Delårsrapport (jan - sept 2011)

Göteborg, Sverige, 2011-11-24 11:16 CET (GLOBE NEWSWIRE) --

Väsentliga händelser
> EBITDA om 26,0 MSEK, 15 procent marginal, motsvarande en ökning om 33 procent* jämfört med föregående år
> Fortsatt god lönsamhet i Nordamerika - EBITDA marginal om 29 procent
> Fortsatt positiv utveckling i Europa & Asien - organisk tillväxt om 13 procent* och EBITDA marginal om 7 procent
> Kassaflöde från den löpande verksamheten om 20,0 MSEK

Delårsperiod (januari – september 2011)
• Omsättningen uppgick till 168,2 MSEK (167,6)
• Rörelseresultatet före av- och nedskrivningar (EBITDA) uppgick till 26,0 MSEK (24,0), vilket motsvarar en EBITDA marginal om 15,4 procent (14,2).
• Kassaflöde från den löpande verksamheten före bindning i rörelsekapital uppgick till 24,5 MSEK (20,4)
• Resultat efter skatt uppgick till 0,5 MSEK (-5,2)
• Resultat per aktie efter utspädning uppgick till 0,00 kronor (-0,03)

Rapportperiod (juli – september 2011)
• Omsättningen uppgick till 49,0 MSEK (54,5)
• Rörelseresultatet före av- och nedskrivningar (EBITDA) uppgick till 8,5 MSEK (8,2), vilket motsvarar en EBITDA marginal om 17,3 procent (14,9)
• Kassaflöde från den löpande verksamheten före bindning i rörelsekapital uppgick till 8,5 MSEK (7,4)
• Resultat efter skatt uppgick till 0,5 MSEK (-5,4)
• Resultat per aktie efter utspädning uppgick till 0,00 kronor (-0,03)

*För jämförbara enheter och i lokal valuta.

God lönsamhet och starka kassaflöden
Den nordamerikanska verksamheten fortsätter att leverera god lönsamhet med en EBITDA marginal om hela 31 procent för det tredje kvartalet. Den organiska tillväxten var negativ 6 procent, men detta till trots, levererade affärsområdet ett ökat EBITDA resultat om 6,7 MSEK för kvartalet. Arbetet med att växa på den amerikanska marknaden pågår för fullt och vi har under tredje kvartalet fått flera kontraktsförlängningar samt en avsiktsförklaring att tilldelas ett kontrakt för emissionskontrollprogram för delstaten Wisconsin. Under hösten kommer ytterligare ett antal statliga kontrakt på den amerikanska bilprovningsmarknaden att komma ut till anbud.

I Europa & Asien var tillväxten negativ 5 procent men affärsområdet har levererat ett ökat EBITDA resultat om 1,8 MSEK jämfört med 1,3 MSEK under tredje kvartalet 2010. Europa & Asien redovisar i kvartalet en EBITDA marginal om 6,5 procent. Tillväxtarbetet fortgår med fokus på marknader där lagstiftningen driver på behovet av ny utrustning. Samtidigt arbetar vi med att öka andelen service och addera fler förbruknings artiklar i sortimentet för att minska konjunkturkänsligheten och skapa ett mer stabilt kassaflöde.

För koncernen som helhet kan vi konstatera att tillväxten varit negativ i kvartalet, men det är ledningens bedömning att detta är tillfälligt och att den organiska tillväxten kommer att vara positiv nästa år. Rörelsen levererade totalt ett EBITDA om 8,5 MSEK för tredje kvartalet och 26 MSEK för delårsperioden, vilket motsvarar en ökning om cirka 33 procent i lokala valutor. Kassaflödet för rapportperioden var starkt med 8,5 MSEK vilket bolaget fortsätter att använda till att amortera på utestående lån. Detta reflekteras i nettoskuldsättningen som vid kvartalets slut nu var 22,6 MSEK inklusive långa fastighetslån i USA på 12,3 MSEK.

Bolaget planerar att lista aktien på OMX-börsen. I samband med detta har ledningen gjort en översyn av historiska förvärv och klassat om en del av goodwill till kundkontrakt och -relationer, vilka kommer skrivas av över tid. Se not 1 för mer detaljer.

Göteborg i november 2011

Magnus Greko
Verkställande direktör och koncernchef

Väsentliga händelser under delårsperioden
Delstaten Oregon tecknar kontraktsförlängning med SysTech
Den 14 september 2011 meddelade Opus att Oregon Department of Environmental Quality (DEQ),har beviljat ett plus ett års tilläggskontrakt till Opus dotterbolag, SysTech International, LLC. Sedan avtalet inleddes 2006 har SysTech levererat flera tjänster till DEQ: s bilprovningsprogram inklusive: utveckling, framtagning,leverans och ”på plats” service av Oregons Emission Inspection Equipment and Vehicle Inspection Database, dessutom branschens första ”dygnet runt” test linje med självbetjänings OBD kiosk samt det innovativa Remote OBD-systemet för trådlös bilprovning. Oregon DEQ driver sju centraliserade kontrollanläggningar i Portland-området. Med SysTechs utrustning och system inspekterar de 800.000 fordon per år.

Delstaten Missouri tecknar kontraktsförlängning med SysTech
Den 22 september 2011 meddelade Opus att The Department of Natural Resources (DNR), har beviljats en tvåårig kontraktsförlängning till Opus dotterbolag, SysTech International, LLC. 2007 fick Systech kontraktet av DNR att designa, bygga och driva bilprovningsprogrammet Gateway Vehicle Inspection Program (GVIP). GVIP riktar sig mot 1,4 miljoner fordon som skall genomgå säkerhets- och miljökontroll i St Louis område.

SysTech vinner upphandling för bilprovningskontrakt i Wisconsin
Den 29 september 2011 meddelade Opus att The Wisconsin Department of Transportation (WisDOT), efter att ha avslutat sin utvärdering av ett anbudsförfarande, har utfärdat en avsiktsförklaring att tilldela kontraktet för emissionskontrollprogrammet till Opus dotterbolag, SysTech International LLC. Testningen kommer att påbörjas i juli 2012. SysTech och WisDOT förhandlar för närvarande om ett femårigt kontrakt med två förlängningar på tre år vardera, totalt11 år. WisDOTs emissionskontrollprogram omfattar inspektion av över en miljon bilar i de sju mest befolkade länen (counties) i Wisconsin.

Väsentliga händelser efter periodens utgång
Opus-koncernen har träffat en överenskommelse om att överta verksamhet från Volvo Personbilar Sverige AB
Den 15 november 2011 meddelade Opus att via det helägda dotterbolaget Opus Bima AB, har träffats en överenskommelse som innebär att Opus Bima övertar genom inkråmsöverlåtelse del av Volvo Personbilar Sveriges verksamhet med försäljning av handverktyg och förbrukningsmaterial till bl.a. den svenska Volvohandeln. Övertagandet förväntas ske under fjärde kvartalet och finansieras genom befintlig kassa. Verksamheten förväntas ge positiv effekt på Opus vinst per aktie från och med övertagandet.

Opus och Carspect avtalar om samarbete för att etablera bilbesiktning i Sverige
Den 17 november 2011 meddelas att Opus i våras tecknat ett avtal om etablering av bilbesiktning vid Bilias anläggningar i Sverige. I det nya samarbetet kommer Opus att ansvara för provutrustning, montering, underhåll och kalibrering medan Carspect är operatör och driver bilbesiktningsstationerna under eget varumärke med egen personal.

Omsättning och resultat
Rapportperiod
Omsättningen för aktuell rapportperiod uppgick till 49,0 MSEK (54,5). Den organiska tillväxten uppgick till cirka -11 procent (11)*. Rörelseresultatet före av- och nedskrivningar (EBITDA) uppgick till 8,5 MSEK (8,2). EBITDA marginalen uppgick till 17,3 procent (14,9).

Delårsperiod
Omsättningen för aktuell delårsperiod uppgick till 168,2 MSEK (167,6). Den organiska tillväxten uppgick till cirka 0 procent (8)*. Rörelseresultatet före av- och nedskrivningar (EBITDA) uppgick till 26,0 MSEK (24,0). EBITDA marginalen uppgick till 15,4 procent (14,2).

Opus förvärvade i samband med SysTech förvärvet i april 2008 immateriella äganderättigheter (IP) om totalt 12,3 MUSD. Dessa inkluderar patent, programvaror och system, och skrivs av under fem (5) år vilket påverkar koncernens resultat efter skatt. Dessutom amorterar konernen kundkontrakt- och relationer över dess bedömda nyttjandeperiod, vilket också påverkar koncernens nettoresultat (se not 1). Med anledning därav, använder bolaget EBITDA, vilket exkluderar bl.a. dessa avskrivningar, som nyckelmått för koncernens lönsamhet.

Affärsenheter
Från och med 2011, konsoliderar Opus Europa och Asien till en affärsenhet. Redovisning till koncernledning och styrelse sker i enlighet med den nya strukturen. Därmed indelas nu Opus verksamhet i Europa & Asien samt Nordamerika. Tidigare publicerade siffror har för jämförbarhet räknats om för att överensstämma med den aktuella organisationen 2011.

Europa & Asien
Omsättningen för aktuell rapportperiod uppgick till 27,4 MSEK (28,8). Den organiska tillväxten uppgick till cirka -5 procent (25)*. EBITDA uppgick till 1,8 MSEK (1,3), vilket motsvarar en EBITDA marginal om 6,5 procent (4,4).

Omsättningen för aktuell delårsperiod uppgick till 106,4 MSEK (94,3). Den organiska tillväxten uppgick till cirka 13 procent (16)* EBITDA uppgick till 8,1 MSEK (1,6), vilket motsvarar en EBITDA marginal om 7,5 procent (1.6).

Medelantal anställda under aktuell rapportperiod uppgick totalt till 70 personer (68).

Nordamerika
Omsättningen för aktuell rapportperiod uppgick till 21,5 MSEK (25,7). Den organiska tillväxten var negativ och uppgick till cirka -6 procent (-1)*. EBITDA uppgick till 6,7 MSEK (6,4), vilket motsvarar en EBITDA marginal om 31,0 procent (24,9).

Omsättningen för aktuell delårsperiod uppgick till 61,8 MSEK (73,3). Den organiska tillväxten var negativ och uppgick till cirka -3 procent (-2)*. EBITDA uppgick till 17,9 MSEK (21,7), vilket motsvarar en EBITDA marginal om 28,9 procent (29,6).

Medelantal anställda under aktuell rapportperiod uppgick totalt till 97 personer (105).

Kunder
Opus kunder är myndigheter (delstater, kommuner m.m.), fordonsindustrin, bilverkstäder och bilprovningsföretag (statliga och privata). Opus har inga enskilda kunder som representerar mer än 10 procent av koncernens omsättning.

Investeringar
Investeringar under den aktuella rapportperioden uppgick till 2,3 MSEK (8,0) och består huvudsakligen av löpande utvecklingsprojekt som uppgick till 1,1 MSEK (1,9) och investeringar i inventarier, maskiner och
andra tekniska anläggningar som uppgick till 1,2 MSEK (6,1).

Finansiell ställning och likviditet
Soliditeten uppgick till cirka 76,5 procent (72,6) vid periodens utgång. Kassaflödet från den löpande verksamheten före bindning i rörelsekapital uppgick till 24,5 MSEK (20,4) under den aktuella delårsperioden. Likvida medel vid periodens utgång uppgick till 19,3 MSEK (14,3) och outnyttjade krediter uppgick vid periodens utgång till 6,0 MSEK (2,7).

Skatter
Skattekostnaden för perioden är beräknad efter aktuell skattesats för moderbolaget och respektive dotterbolag. Hänsyn är tagen till temporära skillnader och befintliga underskottsavdrag.

Medarbetare
Medelantal anställda (heltidstjänster) i hela koncernen var under aktuell delårsperiod 167 personer (173).

Ansvarsförbindelser
Koncernen hade inga ansvarsförbindelser vid utgången av delårsrapportperioden. Ansvarsförbindelser vid slutet av räkenskapsåret 2010 inkluderade en budgaranti i Nordamerika, som släpptes under första kvartalet 2011.

Moderbolaget
Moderbolagets omsättning för aktuell rapportperiod uppgick till 10,4 MSEK (12,0) och resultatet före skatt till -0,5 MSEK (-2,0).

Moderbolagets omsättning för aktuell delårsperiod uppgick till 40,9 MSEK (43,7) och resultatet före skatt till -1,4 MSEK (-2,3).

Transaktioner med närstående
Inga väsentliga transaktioner med närstående har gjorts under rapportperioden.

Redovisnings- och värderingsprinciper
Denna delårsrapport har upprättats i enlighet med IAS 34 Delårsrapportering. Koncernredovisningen har upprättats enligt International Financial Reporting Standards, IFRS, såsom de har antagits av EU, och den svenska årsredovisningslagen. Moderbolagets redovisning har upprättats enligt årsredovisningslagen och rekommendationen RFR 2 Redovisning för juridiska personer.

Samma redovisningsprinciper och beräkningsgrunder har tillämpats som i 2010 årsredovisningen med undantag av omklassificeringen av en del of goodwill posten till kundkontrakt och -relationer, Justeringen har skett i enlighet med IAS 8, som beskrivs i not 1. Dessutom har en förändring i segmentrapporteringen från och med 2011 gjort att tidigare publicerade belopp skall, för jämförbarhet, räknas om för att överensstämma med den aktuella organisationen. Nya standarder och tolkningar med tillämpning från den 1 januari 2011 har inte medfört några väsentliga effekter på koncernens finansiella rapporter.

Uppskattningar och bedömningar för redovisningsändamål
Att upprätta finansiella rapporter i överensstämmelse med IFRS kräver att styrelsen och ledningen gör redovisningsmässiga bedömningar och uppskattningar samt gör antaganden som påverkar tillämpningen av redovisningsprinciperna och de redovisade beloppen av tillgångar, skulder, intäkter och kostnader. Det verkliga utfallet kan avvika från dessa uppskattningar och bedömningar.

Omräkning av utlandsverksamheter
Tillgångar och skulder i utlandsverksamheter, inklusive goodwill och andra koncernmässiga över- och undervärden omräknas till svenska kronor, till den valutakurs som råder per balansdagen, medan samtliga poster i resultaträkningarna omräknas till genomsnittskurs för perioden.

Adress och kontaktuppgifter
Opus Prodox AB (publ), (org nr 556390-6063)
Bäckstensgatan 11C
SE-431 49 Mölndal, Sverige
E-post: info@opus.se
www.opus.se

För eventuella frågor om delårsrapporten kontakta Magnus Greko, VD och koncernchef, +46 31 748 34 91 eller Göran Nordlund, styrelse ordförande, +46 70 433 13 20.

Väsentliga risker och osäkerhetsfaktorer
Opus Prodox AB (publ) och de i Opus-koncernen ingående företagen är genom sina verksamheter utsatta för risker av både finansiell karaktär och rörelsekaraktär, vilka bolagen själva kan påverka i större eller mindre omfattning. Inom bolagen pågår kontinuerliga processer för att identifiera förekommande risker samt bedöma hur dessa ska hanteras.

Bolagens verksamhet, lönsamhet och finansiella ställning är direkt beroende av investeringar inom fordonsindustrin och regleringar inom miljö- och säkerhetskontroll av fordon. Med den senaste tidens dramatiska utveckling av den globala konjunkturen följer en allmän osäkerhet, vilket även på kort sikt medför en ökad risk och osäkerhet med avseende på Opus försäljning, lönsamhet, och finansiella ställning primärt inom affärsenheten Europa & Asien som är mer beroende av utrustningssidan. I Nordamerika bedriver koncernen bilprovningsprogram via långa kontrakt med statliga myndigheter. Det finns en risk att dessa kontrakt sägs upp i förtid vilket skulle ha negativa konsekvenser för koncernen. Vidare har koncernen en valutarisk genom dess omräkningsexponering av  verksamheten i USA. En utförlig beskrivning av moderbolagets och dotterbolagens risker och riskhantering ges i Opus årsredovisning 2010.

Utblick
I den nordamerikanska affärsenheten ser bolaget spännande möjligheter under året då ett flertal statliga kontrakt på den amerikanska bilprovningsmarknaden är planerade att komma ut till anbud. Utöver detta finns ett flertal intressanta nya marknader utanför USA där efterfrågan på miljö & säkerhetstester av fordon ökar.

I Europa & Asien är fokus att fortsätta växa med lönsamhet. I framtiden kommer flera myndighetsdrivna program där bilprovningar skall uppdateras eller byggas ut. Opus organisation med egna produkter utvecklade i Europa och USA och med egen tillverkning i Kina ger konkurrensfördelar som bolaget skall utnyttja internationellt.

Denna utblick ersätter den redogörelse för förväntad framtida utveckling som lämnades i delårsrapporten för Q2 2011.

I övrigt lämnar Opus inga prognoser.

Kommande rapporttillfällen
•23 februari 2012, Bokslutskommuniké för 2011

Denna rapport har varit föremål för översiktlig granskning av bolagets revisorer.

Göteborg den 24 november 2011

Magnus Greko
Verkställande direktör och koncernchef

Bolagets Certified Adviser
Thenberg & Kinde Fondkommission AB
SE-403 12 Göteborg, Sverige

Om Opus Prodox AB (publ)
Opus-koncernens affärsidé är att utveckla, producera och sälja produkter och tjänster inom Automotive Test Equipment, Vehicle Inspection Systems och Fleet Management för den globala marknaden. Produktområdena inkluderar avgasmätare, diagnosutrustning och automatiska testlinjer. Tjänster inkluderar drift av obligatoriska bilprovningsprogram. Koncernen säljer sina produkter och tjänster i över 50 länder och har cirka 160 medarbetare. Omsättningen 2010 uppgick till cirka 230 MSEK. Opus aktier är listade på First North Premier, NASDAQ OMX.