Fortum asentanut jo 150 000 tarkemman sähkönkäytön seurannan mahdollistavaa mittaria

Sähkölämmittäjän laskut talvella suurempia kuin kesällä

Espoo, Suomi, 2011-12-01 12:00 CET (GLOBE NEWSWIRE) -- LEHDISTÖTIEDOTE 1.12.2011

Fortum on asentanut etäluettavia sähkömittareita jo Keski-Uudellamaalla, Turun saaristossa, Satakunnassa, Sastamalassa, Salossa ja osassa Espoota. Etäluettavien mittarien myötä siirrytään ajantasaiseen sähkölaskutukseen ja luovutaan arvio- ja tasauslaskuista.

Uudet mittarit auttavat kuluttajia seuraamaan ja hallitsemaan sähkönkulutustaan aiempaa paremmin. Ajantasaisen mittauksen ansiosta sähkön säästäminen myös näkyy heti seuraavassa sähkölaskussa.

Erityisesti sähkölämmittäjän kannattaa varautua siihen, että talvella sähkölaskut ovat kesäkautta suuremmat. Esimerkiksi omakotitalossa, jossa kulutetaan sähköä 18 000 kilowattituntia vuodessa, on aiemmin laskutettu 200 euron kuukausittaiset tasaerät vuoden ympäri. Jatkossa sähkölaskun suuruus voi vaihdella kesän 110 euron suuruisesta kuukausilaskusta talven 370 euron laskuun.

Esimerkkihinta on laskettu Fortum Sähkönsiirto Oy:n yleissiirtotuotteen sekä Fortum Kesto -tuotteen hinnan perusteella.

Sähkölämmittäjällä toteutuneeseen sähkönkulutukseen vaikuttavat huomattavasti sekä ulkoilman lämpötila että asukkaan asumistottumukset - ja myös sisälämpötila. Yhden asteen pudotus sisälämpötilassa säästää energiaa n. 4 % vuodessa.

Fortum on asentanut tähän mennessä uudet etäluettavat Älyboksit 138 000 talouteen Keski-Uudellamaalla, Turun saaristossa, Satakunnassa, Sastamalassa, Salossa ja osassa Espoota. Joensuussa asennukset alkavat marraskuussa ja vuoden 2012 alussa Oulun Ylikiimingissä. Mittareita asennetaan 500–1 000 päivässä, joten keväällä 2012 jo 220 000 asiakasta on saanut uuden sähkömittarin.

Vuoteen 2014 mennessä etäluettavat mittarit otetaan käyttöön valtioneuvoston asetuksella koko Suomessa. Ruotsissa ne ovat olleet käytössä jo vuodesta 2009.

Lue lisää Älyboksien asennusaikataulusta ja asentamisesta:
www.fortum.fi/alyboksi

Lue lisää energiansäästövinkeistä:
www.fortum.fi/energiansaasto

Fortum Electricity Solutions and Distribution -divisioona
Viestintä

Lisätietoja: Timo Jutila, asiakkuusjohtaja, Fortum Sähkönsiirto Oy puh. 050 453 6016

Fortum

Fortumin toiminnan tarkoitus on tuottaa energiaa, joka edesauttaa nykyisten ja tulevien sukupolvien elämää. Tarjoamme kestäviä ratkaisuja, jotka auttavat vähentämään päästöjä, tehostamaan resurssien käyttöä ja varmistamaan energian saatavuuden – samalla tuotamme merkittävää lisäarvoa osakkeenomistajillemme. Liiketoimintaamme on sähkön ja lämmön tuotanto, myynti ja jakelu sekä energia-alan asiantuntijapalvelut.

Fortumin toiminta on keskittynyt Pohjoismaihin, Venäjälle, Puolaan ja Itämeren alueelle. Tulevaisuudessa kasvumahdollisuuksia tarjoavat myös yhdentyvät Euroopan ja nopeasti kasvavat Aasian energiamarkkinat. Vuonna 2010 Fortumin liikevaihto oli 6,3 miljardia euroa ja vertailukelpoinen liikevoitto 1,8 miljardia euroa. Konsernissa työskentelee noin 10 500 henkilöä. Fortum Oyj:n osake noteerataan NASDAQ OMX Helsingissä.

Lisätietoja: www.fortum.com/fi