Delårsrapport för kvartalet juli - september 2011 och perioden januari - september 2011

Tredje kvartalet 2011

• Intäkterna uppgick till 794,4 MUSD (581,0 MUSD).
  • EBITDA uppgick till 173,9 MUSD (129,7 MUSD).
  • Resultatet före skatt uppgick till 84,1 MUSD (105,7 MUSD).
  • Omvärdering av valutaswapavtal påverkade resultatet före skatt med -18,9 MUSD.
  • Resultatet efter skatt uppgick till 63,1 MUSD (85,4 MUSD).
  • Resultatet per aktie före utspädning uppgick till 0,36 USD (0,49 USD). Resultatet per aktie efter utspädning uppgick till 0,33 USD (0,45 USD).
  • 7,1 miljoner fat olja raffinerades (6,5 miljoner fat) och råoljeproduktionen uppgick till 4,2 miljoner fat (4,3 miljoner fat).
  • Kolvinskoyefältet sattes i produktion.

Niomånadersperioden 2011

• Intäkterna uppgick till 2 257,3 MUSD (1 613,6 MUSD).
  • EBITDA uppgick till 454,2 MUSD (319,9 MUSD).
  • Resultatet före skatt uppgick till 274,1 MUSD (211,0 MUSD).
  • Omvärdering av valutaswapavtal påverkade resultatet före skatt med -19,1 MUSD.
  • Resultatet efter skatt uppgick till 209,1 MUSD (165,0 MUSD).
  • Resultatet per aktie före utspädning uppgick till 1,18 USD (0,94 USD). Resultatet per aktie efter utspädning uppgick till 1,11 USD (0,89 USD).
  • 20,2 miljoner fat olja raffinerades (18,1 miljoner fat) och råoljeproduktionen uppgick till 12,1 miljoner fat (11,9 miljoner fat).
  • Emissioner av obligationslån i rubel om 530 MUSD i februari och juni 2011.
  • Repsol och Alliance Oil bildar ett joint venture för prospektering och produktion i Ryssland.

Utsikter 2011

• Nuvarande upstreamproduktion om 64.000 fat olja per dag och downstreamvolym om 75.000 fat per dag
  • Produktionsprognos om 26,5 miljoner fat (volymmål 25 miljoner fat) för downstreamsegmentet och 18,0 miljoner fat (volymmål 20 miljoner fat) för upstreamsegmentet.

Bästa aktieägare,

Under tredje kvartalet 2011 var marknadsförutsättningarna fortsatt gynnsamma. Priset på Ural-oljan handlades över 100 USD per fat, en liten minskning jämfört med andra kvartalet 2011. Den ryska rubeln försvagades gentemot den amerikanska dollarn. Resultatet inom upstreamsegmentet ökade till följd av högre produktion. Efterfrågan på oljeprodukter var säsongsmässigt stark för downstreamsegmentet och lönsamheten förbättrades genom att bolaget effektivt kunde tillvarata lägre råoljekostnader.

Den operationella effektiviteten förbättrades väsentligt. Alliance Oil Company producerade 4,2 miljoner fat olja och raffinerade 7,1 miljoner fat olja under det tredje kvartalet 2011. EBITDA och operativt kassaflöde, före förändringar i rörelsekapital, ökade med mer än 40% jämfört med föregående kvartal, och med 35% jämfört med samma period 2010. Nettoresultatet ökade med 13% jämfört med andra kvartalet i år, trots att resultatet belastades med icke kassaflödespåverkande poster - valutakursförluster och omvärdering av swapavtal.

Inom upstreamsegmentet steg intäkterna jämfört med andra kvartalet i år, huvudsakligen till följd av större försäljningsvolymer. Segmentets EBITDA stärktes 3% jämfört med föregående kvartal. Under tredje kvartalet borrades 11 brunnar. På Kolvinskoyefältet inleddes produktionen i september. Till dags dato har 18 brunnar satts i produktion på fältet och produktionen uppgår för närvarande till 24 000 fat per dag. Produktionen från Kolvinskoyefältet uppgick under tredje kvartalet till 0,4 miljoner fat.

Inom downstreamsegmentet stabiliserades efterfrågan på oljeprodukter och kapacitetsutnyttjandet vid Khabarovskraffinaderiet var fortsatt högt. Lägre exportpriser och försvagningen av den ryska rubeln medförde att segmentets intäkter sjönk med 8% jämfört med föregående kvartal. EBITDA fördubblades nästan jämfört med andra kvartalet 2011.

Utsikter

Vi är optimistiska inför marknadsutvecklingen under de kommande kvartalen. Efter lanseringen av Kolvinskoyefältet förväntar vi oss ökande intäkter och förbättrade operativa kassaflöden tack vare ökad produktion, lägre skatter och gynnsamma priser inom upstreamsegmentet. Inom downstreamsegmentet ser vi fortsatt stark efterfrågan på oljeprodukter men fortsatta fiskalt tryck på resultatutvecklingen till följd av de högre exportskatter som infördes den 1 oktober 2011.

Alliance Oil producerar idag 64 000 fat olja per dag, vilket är 40% högre än den genomsnittliga produktionen under det tredje kvartalet. Vår prognos är att årsproduktionen av råolja 2011 kommer uppgå till omkring 18 miljoner fat. Det är mer än föregående år men lägre än vårt volymmål om 20 miljoner fat, huvudsakligen till följd av produktionsstarten på Kolvinskoyefältet senare under tredje kvartalet och vårt beslut att stabilisera produktionen på rådande nivå för att utvärdera brunnarnas inledande produktion och uppdatera fältets geologiska modell. Inom downstreamsegmentet är kapacitetsutnyttjandet vid Khabarovskraffinaderiet trots lågsäsong fortsatt högt, med en raffineringsvolym om 75 000 fat per dag. Vår prognos är att vi under 2011 kommer raffinera 26,5 miljoner fat råolja, att jämföras med volymmålet om 25 miljoner fat.

Vi räknar med att underteckna avtalet om bildande av ett Joint venture tillsammans med Repsol före årsskiftet, vilket kan möjliggöra ytterligare förvärvsdriven tillväxt.

Alliance Oils främsta fokusområden under de kommande kvartalen är intäkts- och kassaflödestillväxt samt att ytterligare höja den operativa effektiviteten.

Arsen Idrisov

Telefonkonferens

Datum: tisdag 22 november 2011

Tid: 10.00

För att delta via telefon, vänligen ring något av följande telefonnummer:
från Sverige 08 505 598 53
från Ryssland +7 499 270 19 65, pin code: 190905#
från övriga länder +44 203 043 24 36

Telefonkonferensen sänds direkt på Internet, och kan följas på Alliance Oils hemsida www.allianceoilco.com. Konferensen spelas in och kommer att finnas tillgänglig på www.allianceoilco.com.

För ytterligare information:
Arsen Idrisov, Verkställande direktör, Alliance Oil Company Ltd, tel +7 (495) 777 18 08
Eric Forss, Styrelseordförande, tel +46 8 611 49 90

Alliance Oil Company Ltd är ett ledande självständigt oljeföretag med en vertikalt integrerad verksamhet i Ryssland och Kazakstan. Alliance Oil Company har idag bevisade och sannolika oljereserver om 638 miljoner fat och downstreamverksamhet som inkluderar raffinaderiet i Khabarovsk och ett ledande nätverk av bensinstationer och oljeproduktsdepåer i ryska Fjärran Östern. Bolagets depåbevis handlas på NASDAQ OMX Nordic under symbolen AOIL.