Sammendrag af årsrapporten for 2010/11 for RTX Telecom A/S

Positivt resultat som forventet

”Det glæder mig, at vi i år kan lægge en række negative resultater bag os og vise, at RTX Telecom kan tjene penge. Det sker i et vanskeligt makroøkonomisk miljø. Begge vore forretningsdivisioner har vist, at de kan præstere positive resultater. Både på produkt- og teknologisiden er RTX Telecom med i front og det vil bidrage til, at vi kan fastholde de gode takter.” siger adm. direktør Jesper Mailind.

Bestyrelsen har i dag behandlet og godkendt årsrapporten for RTX Telecom for regnskabsåret 2010/11 (01.10.2010 – 30.09.2011)

Med et resultat efter skat på DKK 3,9 mio. og et positivt cash flow på DKK 1,0 mio. markerer regnskabsåret 2010/11 en milepæl i RTX’s turnaround. Bruttoavancen er forbedret i 2010/11 som følge af et øget fokus på dækningsbidraget samt ændringer i produktsammensætningen. RTX kan derfor, på trods af en mindre omsætningsnedgang, præstere et bruttoresultat, som i regnskabsåret 2010/11 er DKK 4,1 mio. bedre end i 2009/10. RTX har i regnskabsåret 2010/11 øget sine egenfinansierede investeringer i nye teknologier og produktplatforme. Målet er at etablere attraktive produkt- og teknologiplatforme, der kan sikre fremtidige forretningsmuligheder indenfor begge forretningsenheder. Som en konsekvens af disse investeringer ligger såvel EBIT som pengestrømme for den fortsættende forretning på et lavere niveau end året før. RTX har fortsat en stærk solvens og likviditet, der gør det muligt, at foretage investeringer i egenfinansieret udvikling.

Hovedpunkter i årsrapporten:

• Koncernen realiserede i regnskabsåret 2010/11 en nettoomsætning på DKK 204,9 mio. mod en nettoomsætning på DKK 220,7 mio. i regnskabsåret 2009/10. Nettoomsætningen blev således reduceret med 7,1%.
  • Bruttoresultatet blev forbedret med DKK 4,1 mio., fra en bruttoavance på 51,9% i sidste regnskabsår til 57,8% i 2010/11.
  • Resultat af primær drift (EBIT) udgør DKK 9,0 mio., eller 4,4%, sammenlignet med DKK 13,4 mio., eller 6,1%, for den fortsættende forretning i det foregående regnskabsår. Resultatet af primær drift (EBIT) er således i det forventningsinterval, som koncernen meldte ud ved indgangen til regnskabsåret 2010/11.
  • Kapacitetsomkostningerne er steget med DKK 18,0 mio., primært som følge af betydelige investeringer i nye teknologier og nye produktplatforme. Kapacitetsomkostningerne indeholder nedskrivninger af forfaldne debitorer, som er DKK 4,3 mio. større end året før.
  • Pengestrømme udgør DKK 1,0 mio. sammenlignet med DKK 27,9 mio. året før. Pengestrømmene var i sammenligningsåret positivt påvirket af salg af værdipapirer på DKK 16,7 mio. ligesom pengestrømmene i 2010/11 er negativt påvirket af større investeringer i egne udviklingsaktiver sammenlignet med 2009/10. Koncernens likvide beholdning udgjorde pr. 30. september 2011 DKK 20,9 mio., hvilket er en stigning på DKK 1,0 mio. i forhold til samme tidspunkt sidste år.
  • De afholdte udviklingsomkostninger steg DKK 9,0 mio. i 2010/11 til DKK 25,7 mio. De aktiverede omkostninger til nye teknologier og nye produktplatforme udgør DKK 12,3 mio. (dækkende fire kvartaler) sammenlignet med DKK 2,8 mio. (dækkende et kvartal) året før. Afskrivninger på udviklingsprojekter udgjorde i 2010/11 en omkostning på DKK 0,9 mio. sammenlignet med DKK 0 mio. i 2009/10.
  • Koncernens egenkapital udgjorde pr. 30. september 2011 DKK 151,9 mio., hvilket er en stigning på DKK 6,7 mio. i forhold til regnskabsåret 2009/10.
  • Den ophørende forretning, som dækker omkostninger forbundet med afviklingen af den tidligere forretningsenhed RTX Network Systems ved udgangen af regnskabsåret 2009/10, viste et tab på DKK 2,3 mio. RTX forventer ikke flere omkostninger relateret til afviklingen af RTX Network Systems.
  • Resultatet efter skat udgjorde DKK 3,9 mio. sammenlignet med et tab på DKK 15,1 mio. året før.

Forventninger til regnskabsåret 2011/12

RTX har i det foregående år investeret betydeligt i nye teknologier og produktplatforme, og har fokuseret på at udvide sin salgsplatform. Det er ledelsens vurdering, at dette vil kunne kompensere for den generelle økonomiske afmatning, således RTX vil generere resultater, som ligger svagt over niveauet for det netop afsluttede regnskabsår. Det forventes, at RTX Technology vil være på niveau med resultatet for regnskabsåret 2010/11. Resultatet for RTX Products forventes en smule bedre end resultatet for sidste år, med den største forbedring mod regnskabsårets afslutning.

Ledelsen forventer, at RTX på koncernniveau vil opnå en positiv udvikling, med en omsætning i intervallet DKK 205-225 mio., med størstedelen af forbedringen i andet halvår. Resultatet af primær drift (EBIT) forventes at ligge i intervallet DKK 10-12 mio.

Generelt

Selskabets årsrapport for 2010/11 sendes til NASDAQ OMX Copenhagen A/S i forlængelse af nærværende meddelelse. Såfremt der ønskes mere detaljerede oplysninger henviser vi til årsrapporten. Årsrapporten vil være tilgængelig på selskabets hjemmeside www.rtx.dk.

Presse- og analytikermøde

Den 1. december 2011 kl. 15.00 afholder Danske Market Equities Copenhagen Vinter Seminar på Hotel Mariott Copenhagen, Kalvebod Brygge 5, København V. Her vil RTX Telecom’s ledelse kommentere koncernens årsrapport for 2010/11 samt forventningerne til regnskabsåret 2011/12.

Generalforsamling

Selskabets ordinære generalforsamling afholdes mandag den 30. januar 2012 kl. 15.00. Generalforsamlingen finder sted hos RTX Telecom, Strømmen 6, 9400 Nørresundby.

RTX Telecom A/S

Jens Alder                                                          Jesper Mailind

Formand for bestyrelsen                                    Administrerende direktør

Spørgsmål og yderligere oplysninger:

Administrerende direktør Jesper Mailind, tlf. 96 32 23 00

RTX Telecom’s hjemmeside: www.rtx.dk