Tildeling af aktieoptioner til direktion og ledende medarbejdere

København, 2011-11-14 15:44 CET (GLOBE NEWSWIRE) --

Bestyrelsen har i overensstemmelse med retningslinjerne for incitamentsaflønning som vedtaget på selskabets generalforsamling besluttet at foretage en tildeling af aktieoptioner. Der bliver i alt tildelt 220.000 aktieoptioner, fordelt med 88.000 optioner til direktionen og 132.000 optioner til en kreds af ledende medarbejdere.

Aktieoptionerne kan udnyttes i perioden fra den 1. november 2014 til den 1. november 2018 i det fire ugers handelsvindue, der efterfølger offentliggørelsen af hver års- eller delårsrapport. Såfremt optionsmodtagerne ikke har udnyttet optionerne ved udløbet af den anførte periode, bortfalder optionerne uden yderligere kompensation til optionsmodtagerne.

Udnyttelsesprisen for optionerne er fastlagt til kurs 319, svarende til et gennemsnit af lukkekurserne for selskabets aktie på NASDAQ OMX Copenhagen A/S i perioden den 7. - 11. november 2011 (begge dage inklusive). Dertil lægges en årlig forrentning på 2,5 %, som pålægges første gang den 1. november 2012. Ved udbetaling af udbytte korrigeres optionernes udnyttelseskurs, således at 1 DKK i udbytte pr. aktie medfører et fradrag på 1 kurspoint på udnyttelsesprisen.

Markedsværdien for den besluttede optionsordning på 220.000 optioner udgør ca. 11 mio. DKK ved anvendelse af Black & Scholes modellen til værdiansættelse af aktie­optioner. Ved beregningen er der forudsat en udnyttelseskurs på 319, at der udbetales udbytte på 5 DKK pr. aktie pr. år, en volatilitet på 24 % p.a. og en risikofri rente på 1,68 % p.a.

Under IFRS regnskabspraksis bliver optionsprogrammet udgiftsført over optjenings­perioden i resultatopgørelsen under omkostninger i de respektive funktionsområder.

Tildelingen af aktieoptioner ændrer ikke ved selskabets økonomiske forventninger.

Der er ikke tildelt optioner til bestyrelsens medlemmer.

ALK-Abelló A/S

Thorleif Krarup