Lindab aviserar ledningsförändring inom affärsområde Building Systems

Enligt gemensam överenskommelse kommer Venant Krier, affärsområdeschef Building Systems, att lämna Lindab den 5 december. Han efterträds av Hans Berger, nuvarande affärsenhetschef för Lindab Inc. i USA, som har många års erfarenhet av att leda Building Systems verksamhet i både Nordamerika och Europa. Hans kommer att fortsätta leda Lindab Inc även framöver.

Lindabs VD och koncernchef David Brodetsky kommenterar: "Venant Krier har bidragit starkt till att utveckla Building Systems verksamhet inom många olika roller under årens lopp och jag önskar honom lycka till i sin framtida karriär."

"Hans Berger är en mycket kompetent ledare som har en lång och framgångsrik bakgrund och jag är övertygad om att hans erfarenhet kommer att gynna den fortsatta återhämtningen för Lindab Building Systems verksamhet."

Slut

Informationen är sådan som Lindab International AB själv valt att offentliggöra eller är skyldig att offentliggöra enligt svensk lag om värdepappershandel och/eller lagen om Handel med Finansiella Instrument.

Kontakter:

LINDAB

David Brodetsky, CEO

Email: david.brodetsky@lindab.com

Mobil: +46 (0)73 274 5418

Lindab - ett ventilations- och byggproduktföretag:

Lindab utvecklar, tillverkar, marknadsför och distribuerar produkter och systemlösningar i tunnplåt och stål för förenklat byggande och bättre inomhusklimat.

Verksamheten bedrivs i tre affärsområden, Ventilation, Building Components och Building Systems. Produkterna kännetecknas av hög kvalitet, montagevänlighet, energi- och miljötänkande samt levereras med en hög servicegrad vilket sammantaget ger ett ökat kundvärde.

Koncernen omsatte 6 527 MSEK år 2010 och är etablerad i 31 länder med cirka 4 400 anställda. Huvudmarknaden är yrkesbyggande som svarar för 80 procent av försäljningen medan bostäder står för 20 procent av försäljningen. Under 2010 stod den nordiska marknaden för 45 procent, CEE/CIS (Central- och Östeuropa samt övriga forna Sovjetstater) för 22 procent, Västeuropa för 29 procent och övriga marknader för 4 procent av den totala försäljningen.

Aktien är noterad på Nasdaq OMX Nordic Exchange, Stockholm, Mid Cap, under kortnamnet LIAB. Se även www.lindabgroup.com