Konecranes levererar världens största Goliath portalkran till brasilianskt skeppsvarv

Konecranes fick i oktober 2011 en viktig beställning på en Goliath portalkran från det brasilianska skeppsvarvet Ecovix-Engevix Construcões Oceanicas S.A. (“Ecovix-Engevix”). Skeppsvarvet, som är baserat i staden Rio Grande do Sul, bygger borrningsfartyg för olje- och gasindustrin. Goliath portalkranen, som genom kombinationen lyftkapacitet och spännvidd är världens största Goliath portalkran, kommer att levereras till Rio Grande do Sul i oktober 2012. Partnerna har kommit överens om att inte offentliggöra beställningens värde, men värdet på liknande leveranser är normalt tiotals miljoner euro.

Den beställda stora Goliath portalkranen kommer märkbart att öka produktiviteten i skeppsvarvet. Med en lyftkapacitet på imponerande 2 000 ton och en spännvidd på 210 meter, kommer kranen att kunna hantera märkbart större fartygsdelar och därför kommer fartygens tid i torrdocka att vara kortare.

“Vi är mycket stolta över vårt starka förhållande till Ecovix-Engevix”, säger Jussi Rautiainen, chef för skeppsvarvskranar. ”Vi vill också i framtiden vara kända som en långsiktig partner för världens ledande skeppsvarv”.

Ytterligare information:
Press:
Jussi Rautiainen, chef för skeppsvarvskranar
E-post: jussi.rautiainen@konecranes.com eller tfn +358 20 427 2616

Investerare och analytiker:
Miikka Kinnunen, direktör, investerarrelationer
E-post: miikka.kinnunen@konecranes.com eller tfn +358 20 427 2050

Detta pressmeddelande med foto finns på vår webbsida www.konecranes.com.

Konecranes är en världsledande koncern av lyftverksamheter, med ett brett kundregister som innefattar verkstads- och processindustrier, skeppsvarv, hamnar och terminaler. Konecranes levererar produktivitetshöjande lösningar och service för lyftutrustning och verktygsmaskiner av varje fabrikat. År 2010 omsatte koncernen 1 546 miljoner euro. Koncernen har 11 400 anställda på över 578 orter i 46 länder. Konecranes är noterat på NASDAQ OMX Helsinki (symbol: KCR1V).

Goliath portalkranen för Ecovix-Engevix Construcoes Oceanicas S.A. kommer märkbart att öka skeppsvarvets kapacitet för hantering av skeppsdelar.