Konecranes köper ABB Schweiz AG:s verksamhet för kransystem

Konecranes köpte i November 2011 företaget ABB Schweiz AG:s verksamhet för kransystem. Den köpta enheten ligger i Baden-Dättwil, Schweiz, och har 30 anställda. Enheten grundades ursprungligen för att betjäna ABB:s egna kransystem och hade en omsättning på cirka 6 miljoner EUR år 2010. Företagsköpets värde offentliggörs inte. Företagsköpet förväntas inte ha en betydande inverkan på Konecranes resultat för 2011.

"ABB Schweiz AG:s verksamhet för kransystem är ett värdefullt tillskott för Konecranes", säger Demo Scordialo, VD på Konecranes GmbH i Tyskland. "Vår position i Schweiz stärks ytterligare genom företagets breda kundbas, de goda förbindelserna till alla industrier och inte minst den erfarna och högt kvalificerade personalen."

ABB:s huvudsakliga affärsverksamhet är koncentrerad till huvudområdena energi och automationsteknologi, och man tillhandahåller system och kompletta lösningar för vvs/fastighetsteknik- och industriföretag i hela världen. ABB har cirka 130 000 anställda globalt, varav 6 000 i Schweiz.

Ytterligare information:
Press:
Aku Lehtinen, direktör för regionen WEMEA (Västeuropa, Mellanöstern och Afrika)
E-post: aku.lehtinen@konecranes.com eller tfn: +358 20 427 2665

Investerare och analytiker:
Miikka Kinnunen, Direktör, investerarrelationer
E-post: miikka.kinnunen@konecranes.com eller tfn: +358 20 427 2050

Konecranes är en världsledande koncern av lyftverksamheter, med ett brett kundregister som innefattar verkstads- och processindustrier, skeppsvarv, hamnar och terminaler. Konecranes levererar produktivitetshöjande lösningar och service för lyftutrustning och verktygsmaskiner av varje fabrikat. År 2010 omsatte koncernen 1 546 miljoner euro. Koncernen har 11 400 anställda på över 578 orter i 46 länder. Konecranes är noterat på NASDAQ OMX Helsinki (symbol: KCR1V).