september 2010 til 31. oktober 2011. DPTG’s krav om erstatning vil løbende blive opdateret, så længe TPSA undlader at leve op til afgørelsen for fase 1.

Baggrund
GN Store Nord er fortsat involveret i en voldgiftssag mod Telekomunikacja Polska S.A. (TPSA) via sin ejerandel på 75% i DPTG I/S. Sagen vedrører fastsættelsen af den mængde trafik, der er overført via det fiberoptiske NSL-telekommunikationssystem i Polen. DPTG er berettiget til 14,8% af overskuddet fra NSL for perioden 1994-2009. Vold-giftsdomstolen har sæde i Wien i Østrig.

Voldgiftssagen mod TPSA blev indledt af DPTG i 2001, da TPSA undlod at redegøre for al trafik på NSL, der var påkrævet for at kunne udregne DPTG’s andel af omsætningen genereret på NSL. Den 3. september 2010 tildelte voldgiftsdomstolen DPTG DKK 2,9 mia. for perioden 1994 til medio 2004 (fase 1). På trods af, at afgørelsen er endelig og juridisk bindende, betalte TPSA ikke beløbet inden for den af voldgiftsdomstolens fastsatte frist på 14 dage og betalingen er fortsat udestående. Der bliver tilskrevet strafrenter på 6% p.a., indtil betalingen er modtaget.

For yderligere oplysninger, kontakt venligst:

Mikkel Danvold
VP IR & Kommunikation