NEO INDUSTRIAL OYJ:N OSAVUOSIKATSAUS TAMMI-SYYSKUULTA 2011

Helsinki, Suomi, 2011-11-10 13:01 CET (GLOBE NEWSWIRE) -- Neo Industrial Oyj                                        PÖRSSITIEDOTE                                        10.11.2011 klo 14.00

NEO INDUSTRIAL OYJ:N OSAVUOSIKATSAUS TAMMI-SYYSKUULTA 2011

Vertailuluvuissa edellisvuoden vastaavan ajanjakson tieto, ellei toisin ilmoiteta.

KESKEISTÄ TAMMI-SYYSKUUSSA 2011

- Konsernin liikevaihto oli 95,2 (59,7) miljoonaa euroa.

- Liiketappio -12,1 (-3,9) miljoonaa euroa pääasiassa Viskoosikuidut-toimialasta johtuen.

- Kaapelitoimialalla merkittävää liikevaihdon kasvua; 78,3 (59,7) miljoonaa euroa.

- Kaapelitoimialan liiketappio edellisvuotisen tasolla; -2,4 (-2,7) miljoonaa euroa.

- Viskoosikuidut-toimialan liikevaihto oli 16,9 miljoonaa euroa.

- Viskoosikuidut-toimialan tappio oli -8,9 miljoonaa euroa.

- Pientaloteollisuus-toimialan liikevaihto oli 67,4 (79,1) miljoonaa euroa, tulos tappiolla.

KESKEISTÄ HEINÄ-SYYSKUUSSA 2011

- Konsernin liikevaihto oli 27,4 (20,6) miljoonaa euroa.

- Liiketappio -2,9 (0,1) miljoonaa euroa.

- Kaapelitoimialan liikevaihto oli 25,4 (20,6) miljoona euroa.

- Kaapelitoimialan kannattavuus heikkeni; -1,5 (0,7) miljoonaa euroa.

- Kaapelimyynti kasvoi Suomessa ja Baltiassa.

- Viskoosikuidut-toimialan liikevaihto oli 1,9 miljoonaa euroa; tehdas seisokissa lähes koko neljänneksen.

- Viskoosikuidut-toimialan tappio -1,1 miljoonaa euroa.

- Pientaloteollisuus-toimialan liikevaihto oli 17,1 (32,5) miljoonaa euroa, tulos tappiolla.

Toimitusjohtaja Markku E. Rentto:

- Vuoden kolmas neljännes oli kokonaisuutena haastava. Kaapelitoimiala kasvatti liikevaihtoaan merkittävästi ja sen operatiivinen kannattavuus parani, mutta kokonaiskannattavuus heikkeni metallien hinnanlaskun vaikutuksesta ja katsauskaudella sattuneen konerikon vuoksi. Konerikko on korjattu, ja metallien hintojen noustessa uskomme kannattavaan loppuvuoteen, jota lokakuun hyvä tulos osoittaa.

Viskoosikuidut-toimialaan kuuluva Avilon ajautui heinäkuussa markkinatilanteesta johtuvaan, edelleen jatkuvaan tuotannonrajoitusseisokkiin, mikä näkyy toimialan liikevaihdossa ja kannattavuudessa. Markkinatilanteesta juontuvat vaikeudet johtivat alkusyksystä niin kireään maksuvalmiustilanteeseen, että Avilon hakeutui syyskuussa yrityssaneeraukseen turvatakseen pitkän aikavälin toimintaedellytyksensä. Avilon hyväksyttiin saneeraukseen lokakuun alussa, ja saneeraussuunnitelma on työn alla.

Haasteista huolimatta Viskoosikuidut-toimialalla on jatkettu hyvää työtä tulevaisuutta varten ja edetty muun muassa teknologialisenssien myyntineuvotteluissa. Avilonin erikoistuotteiden näkymät vaikuttavat hyviltä, ja niiden tuotanto käynnistetään heti, kun toiminnan käynnistämisen muut edellytykset on saatu varmistettua.

Pientaloteollisuus-toimialan muodostavan osakkuusyhtiömme Finndomon myynti oli alkuvuoden tavoin edellisvuotista vähäisempää. Kuluttajien luottamuksen parantuessa alhainen korkotaso ja suotuisa kustannuskehitys luovat kuitenkin otollisen pohjan valmistalomyynnille. Yhtiön uudella johdolla on hyviä liiketoiminnan ja asiakaspalvelun kehityshankkeita, jotka parantavat Finndomon tarjoomaa entisestään.

AVAINLUKUJA

7-9/2011

7-9/2010

1-9/2011

1-9/2010

Liikevaihto, milj. euroa josta 27,4 20,6 95,2 59,7
- Kaapelitoimiala 25,4 20,6 78,3 59,7
- Viskoosikuidut 1,9 0,0 16,9 0,0
- Muut toiminnot ja eliminoinnit 0,0 0,0 0,0 0,0
Liikevoitto/-tappio, milj. euroa josta -2,9 0,1 -12,1 -3,9
- Kaapelitoimiala -1,5 0,7 -2,4 -2,7
- Viskoosikuidut -1,1 -0,3 -8,9 -0,3
- Muut toiminnot ja eliminoinnit -0,3 -0,3 -0,8 -0,9
Tilikauden tulos, milj. euroa -4,7 -0,7 -16,3 -4,3
Tulos/osake, euroa -0,64 -0,08 -2,56 -0,69
Sijoitetun pääoman tuotto, % (ROI)     -19,8 -3,8
Omavaraisuusaste, %     21,3 38,7

LIIKEVAIHTO, TULOS, TASE JA RAHOITUS

Neo Industrial -konsernin liikevaihto oli tammi-syyskuussa 95,2 (59,7) miljoonaa euroa. Katsauskausi oli tappiollinen, -12,1 (-3,9) miljoonaa euroa. Merkittävin syy tappiolliseen tulokseen on Viskoosikuidut-toimialan käynnistäminen alkuvuonna sekä toimialan markkinoista johtuneet vaikeudet.

Viskoosikuidut-segmentin liikevaihto oli tammi-syyskuussa 16,9 miljoonaa euroa. Toimialan liiketappio oli -8,9 miljoonaa euroa.

Kaapelitoimialan liikevaihto nousi katsauskaudella huomattavasti edellisvuotisesta 78,3 (59,7) miljoonaan euroon. Toimialan liiketappio oli edellisvuotisen tasolla, -2,4 (-2,7) miljoonaa euroa.

Pientaloteollisuus-segmentin liikevaihto (67,4 miljoonaa euroa tammi-syyskuussa) ei sisälly konsernin liikevaihtolukuun, mutta se kerrotaan toimialakatsauksessa. Segmentti on raportoitu toukokuusta 2010 alkaen, joten vuoden 2010 vertailulukuja ei raportoida vielä vuonna 2011. Neo Industrialin osuus Pientaloteollisuus-segmentin muodostavan Finndomo-konsernin tuloksesta raportoidaan tuloslaskelmassa rivillä Osuus osakkuusyritysten tuloksesta.

Taseen loppusumma oli katsauskauden päättyessä 119,8 (105,5) miljoonaa euroa. Neo Industrialin maksuvalmiustilanne on ollut koko kauden kireä Viskoosikuidut-toimialan tuotannon käynnistämisen, siihen liittyvien rahoitusjärjestelyjen monimuotoisuuden ja alan markkinaheilahtelujen sekä Kaapelitoimialan käyttämien raaka-aineiden hintojen voimakkaan nousun vuoksi.

Reka Kaapelilla on käytössään käyttöpääoman rahoitusta varten 6,0 miljoonan euron shekkitililimiitti sekä 9,5 miljoonan euron factoring-limiitti ja 3,5 miljoonan euron myyntisaatavien myyntilimiitti. Yhtiön shekkitililimiitistä oli 30.9.2011 käyttämättä 0,1 miljoonaa euroa. Factoring-limiitistä oli käyttämättä 1,0 miljoonaa euroa ja myyntisaatavien myyntilimiitistä 1,4 miljoonaa euroa. Avilonin shekkitililimiittiä oli 30.9.2011käytössä 2,2 miljoonaa euroa ja factoring-limiittiä 1,7 miljoonaa euroa. Shekkitililimiitti ja factoring-limiitti päättyivät velkasaneerauksen takia.

Tämä tilintarkastamaton osavuosikatsaus on laadittu IAS 34:n osavuosikatsausta koskevien vaatimusten mukaisesti. Osavuosikatsauksessa on sovellettu samoja laadintaperiaatteita kuin tilinpäätöksessä 2010. Konserni otti katsauskaudella käyttöön uuden laskentaperiaatteen koskien Avilon Oy:n päästöoikeuksien käsittelyä. Saadut päästöoikeudet kirjataan aineettomiksi hyödykkeiksi ja tuloennakoiksi. Päästöoikeuksien käsittelystä kerrotaan lisää osavuosikatsauksen laadintaperiaatteissa.

MERKITTÄVÄT TAPAHTUMAT KATSAUSKAUDELLA

Kaapelitoimiala

Toimialan liikevaihto tammi-syyskuussa oli 78,3 (59,7) miljoonaa euroa, kasvua 31 prosenttia. Toimiala oli tappiollinen, -2,4 (-2,7) miljoonaa euroa. Kolmannen neljänneksen liikevaihto oli 25,4 (20,6) ja tappio -1,5 (0,7 miljoonaa euroa). Kolmannen neljänneksen kannattavuutta heikensi pääasiassa metallien hinnanlasku, joka vaikutti suoraan avointen metallijohdannaisten markkina-arvoon. Lisäksi Reka Kaapelin Keuruun tehtaalla sattunut kuparilanganvetokoneen rikkoutuminen söi toimialan kannattavuutta. Kuparilankaa sekä Keuruun että muihin tehtaisiin toimittavan yksikön neljä viikkoa kestänyt konerikko aiheutti myynnin menetystä ja toimitusviivästyksiä kaikissa Suomen tehtaissa. Toimitusvaikeudet jatkuvat osin myös kuluvalle neljännekselle. Reka Kaapeli on arvioinut Keuruun konerikon johdosta haettavan keskeytysvakuutuskorvauksen n. 0,8 miljoonan euron suuruiseksi. Vakuutuskorvaus on tuloutettu perustuen mainittuun arvioon.

Kaapelitoimialan kasvu taittui vuoden kolmannella neljänneksellä, mutta Reka Kaapelin myynti kasvoi, ja kaikkien Reka Kaapelin Suomen tehtaiden volyymit kasvoivat edellisvuotisesta. Kysyntä oli vireää erityisesti Suomessa sekä tukkureiden että urakoitsijoiden taholta. Muissa Pohjoismaissa myynti ei kehittynyt tavoitteiden mukaisesti. Baltian alueen myynti jatkui toisen neljänneksen tapaan hyvänä. Katsauskauden lopussa yhtiön tarjous- ja tilauskanta olivat hyvällä tasolla, mutta konerikolla on edelleen vaikutusta toimitusvarmuuteen.

Kolmas vuosineljännes on Venäjän kaapelimarkkinoilla perinteisesti hiljaisin kausi. Kaapelitoimialan Venäjän yksiköiden markkinatilanne pysyi toisen neljänneksen tapaan heikkona. Kilpailutilanne jatkui tiukkana ja voimakaapeleiden hintataso oli matala. Neljännes oli Kaapelitoimialan Venäjän yksiköille tappiollinen, mutta vuoden viimeisestä neljänneksestä odotetaan jälleen kannattavaa.

Raaka-ainehinnat jatkoivat volatiileina kolmannella neljänneksellä. Reka Kaapeli pyrkii hallitsemaan hintavolatiliteettia suojauksilla ja käyttöpääoman hyvällä hallinnalla. Metalliraaka-aineiden saatavuus on ollut hyvää, mutta muoviraaka-aineiden saatavuus on ollut paikoin haastavaa.

Toimialaan kuuluvan osakkuusyhtiön, tietoliikenne- ja valokaapeleita valmistavan Nestor Cables Oy:n tammi-syyskuun liikevaihto oli 24,1 (22,5) miljoonaa euroa. Katsauskauden tulos jäi tappiolliseksi. Rahoitusmarkkinoiden epävarmuus on vaikuttanut asiakkaiden investointipäätöksiin, ja kaapeliprojekteja on siirretty vuodelle 2012.

Viskoosikuidut

Viskoosikuidut-toimialan liikevaihto oli tammi-syyskuussa 16,9 miljoonaa euroa. Toiminta oli -8,9 (-0,3) miljoonaa euroa tappiolla. Avilon Oy:n tappiollisuuteen ovat katsauskauden aikana vaikuttaneet tehtaan käynnistämiskustannukset, käynnistämisen siirtyminen joulukuulta 2010 tammikuun 2011 puoliväliin, liukosellun saatavuusvaikeudet, niistä johtunut tehtaan alentunut käyttöaste ensimmäisen neljänneksen lopulla, huoltoseisokki huhtikuun alussa sekä markkinatilanteen heikentyminen heinäkuussa ja sitä seurannut tuotannonrajoitusseisokki. Toimialan kolmannen neljänneksen liikevaihto oli 1,9 miljoonaa euroa ja tappio -1,1 (-0,3) miljoonaa euroa.

Avilonin erikoistuotteen, palonsuojaviskoosikuidun, markkinat ovat heikentyneet Yhdysvaltain asuntomarkkinoiden mukana koko katsauskauden ajan, toisin kuin asiakkaat indikoivat vielä ensimmäisellä vuosipuoliskolla. Alkuvuonna Avilon menetti palonsuojakuidun markkinaosuutta liukosellun saatavuusongelmista johtuen. Avilonin toukokuussa lanseeraama nk. PPV-teknologia eli paperisellun konvertointiteknologia ratkaisi raaka-aineongelmat pysyvästi, mutta tuolloin markkinatilanne puolestaan oli jo heikko. Palonsuojakuitumarkkinan hetkellinen heikentyminen olikin pääsyy Avilonin heinäkuussa alkaneeseen tuotannonrajoitusseisokkiin ja yhtiön yrityssaneeraukseen hakeutumiseen syyskuussa.

Avilonin palonsuojakuidun korkean laadun ansiosta asiakkaiden kiinnostus on kuitenkin vahvaa, ja yhtiö on päässyt nopeasti uskottavaksi toimijaksi Yhdysvalloissa. Avilon palveli kolmannen neljänneksen aikana palonsuojakuituasiakkaitaan myymällä varastoa, joka valmistui ennen seisokkia. Tämänhetkinen varasto myytäneen kokonaisuudessaan vuoden loppuun mennessä.

Standardiviskoosikuitujen markkina alkoi toipua elokuun lopussa asiakkaiden varastotasojen laskun myötä. Liukosellun hinta puolestaan näyttää vakiintuneen niin korkealle tasolle, että sitä edullisemman paperisellun käyttö pääraaka-aineena tuo Avilonille selvää kilpailuetua jatkossa.

Paperisellun käytön mahdollistava PPV-teknologia on herättänyt alalla suurta kiinnostusta. Neuvotteluja lisenssien myynnistä käytiin elo-syyskuussa vilkkaasti. Viskoosikuidut-toimialan teknologiaportfolioon kuuluvat PPV-teknologian lisäksi kehitteillä oleva karbamaattiteknologia sekä uudet palonsuojakuitusovellukset. Avilonin näkemys selluloosapohjaisten tekstiilikuitujen uusien valmistusteknologioiden ja erikoistuotteiden kysynnän kasvamisesta on vahvistunut asiakkaiden kiinnostuksen myötä.

Avilonin asema palonsuojakuitumarkkinalla on hyvä, ja Avilonin erikoistuotteet laajenevat jatkossa myös uusille osa-alueille. Avilon ja suomalainen SilverPhasE julkistivat katsauskaudella aiesopimuksensa antimikrobisen viskoosikuidun valmistamisesta. Neo Industrial tiedotti asiasta 22.9.2011.

Valkeakosken tehtaan tuotanto pyritään käynnistämään uudelleen heti, kun sen katsotaan olevan taloudellisesti kannattavaa eli kun erikoistuotteiden riittävä kysyntä sekä rahoitus käynnistämistä varten on varmistettu. Yrityssaneerausmenettelyyn liittyvät suunnitelmat valmistuvat 6.2.2012 mennessä, ja päätös saneerausohjelman valmistumisesta tehdään 30.8.2012. Saneerausmenettely ei ole este tuotannon käynnistämiselle.

Avilonilla oli katsauskaudella päästöoikeuksia, jotka se myi kokonaisuudessaan. Toimenpiteeseen liittyen on katsauskaudella tuloutettu osuus, jota ei ehditä käyttää vuoden 2011 aikana. Käytetyistä päästöoikeuksista on tehty kuluvaraus, ja yhtiön tulee hankkia ainakin osa myymistään päästöoikeuksista myöhemmin takaisin.

Pientaloteollisuus

Pientaloteollisuus-segmentin muodostavan Finndomon liikevaihto oli tammi-syyskuussa 67,4 (79,1) miljoonaa euroa. Liikevaihto laski heinä-syyskuussa edellisvuotisesta ja oli 17,1 (32,5) miljoonaa euroa. Finndomon tulos oli kaikilla neljänneksillä tappiollinen. Vertailuvuoden liikevaihtoluvuissa on mukana Ruotsin liiketoiminnot, joista irtauduttiin katsauskaudella.

Finndomon Ruotsin liiketoimintojen eli Finndomo AB:n yrityssaneeraus toteutettiin ja päättyi kolmannella neljänneksellä. Siihen liittyen Finndomo teki myyntisaatavien alaskirjauksia yhteensä 2,7 miljoonaa euroa. Neo Industrialin osuus kuluksi kirjatusta summasta on omistusosuuden (30,3%) mukainen. Lisäksi Finndomo on realisoinut omistamiaan kiinteistöjä ja tontteja sekä perinyt myyntisaatavia, ja toimenpiteillä on vapautettu pääomaa. Realisointi jatkuu myös kuluvalla neljänneksellä.

Uuden strategiansa mukaisesti Finndomo keskittyy ydinliiketoimintaansa, talopakettivalmistukseen ja myyntiin, Suomessa, Baltiassa ja Venäjällä.

Kuluttajien epävarmuus euroalueen taloudesta heijastui talopakettien kysyntään kolmannella neljänneksellä alkuvuoden tavoin, ja myynti oli koko alalla edellisvuotta vähäisempää.

Kolmannella neljänneksellä yhtiö lisäsi panostustaan asiakaspalveluun ja toimitussisältönsä laajentamiseen, sillä yhä useampi talopakettiasiakas toivoo avaimet käteen –palvelua. Tätä silmällä pitäen Finndomo lanseerasi syksyllä myös uuden huolenpitosopimuskonseptin. Lisäpalvelulla varmistetaan valmistalon hyvä ylläpito, tekninen toimivuus ja asumismukavuus.

Finndomo tarkensi kolmannella neljänneksellä aluerakentamisen konseptiaan. Pääomia ja resursseja sitovan perustajaurakoinnin sijaan Finndomo keskittää jatkossa voimavaransa puuomakotitaloalueiden kehittämiseen ja toimii aluerakentamiskohteissa talopaketti- ja tuoteosatoimittajana.

KATSAUSKAUDEN JÄLKEISET TAPAHTUMAT

Pirkanmaan käräjäoikeus hyväksyi Avilon Oy:n yrityssaneeraushakemuksen 6.10.2011, ja saneeraussuunnitelman laatiminen käynnistyi. Neo Industrial tiedotti asiasta 6.10.2011.

Avilon Oy:n toimitusjohtajaksi nimitettiin Neo Industrial Oyj:n talousjohtajana toimiva Sari Tulander. Heikki Hassi jatkaa Carbatec Oy:n toimitusjohtajana ja keskittyy toimialan tutkimus- ja kehitystoimintaan. Neo Industrial tiedotti asiasta 21.10.2011.

INVESTOINNIT

Konsernin investoinnit olivat tammi-syyskuussa 4,8 (12,5) miljoonaa euroa, josta 0,1 miljoonaa euroa kohdistui Kaapeli-segmenttiin ja 4,7 miljoonaa euroa Viskoosikuidut-segmenttiin. Konsernin pitkät tilavuokrasopimukset on huomioitu IFRS:n säännösten mukaisesti käyttöomaisuutena.

Neo Industrial teki myös katsauskaudella Pientaloteollisuus-segmentin Finndomo Oy:öön hieman alle 3 miljoonan euron lisäsijoituksen, joka konvertoitiin toisella neljänneksellä oman pääoman ehtoiseksi sijoitukseksi.

OSAKKEET JA OSAKEPÄÄOMA

Neo Industrial Oyj:n osakepääoma jakaantuu A- ja B-osakkeisiin. Yhtiön kaikkien osakkeiden yhteenlaskettu osakepääoma oli 30.9.2011 24 082 000 euroa ja osakkeiden lukumäärä 6 020 360 kappaletta. Osakemäärään sisältyy 91 727 Neo Industrialin hallussa olevaa omaa B-sarjan osaketta. Omistusosuus vastaa 1,5 % yhtiön osakepääomasta ja 1,1 % äänimäärästä. Yhtiön omistuksessa ei ole A-sarjan osakkeita. Neo Industrial Oyj:n B-osake (NEO1V) noteerataan Nasdaq OMX Helsinki Oy:ssä.

Yhtiön osakkeet 30.9.2011 30.9.2010
Yhtiön osakepääoma (euroa) 24 082 000 24 082 000
A-osakkeet (20 ääntä/osake) 139 600 139 600
B-osakkeet (1 ääni/osake) 5 880 760 5 880 760
Yhteensä 6 020 360 6 020 360
Yhtiön hallussa olevat omat B-osakkeet 91 727 91 877

Yhtiön B-osakkeita vaihdettiin NASDAQ OMX Helsingissä tammi-syyskuussa yhteensä 284 139 kpl (334 444 kpl), mikä vastasi 4,8 prosenttia (5,7 %) osakkeiden määrästä. Osakkeen päätöshinta 30.9.2011 oli 4,25 (8,05) euroa ja tammi-syyskuun keskimääräinen kurssi 7,22 (7,48) euroa. Tammi-syyskuun alin kurssinoteeraus oli 3,50 (5,51) euroa ja ylin 9,43 (9,43) euroa. Yhtiön osakkeiden markkina-arvo oli 30.9.2011 pörssikurssilla arvostettuna 24,9 (47,3) miljoonaa euroa.

OMIEN OSAKKEIDEN HANKINTA JA LUOVUTUS

Neo Industrial ei käyttänyt katsauskaudella yhtiökokousten (10.6.2009 ja 9.6.2010) antamaa ja 30.3.2011 pidetyn varsinaisen yhtiökokouksen uusimaa valtuutusta omien osakkeiden hankintaan.

Konserni päätti luovuttaa omia osakkeitaan markkinoille kaupankäyntiohjelman kautta. Ensimmäinen 1 000 osakkeen kauppa tehtiin 23.6.2011 kappalehintaan 8,0 euroa, minkä jälkeen Neo Industrialin hallussa olevien omien osakkeiden määrä oli 91 727 osaketta.

YHTIÖKOKOUS JA HALLINTO

Neo Industrial Oyj:n varsinainen yhtiökokous pidettiin 30.3.2011 Helsingissä.
Yhtiökokous hyväksyi esityksen mukaisesti hallituksen jäsenten lukumääräksi kuusi ja nimitti puheenjohtajaksi Matti Laineman, varapuheenjohtajaksi Pekka Soinin ja varsinaisiksi jäseniksi Ilpo Helanderin, Risto Kyhälän, Taisto Riskin ja Raimo Valon.
Yhtiökokouksen päätöksistä annettiin erillinen tiedote 30.3.2011.
Neo Industrialin tarkastusvaliokunnan jäsenet ovat Ilpo Helander, Taisto Riski ja Pekka Soini. Yhtiön uuden, 30.3.2011 muodostetun tarkastusvaliokunnan jäsenet ovat Taisto Riski, Pekka Soini ja Raimo Valo.
Yhtiön toimitusjohtajana toimii Markku E. Rentto.

KONSERNIRAKENNE JA OSAKKEENOMISTAJAT

Neo Industrial Oyj on emoyhtiö konsernissa, johon kuuluvat Neo Industrialin kokonaan omistamat tytäryhtiöt Novalis Oyj, Alnus Oy sekä Carbatec Oy tytär- ja osakkuusyhtiöineen. Carbatec Oy on Avilon Oy:n emoyhtiö. Neo Industrial Oyj:n kotipaikka on Hyvinkää.

30.9.2011 Neo Industrialilla oli 12 291 osakkeenomistajaa. Yhtiön suurimman osakkeenomistajan Reka Oy:n omistusosuus oli 50,76 % osakkeista ja 65,77 % äänistä. Neo Industrial Oyj on siten osa Reka-konsernia. Reka Oy:n kotipaikka on Hyvinkää.

Syyskuun lopussa kymmenen suurimman osakkeenomistajan yhteenlaskettu omistusosuus oli 61,2 % osakkeista ja 72,9 % äänistä. Yhtiön hallituksen jäsenet, toimitusjohtaja ja talousjohtaja omistivat suoraan sekä määräysvaltayhteisöjensä kautta 30.9.2011 yhteensä 2 960 618 kpl Neo Industrialin B-osaketta.

HENKILÖSTÖ

Konsernin palveluksessa oli tammi-syyskuussa keskimäärin 607 työntekijää (567). Konsernin henkilöstömäärä oli syyskuun lopussa 611 työntekijää (572), josta 463 kuului Kaapelitoimialaan, 133 Viskoosikuidut-toimialaan ja loput Neo Industrial Oyj:n hallintoon.

RISKIT JA LIIKETOIMINNAN EPÄVARMUUSTEKIJÄT

Neo Industrialin rahoitusriskejä ovat valuutta-, korko-, hyödyke-, maksuvalmius-, luotto- ja sijoitustoiminnan markkinariskit. Rahoitusriskejä ja niiden suojaustoimenpiteitä on kuvattu tarkemmin uusimman tilinpäätöksen liitetiedoissa. Yhtiön tulevaisuuden riskitekijät liittyvät sen toimialayhtiöiden liiketoiminnan kehitykseen.

Konsernin maksuvalmiustilanne on kireä. Avilonin hankinta- ja käynnistämispäätösten yhteydessä jo luvattu rahoitus ei ole toteutunut rahoittajan kanssa sovitussa aikataulussa. Lisäksi osaa Avilon Oy:n vieraan pääoman ehtoisesta perusrahoitusratkaisusta ei ole voitu käyttää, sillä siihen liittyvästä kunnan takauksesta valitettiin ja valituskäsittely on vielä kesken. Maksuvalmiusongelmista kärsinyt Avilon hakeutui syyskuussa yrityssaneeraukseen, johon se hyväksyttiin katsauskauden päättymisen jälkeen. Saneerauksella pyritään turvaamaan yhtiön pitkän aikavälin toimintaedellytykset. Avilonin tämänhetkiset epävarmuustekijät ovat pääasiassa riittävän erikoistuotteiden kysynnän varmistaminen, jotta tehtaan uudelleen käynnistyminen on kannattavaa, sekä käynnistämisen vaatiman rahoituksen turvaaminen.

Viskoosikuidut-toimiala on uusi liiketoiminta, johon kohdistuvat myös liiketoiminnan käynnistämiseen liittyvät riskit. Toimialan merkittävimmät riskit liittyvät markkina- ja kilpailijatilanteen kehittymiseen sekä valuuttojen ja raaka-aineiden hintavaihteluihin. Nämä tuovat paineita myös maksuvalmiuden hallintaan.

Kaapelitoimialan kiristynyt maksuvalmius on johtunut erityisesti metallien hinnan noususta, liikevaihdon kasvusta ja kiristyneistä maksuehdoista. Toimialan liiketoiminnan merkittävimmät riskit liittyvät markkinatilanteen kehittymiseen sekä raaka-aineen ja valuuttojen hintavaihteluihin. Vaihtelevat metallihinnat ja toiminnan volyymin kasvu lisäävät operatiivisen toiminnan vaatimaa käyttöpääoman määrää. Tämä yhdessä voimakkaiden kausivaihteluiden kanssa tuo paineita maksuvalmiuden hallintaan.

Neo Industrial uskoo Venäjän kaapelimarkkinoiden kasvuun ja kehittymiseen ja on panostanut tuntuvasti Venäjän liiketoimintamahdollisuuksien hyödyntämiseen. Panostukset sisältävät riskin, että Venäjän kasvu ei toteudukaan odotetusti. Konserni hyödyntää sisäisessä tarkastuksessaan edelleen tarkastusvaliokunnan vuonna 2009 tekemää Venäjän liiketoimintaa koskemaa riskiarviota.

Pientaloteollisuustoimialan merkittävimmät riskit liittyvät kysyntä- ja kilpailutilanteen kehittymiseen, tuotantokapasiteetin hyödyntämisen tasoon ja raaka-aineen hintavaihteluihin.

LÄHIAJAN NÄKYMÄT

Maailmantalouteen liittyy tällä hetkellä huomattavaa epävarmuutta, joka saattaa vaikuttaa jokaiseen Neo Industrialin toimialaan.

Viskoosikuidut-toimialan lyhyen aikavälin kysyntä- ja hintatilanne on vaikeasti ennakoitavissa. Tuotannon käynnistämispäätös riippuu hyväkatteisten erikoistuotteiden kysynnästä ja käynnistämistä varten tarvittavan rahoituksen turvaamisesta. Toimialan toisen vuosipuoliskon tulokseen vaikuttavat markkinatilanteen ja tämänhetkisen seisokin lisäksi uuden teknologialiiketoiminnan eteneminen. Neo Industrial arvioi toimialan tuloksen olevan kuitenkin koko vuodelta tappiollinen.

Kaapelitoimialan markkinatilanne ja kannattavuus kohentuivat vuoden 2010 loppua kohden. Lisäksi myös merkittävät, kertaluonteisia kuluja aiheuttavat tuotannon järjestelyt on viety loppuun katsauskaudella. Kaapelin liikevoiton arvioidaan nousevan positiiviseksi vuoden viimeisellä neljänneksellä, jota näkemystämme hyvä lokakuun tulos vahvistaa.

Pientaloteollisuustoimialan loppuvuoden markkinatilanne on alan alkuvuoden ennusteita heikompi. Finndomon kannattavuutta rasittaneista, ydinliiketoimintaan kuulumattomista toiminnoista ja omaisuudesta luopuminen kuitenkin tervehdyttää Finndomon taloutta.

Maksuvalmius on konsernissa erityishuomion kohteena koko vuoden ajan. Maksuvalmiuden varmistamiseksi sekä toimialojen voimakkaan kasvun mahdollistamiseksi toimenpiteinä rahoitus- ja maksuehtoneuvottelujen lisäksi ovat varastojen kiertoa tehostavat toimenpiteet ja pääoman vapauttaminen omaisuuseristä. Rahoitustaan tukeakseen Neo Industrial on parhaillaan hankkimassa rahoitusmarkkinoilta vaihtovelkakirjalainaa.

Helsingissä 10.11.2011

Neo Industrial Oyj

Lisätietoja:

Markku E. Rentto, toimitusjohtaja, puh. 020 720 9191

Sari Tulander, talousjohtaja, puh. 020 720 9192

www.neoindustrial.fi

Neo Industrial Oyj:n strategiana on investoida pääasiassa teollista liiketoimintaa harjoittaviin ja keskenään synergiaetuja tarjoaviin yrityksiin. Yhtiön tavoit­teena on kehittää ostettuja yrityksiä aktiivisen omistajuuden avulla ja luoda niihin lisää arvoa. Tuottoa sijoitukselle syntyy osinkona ja arvonnousuna. Neo Industrialin B-osake noteerataan NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä päämarkkinalla.

Neo Industrialin toimialat ovat Kaapeli (Reka Kaapeli, Expokabel, Nestor Cables), Viskoosikuidut (Avilon) sekä Pientaloteollisuus (Finndomo).

KONSERNIN TULOSLASKELMA (IFRS)

1 000 euroa 1.7.-30.9.2011 1.7.-30.9.2010 1.1.-30.9.2011 1.1.-30.9.2010

Liikevaihto 27 355 20 596 95 235 59 680

Valmiiden ja keskeneräisten tuotteiden varastojen muutos -2 326 781 1 744 -1 570
Valmistus omaan käyttöön 2 3 18 31

7 575   7 575   7 575
30.6.2011
24 082 66 1 221 -591 -1 843 28 902 -26 089 25 748 -252 25 496

LASKELMA OMAN PÄÄOMAN MUUTOKSISTA (IFRS)

Kirjainkoodien selitykset:

A Osakepääoma

B Ylikurssirahasto
C Vararahasto

D Omat osakkeet

E Muuntoerot

F Muu vapaa pääoma

G Kertyneet voittovarat
H Yhteensä
I  Määräysvallattomien omistajien osuus
J Oma pääoma yhteensä

Osakkuusyhtiö Finndomon omaa pääomaa vahvistettiin katsauskaudella. Finndomon pääomistajien oman pääoman ehtoisten panosten lisäksi yhtiön sijoitetun vapaan pääoman rahastoon syntyi 25 miljoonan euron lisäys. Tästä Neo Industrialin 30,3% osuus on 7,6 miljoonaa euroa.

KONSERNIN RAHAVIRTALASKELMA, IFRS

Valuuttakurssien muutosten vaikutus -33 96
Rahavarat tilikauden lopussa 1 051 4 156

LIITETIEDOT

Osavuosikatsaus on laadittu IAS 34 osavuosikatsausta koskevien vaatimusten mukaisesti.

LAADINTAPERIAATTEET

Konserni otti vuoden 2011 ensimmäisellä neljänneksellä käyttöön uuden laskentaperiaatteen koskien Avilon Oy:n päästöoikeuksien käsittelyä. Saadut päästöoikeudet kirjataan aineettomiksi hyödykkeiksi ja tuloennakoiksi. Päästöoikeudet arvostetaan hankintahetkellä voimassa olevaan käypään tai muuten todennäköiseen arvoon. Jos päästöoikeuksien markkina-arvo laskee merkittävästi alle kirjanpitoarvon ja lasku katsotaan pysyväksi, arvonalentuminen kirjataan oikeuksista, joita konserni ei aio käyttää sisäisesti. Tuloennakot tuloutetaan liiketoiminnan muihin tuottoihin ajalla, jolle vastaavat päästöoikeudet on myönnetty. Toteutuneita päästöjä vastaavat kulut kirjataan tuloslaskelmaan liiketoiminnan muihin kuluihin ja esitetään taseen varauksissa. Päästöoikeudet, joita ei ehditä käyttää tilikauden aikana, tuloutetaan sillä hetkellä, kun niiden on todettu olevan ylimääräisiä. Päästöoikeudet ja niihin liittyvät varaukset kirjataan pois taseesta, kun ne toimitetaan velvoitteiden kattamiseksi tai myydään. Mahdolliset myyntivoitot tai -tappiot kirjataan tuloslaskelmaan.

SEGMENTTIRAPORTOINTI

EU-maat 67,9 46,9
EU:n ulkopuoliset maat 10,4 12,8
Yhteensä 78,3 59,7

Kaapelitoimialan kolme suurinta asiakaskonsernia ovat Onninen, Rexel ja Sonepar, joista kunkin osuus liikevaihdosta on yli 10%.

Viskoosikuitutoimialan liikevaihto myyntialueittain, milj. euroa 1-9/2011 1-9/2010
EU-maat 3,7 0,0
EU:n ulkopuoliset maat 13,2 0,0
Yhteensä 16,9 0,0

AINEELLISTEN HYÖDYKKEIDEN MUUTOKSET

1,000 euroa 01-09/2011 01-12/2010

Kirjanpitoarvo kauden alussa 43 719 32 978
Investoinnit 765 15 448
Vähennykset -35 -944
Poistot -3 546 -4 224
Muuntoerot -451 461
Kirjanpitoarvo kauden lopussa 40 452 43 719

ANNETUT VAKUUDET JA VASTUUSITOUMUKSET

1 000 euroa 30.9.2011 31.12.2010

Velat, joiden vakuudeksi annettu yrityskiinnityksiä, arvopapereita tai takauksia
Rahalaitoslainat 22 217 24 053
Velat muille 7 907 5 400
Annetut yrityskiinnitykset 41 820 21 820
Pantattujen arvopaperien kirjanpitoarvo 25 885 25 712
Annetut takaukset 29 634 18 933

Muut vakuudet
Takaukset ja maksusitoumukset 3 516 3 173
Vakuustalletukset 3 139 2 894
Kiinteistökiinnitykset 4 700 3 000

MAKSUSITOUMUKSET

Factoring-luoton vakuutena ovat ao. myyntisaamiset, joita 30.9.2011 oli 12,6 miljoonaa euroa (6,0 miljoonaa euroa 31.12.2010). Factoring-luotto 30.9.2011 oli 10,2 miljoonaa euroa (3,6 miljoonaa euroa 31.12.2010).

INVESTOINTISITOUMUKSET

Investointisitoumukset aineellisista käyttöomaisuushyödykkeistä 30.9.2011 olivat 0,65 miljoonaa euroa (0,4 miljoonaa euroa 31.12.2010).

JOHDANNAISSOPIMUKSET

johdannaiset

Lyhytaikainen osuus 29 -587

LÄHIPIIRITAPAHTUMAT

Neo Industrial Oyj ja sitä kautta Neo Industrial -konserni kuuluu Reka-konserniin. Reka Oy:n osuus Neo Industrial Oyj:n osakepääomasta on 50,76 % ja äänivallasta 65,77 %.

LIIKETOIMET LÄHIPIIRIN KANSSA

Liiketoimet Reka-konsernin kanssa

1 000 euroa 1-9/2011 1-9/2010

Myynnit 16 10
Osingot 0 -764
Muut ostot -1 305 -1 098
Muut tuotot 0 14
Korkotuotot 10 14
Myyntisaamiset ja muut saamiset kauden lopussa 1 404 1 363
Rahoitusleasingit (aktivoitu taseeseen) tiloihin -14 922 -10 983
Muut velat kauden lopussa 0 -72

Liiketapahtumat muun lähipiirin kanssa

1 000 euroa 1-9/2011 1-9/2010
Korkotuotot 73 108
Lainasaamiset 0 2 000
Myyntisaamiset ja muut saamiset kauden lopussa 0 118

Neo Industrial Oyj:n toimitusjohtajalla on huomattava vaikutusvalta SAV-Rahoitus Oyj:ssä.

Muu lähipiiri koostuu yrityksistä, joilla on omistuksellinen yhteys yhtiön määräysvaltaa käyttävän omistajan kautta. Liiketapahtumat koostuvat liiketoimista SAV-Rahoitus Oyj:n kanssa. Lainasaamiset koostuvat lyhytaikaisista lainasopimuksista, jotka on tehty vuonna 2009 liiketaloudellisin perustein vertailtaessa erilaisia määräaikaistalletuksia parempituottoisempia kassavarojen sijoitusvaihtoehtoja. Lainoilla on vakuus.

TUNNUSLUKUJEN LASKENTAKAAVAT

Sijoitetun pääoman tuotto (ROI) % = Tulos ennen veroja + korkokulut ja muut rahoituskulut/[Taseen loppusumma - pakolliset varaukset ja korottomat velat] (keskimäärin) x 100

Omavaraisuusaste, % = Oma pääoma + vähemmistöosuus laskennallisella verovelalla vähennettynä/Taseen loppusumma - saadut ennakot x 100

Tulos/osake (EPS), euroa = Emoyhtiön omistajille kuuluva tilikauden tulos/Osakkeiden osakeantioikaistu lukumäärä (keskimäärin)

Oma pääoma/osake, euroa = Oma pääoma - vähemmistöosuus laskennallisella verovelalla vähennettynä/ Osakkeiden osakeantioikaistu lukumäärä tilikauden lopussa

Ne tämän katsauksen kannanotot, jotka eivät koske jo toteutuneita tosiasioita, ovat tulevaisuutta koskevia arvioita. Tällaisia arvioita ovat esimerkiksi odotukset, jotka koskevat markkinoiden kehittymistä, kasvua ja kannattavuutta koskevat odotukset sekä lausumat, joissa esiintyy sana ”uskoa”, ”olettaa”, ”tulevat” tai muu vastaava ilmaisu. Koska nämä arviot perustuvat tämänhetkisiin suunnitelmiin ja arvioihin, ne sisältävät riskejä ja epävarmuustekijöitä, jotka saattavat johtaa siihen, että todelliset tulokset poikkeavat olennaisesti niitä koskevista kannanotoista.

Tällaisia tekijöitä ovat mm. 1) toimintaedellytykset, kuten esim. tuotannon jatkuva onnistuminen ja siitä saatava tehokkuushyöty, tuotantopanosten saatavuus ja kustannukset, uusien tuotteiden kysyntä, edellytysten muuttuminen koskien pääoman saantia hyväksyttävillä ehdoilla; 2) alan olosuhteet, kuten esim. tuotteiden kysynnän voimakkuus, kilpailutilanne, konsernin tuotteiden vallitsevat ja tulevat markkinahinnat ja niitä koskevat hinnoittelupaineet, konsernin asiakkaiden ja kilpailijoiden taloudellinen tilanne, kilpailijoiden mahdolliset uudet kilpailevat tuotteet ja 3) yleinen taloudellinen tilanne, kuten esim. konsernin maantieteellisten päämarkkina-alueiden taloudellinen kasvu tai valuuttakurssien ja korkotason muutokset.