Northern Logistic Property ASA: Resultat för tredje kvartalet och första nio månaderna 2011

(Oslo, 10. nov 2011)

Northern Logisitic Property rapporterar i dag resultatet för tredje kvartalet och de första nio månaderna 2011.

Highlights:

• Driftsnetto uppgår till 88,7 MNOK (88,6) i kvartalet och till 269,1 MNOK (239,8) första nio månaderna
  • Stärkt kassaflöde från den löpande verksamheten på 105,0 MNOK (80,4)
  • Stabilt värde på fastighetsbeståndet i lokal valuta, 5 229,2 MNOK
  • Räntesäkrat 1 624 MSEK med en snittränta på 2,68 % och genomsnittlig löptid på 8,4 år
  • Förlängt hyreskontrakt med Menigo på 9 680 m² i 10 år
  • Negativ värdeutveckling på räntederivat leder till negativt resultat för Q3

Händelser efter kvartalets utgång:

• Utnyttjat option att förlänga lån med Aareal till 2014
  • Avtalat om nybyggnadsprojekt på 22 950 m2 åt Green Cargo i Helsingborg
  • Kvartalsrapportering kommer framöver endast att ske på svenska
  • Byte av koncernredovisningsvaluta från NOK till SEK kommer att ske Q4

VD Peter Strand säger i en kommentar att "vi är nöjda med att ha säkrat årets andra nybyggnation och genom detta ha utvidgat vår existerande portfölj samt grunden för våra intäkter. De två nybyggnadsprojekten, samt uppgraderingen av byggnaden i Sundsvall, moderniserar NLPs fastighetsportfölj ytterligare. Moderna byggnader är mer areal- och energieffektiva och därmed stödjer de senaste projekten NLPs strategi om att erbjuda kostnadseffektiva och flexibla logistikfastigheter".

Peter Strand tillägger: "Nybyggnationerna i Helsingborg och Västerås visar att vi är en betydande aktör på marknaden för nya logistikfastigheter i Sverige. Detta är en position som vi vill stärka genom nära kundrelationer och att aktivt arbeta med vidareutveckling av vår portfölj."

Kvartalsrapporteringsmaterial

Delårsrapport och presentationsmaterial kommer att vara tillgängligt på www.newsweb.no och på www.nlpfastigheter.se.

Presentation

I samband med att NLP offentliggör rapporteringen för tredje kvartalet 2011 idag, torsdagen den 10 november, kommer en presentation att avhållas på Felix Konferensesenter, Aker Brygge, Oslo, kl. 08:30.

Från NLP kommer VD Peter Strand och CFO Tommy Åstrand att närvara.

Webcast

Presentationen kan följas direkt på www.nlpfastigheter.se. Frågor kan skickas skriftligen till NLPs ledning under konferensen från internet/webcast. En inspelning av presentationen kommer sedan att vara tillgänglig på www.nlpfastigheter.se. Presentationen kommer att hållas på svenska.

Peter Strand, CEO: +46 705 88 1661, e-post: peter.strand@nlpfastigheter.se
Tommy Åstrand, CFO: +46 705 45 5997, e-post: tommy.astrand@nlpfastigheter.se

Denna upplysning är informationspliktig efter den norska värdepapperslagen (verdipapirhandelloven) §5-12

Om Northern Logistic Property ASA