Asuntorakentaminen nosti SRV:n liikevaihtoa sekä tilauskannan ennätystasolle

Espoo, Suomi, 2011-11-02 07:30 CET (GLOBE NEWSWIRE) -- Lehdistötiedote
2.11.2011

SRV:n liikevaihto nousi tammi-syyskuussa 24 prosenttia runsaaseen 400 miljoonaan euroon. Liikevoitto oli vajaat miljoona euroa ja tulos ennen veroja 1,6 miljoonaa euroa tappiolla. Liikevaihto nousi kasvaneen kotimaan asuntorakentamisen ansiosta. Liikevoiton lasku johtui pääosin urakkapainotteisen toimitilarakentamisen heikosta katetasosta sekä rakentamisen kustannusten noususta. Myös kansainvälisen liiketoiminnan tappiollisuus sekä kasvaneet hankekehityskustannukset heikensivät kannattavuutta. Tilauskanta kasvoi kaikkien aikojen ennätykseen, 862 miljoonaan euroon.

”Nostimme liikevaihtoamme sekä alkuvuonna että kolmannella kvartaalilla merkittävästi. Valitettavasti volyymin kasvu ei ole näkynyt samassa suhteessa kannattavuudessamme. Kannattavuusrakenteemme parantamiseksi lisäämme omaperusteisten hankkeiden osuutta liiketoiminnassamme. Meillä on Suomessa ja Venäjällä useita mittavia kehityshankkeita, jotka ovat jo lähteneet tai lähtevät lähitulevaisuudessa liikkeelle. Näistä elokuussa käynnistynyt Kalasataman keskus -hanke yksistään tuo tällä vuosikymmenellä miljardiliikevaihdon”, SRV:n toimitusjohtaja Jukka Hienonen sanoo.

Kotimaan liiketoiminnan liikevoitto oli tammi-syyskuussa kymmenen miljoonaa euroa. Liiketoiminta-alue koostuu pääosin asunto- ja toimitilarakentamisesta. Kotimaan tilauskanta on noussut ennätykselliseen 746 miljoonaan euroon nimenomaan SRV:n vahvan asuntotuotannon ansiosta. Tänä vuonna valmistuvasta noin 600 asunnon omaperusteisesta tuotannosta valtaosa valmistuu ja tuloutuu viimeisellä neljänneksellä.

”Ennätykselliset 2 500 rakenteilla olevaa asuntoa nostavat SRV:n yhdeksi pääkaupunkiseudun kärkirakentajaksi. Tuotannostamme 85 prosenttia on jo myyty. Olemme myös yksi pääkaupunkiseudun merkittävimmistä vuokra-asuntorakentajista. Kaksi kolmasosaa asuntotuotannostamme rakennamme asuntovuokrayhtiöille ja muille rakennuttajille”, Hienonen toteaa.

Venäjälle painottuva kansainvälinen liiketoiminta oli alkuvuonna vajaat kuusi miljoonaa euroa tappiollinen. Pietariin rakennettava Pearl Plaza -kauppakeskus sai rakennusluvan syyskuussa ja rakennustyöt käynnistyivät laajamittaisesti. Hankkeen ansiosta kansainvälisen liiketoiminnan liikevaihto tuplaantui runsaaseen 20 miljoonaan euroon. Kansainvälisen liiketoiminnan tilauskanta on noussut edellisvuoden 23 miljoonasta eurosta 117 miljoonaan euroon.

”Tämän hetken heikosta kannattavuudesta huolimatta Venäjä on kotimaan ohella keskeisin kasvualueemme. Yhteistyö kiinalaisen sijoitusyhtiön kanssa on edennyt kauppakeskushankkeessa erinomaisesti. Kasvattaaksemme Venäjän hankekehityksemme rahoituspotentiaalia perustimme syyskuussa yhdessä suomalaisten instituutioiden kanssa Venäjälle sijoittavan Russia Invest -yhtiön. Aiemmin perustettu VTBC-rahasto on tehnyt sopimuksen ensimmäisen kohteen ostamisesta Moskovassa.”

SRV:n koko vuoden tuloksen arvioidaan ylittävän edellisvuoden tason, mikä oli hieman alle kahdeksan miljoonaa euroa. Viimeisen neljänneksen liikevaihdon arvioidaan tulosohjauksen mukaisesti yltävän 250 miljoonaan euroon ja tuloksen ennen veroja olevan yli kymmenen miljoonaa euroa.

SRV Yhtiöt Oyj
Viestintä

Lehdistö- ja analyytikkotilaisuus 2.11.2011 klo 10.30 Scandic Simonkenttä/Paviljonki, Simonkatu 9, Helsinki.

Osavuosikatsaus kokonaisuudessaan www.srv.fi